عصر خودرو

بوئینگ:

در تمام مراحل تحویل هواپیماها به ایران با دولت آمریکا همکاری کامل داریم

عصر بازار- مدیر شرکت هواپیماسازی بوئینگ در خصوص فروش هواپیماهای این شرکت به ایران اعلام کرد که مذاکرات در این رابطه در همکاری کامل با دولت آمریکا انجام می‌گیرد.

در تمام مراحل تحویل هواپیماها به ایران با دولت آمریکا همکاری کامل داریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، «دنیس مویلنبرگ» مدیر بوئینگ در نشست سالانه سرمایه‌گذاران این شرکت که امروز در شیکاگو برگزار شد، در پاسخ به سوال نماینده مرکز ملی تحقیقات سیاست عمومی درباره فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران گفت که این شرکت در مذاکرات خود در این رابطه «با دولت آمریکا همکاری کامل» دارد.

    بنا بر گزارش «بلومبرگ»، مویلنبرگ همچنین گفته است که تحویل هواپیماها به ایران در سال آینده همچنان برقرار است و «نکته مهم اینجاست که تمام مراحل این فرایند در همکاری کامل با دولت آمریکا انجام می‌گیرد».

    بر اساس این گزارش، قرارداد 16.6 میلیارد دلاری با ایران ایر و یک قرارداد جداگانه 3 میلیارد دلاری با هواپیمایی آسمان، طرح‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را با تضاد مواجه ساخته است: از یک سو ترامپ در کمپین تبلیغاتی خود در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که رفتاری سرسختانه‌تر در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد و از سوی دیگر متعهد شده بود تا صادرات آمریکا در حمایت از هزاران شغل تولیدی در این کشور را افزایش دهد.

    یک هیئت آمریکایی در آذرماه سال 95 به تهران آمد و با مقامات ایرانی برای خرید 80 فروند هواپیما قرار داد بست؛ این خرید یکی از نتایج برجام بود و ایران علاوه بر بوئینگ، هواپیماهای مشابه دیگری از ایرباس و هواپیماهای بردکوتاه مورد استفاده در خطوط داخلی از ATR خریداری کرد.

    سخنگوی بوئینگ چند روز پیش به رویترز گفت: «بوئینگ و ایران‌ایر به کار خود برای اجرای قرارداد فروش هواپیماهای تجاری که در دسامبر 2016 امضاء شد، ادامه می‌دهند؛ در آنجا ما گفته بودیم که اولین پرنده‌ها در سال 2018 به ایران می‌رسند.» این در شرایطی است که ماه گذشته مدیرعامل ایران‌ایر اعلام کرد اولین بوئینگ تحویلی ایران تا 45 روز آینده وارد ناوگان هما می‌شود.

    سخنگوی شرکت بوئینگ که احتمالاً از موضع دولت جدید آمریکا در قبال برجام اطلاع دارد، در ادامه گفت: «در همه قراردادها با ایرلاین‌های تأیید شده ایرانی، از خط و خطوط ترسیم شده توسط دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.» دولت ترامپ که از زمان تبلیغات انتخاباتی، برجام را توافقی بد می‌دانست و کماکان هم همین موضع را دارد، هفته گذشته متعهد شد که طی 90 روز آینده، برجام را «بررسی» کند. در متن توافق منعقده میان ایران و 1+5 خبری از حق بررسی برای دولت‌های متعاهد نیست.

    بنا بر این گزارش شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در قالب قراردادی با کمپانی ایرباس 100 فروند هواپیمای ایرباس در قالب قراردادی با کمپانی بوئنیگ 80 فروند هواپیمای بوئینگ و در قالب قراردادی با کمپانی ATR،  تعداد 20 فروند هواپیمایی ATR خریداری خواهد کرد.

    «مارکو روبیو» سناتور ارشد آمریکا چندی پیش گفته بود: واشنگتن باید قرارداد اخیر بوئینگ با شرکت ایرانی را لغو کند.

    شرکت هواپیمایی آسمان پیش از این اظهارات سناتور آمریکایی از امضای قرارداد خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ با این شرکت آمریکایی خبر داده بود.

    برچسب ها