عصر خودرو

هشدار ماکرون به اتحادیه اروپا:

فرگزیت پس از برگزیت

عصر بازار- یک روز پس از اظهارات عجیب و غیرمنتظره مارین لوپن کاندیدای جناح ضداروپایی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حمایت از پول اروپایی (یورو)، امانوئل ماکرون نامزد پیش‌روی حامی اتحادیه اروپا هشدار داد که بروکسل یا باید تغییر کند یا در چشم‌انداز خود با خروج فرانسه از این اتحادیه (فرگزیت) مواجه شود.

فرگزیت پس از برگزیت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تعادل ، امانوئل ماکرون نامزد میانه‌روی جنبش «به‌پیش» و مارین لوپن، رهبر حزب افراطی «جبهه ملی» به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه رسیده‌اند. مردم فرانسه یک‌شنبه (هفتم مه) برای رای دادن در دور دوم انتخابات پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان لوپن و ماکرون یکی را برگزینند. مارین لوپن که احساسات ضداتحادیه اروپا دارد، وعده داده در صورت پیروزی در این انتخابات برای ماندن یا خروج فرانسه در این اتحادیه همه‌پرسی برگزار کند. حال امانوئل ماکرون نیز در مصاحبه‌یی با بی‌بی‌سی گفته است: «من حامی اروپا هستم و از آن در جریان کمپین انتخاباتی خودم دفاع کردم، چون بر این باورم که این برای مردم فرانسه و کشور بسیار ضرورت دارد که در جریان جهانی شدن بمانیم. اما اگر این روندی که اتحادیه اروپا در پیش گرفته به همین منوال باقی بماند و مردم ما همچنان از اوضاع ناراضی باشند، دیگر این وضعیت را تحمل نمی‌کنند. اتحادیه اروپا باید تغییر کند در غیر این‌ صورت فرگزیت نیز صورت می‌گیرد.»

    راه گمشده خروج از یورو

    ماکرون در شرایطی از احتمال وقوع فرگزیت سخن گفته که درست یک روز قبل مارین لوپن با آخرین اظهارات خود درباره خروج فرانسه از منطقه یورو، پرسش‌ها و سردرگمی‌های فراوانی ایجاد کرده است. وی تاکنون بارها تاکید کرده که پول اروپایی (یورو) به ضرر فرانسه است و این کشور باید به پول ملی خود بازگردد. اما یک‌شنبه در مصاحبه‌یی با نشریه «پاریزین» سخنان گذشته‌اش را قاطعانه تکذیب کرده و گفته است: «هیچ‌گاه نگفته‌ام که فرانسه باید از پول یورو خارج شود. مثل همه کشورها، ما نیز یک پول ملی خواهیم داشت. علاوه بر این، همگی با هم یک پول مشترک هم خواهیم داشت.»

    لوپن در توضیحاتی مبهم، درباره دو پول متفاوت گفته است: «از اتحادیه اروپا خواهم خواست که یورو را از پول یگانه به پول مشترک تبدیل کند؛ یعنی پولی که به درد خریدهای روزمره مردم نخواهد خورد و فقط برای شرکت‌هایی خواهد بود که در سطح بین‌المللی تجارت می‌کنند.»

    چرخش چشمگیر موضع لوپن در شرایطی است که تمام برنامه انتخاباتی او بر پایه خروج از منطقه یورو بنا شده است. رهبر حزب «جبهه ملی» پیش‌تر ادعا کرده بود که تغییر پول در فرانسه می‌تواند ناگهان وضعیت اقتصادی این کشور را بهبود بخشد.

    نشریه هافینگتن پست در این باره نوشته: باتوجه به این نکته که تنها ٢٨درصد فرانسوی‌ها نسبت به تغییر پول نظر مثبت دارند، مارین لوپن در هفته‌های اخیر به فکر افتاده تا خود را به نحوی از این تعهد بیهوده «خروج از منطقه یورو» برهاند. حتی در درون جبهه ملی بسیاری از مسوولان عالی‌رتبه با طرح خروج از یورو مخالفند. به نظر می‌رسد که ائتلاف اخیر مارین لوپن با نیکلا دوپون اِنیان بر تغییر عقیده او تاثیر گذاشته باشد، کسی که شدیدا ضداتحادیه اروپاست اما اعتقاد دارد نمی‌توان همه ساختارها را به یک‌باره تغییر داد یا ویران کرد.

    لوپن پس از مصاحبه با پاریزین، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تناقض‌های آشکار اظهاراتش گفته است: «من مدت‌هاست که خواهان تغییر پول واحد به پول مشترکم. در سخنان من کوچک‌ترین تناقضی وجود ندارد.»

    این درحالی است که لوپن شنبه در مصاحبه با روزنامه محلی گفته بود «در صورتی که همه موافق باشند، می‌توان طی یک سال یا یک سال و نیم، بازگشت به پول ملی را برنامه‌ریزی کرد چراکه یورو در بی‌ارزش کردن اقتصاد ما نقش مهمی داشته است.»

    جایگزینی برای نظام فرسوده

    کریستف باربیه سردبیر هفته‌نامه اکسپرس، با اشاره به انتخابات سرنوشت‌ساز یک‌شنبه آینده می‌نویسد: «ماکرون گرچه محصول نظام کهن نخبه‌پرور است، اما پیروزی‌اش را باید مدیون این دانست که او به جنبش نسل نو وابسته است. انقلابی که او برپا کرد بر پایه از بین بردن خطوط کشیده شده میان چپ و راست بود، چراکه او می‌خواهد از توانایی‌ها و اندیشه‌های خوب همگان استفاده کند. دیگر اینکه او به فرانسویان نشان داد که اصلاحات کافی نیست و اکنون وقت آن رسیده که به جای وصله و پینه کردن نظام اقتصادی و اجتماعی، کشور را تغییر داد. حال اگر او می‌خواهد پروژه‌هایش را عملی کند، ‎باید هم در روز ٧ مه و هم طی انتخابات پارلمانی به اکثریت دست یابد. به هررو نتیجه هر چه که باشد، زندگی سیاسی فرانسه تحت تاثیر ماکرون دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اکسپرس در پایان می‌نویسد: «فرانسوی‌ها به ماکرون رای دهید!»

    برچسب ها