عصر خودرو

دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد؛

هیجان ارزی رخت بربست

عصر بازار- در سومین روز هفته، دومین افت متوالی دلار ثبت شد و این ارز تا محدوده ۳ هزار و ۷۶۰ تومان پایین رفت. روز دوشنبه، شاخص بازار ارز ۹ تومان کاهش را تجربه کرد و روی قیمت ۳ هزار و ۷۶۶ تومان ایستاد. این افت در شرایطی رقم خورد که میزان نوسانات در ۲ روز ابتدایی هفته بالا رفته بود.

هیجان ارزی رخت بربست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، شاخص ارزی اولین رشد 2 رقمی در سال 96 را تجربه کرد و در روز دوم هفته، تا نزدیکی محدوده 3 هزار و 790 تومان بالا رفت، ولی با پایین آمدن از آن در نهایت روی قیمت 3 هزار و 775 تومان قرار گرفت. در واقع، اگر چه قیمت نهایی روز یکشنبه تفاوت چندانی با روز شنبه نداشت، ولی بازه نوسانی زیاد و بالای 15 تومان بود.

    به گفته فعالان، روز دوشنبه بالا نرفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه در کنار افت بهای درهم دو عامل بیرونی اثرگذار در کاهش هیجان بازار بودند. عده‌ای از بازیگران ارزی نیز نقش بازارساز را در کاهش قیمت موثر دانستند. این عوامل موجب شدند که دامنه نوسانات دلار در روز دوشنبه تک‌رقمی شود و هیجان موجود در بازار افت کند. پیش از این در 2 روز ابتدایی هفته، بازار در یک بازه دو رقمی نوسان کرده بود. روز دوشنبه، همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از کانال یک‌میلیون و 220 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، نزدیک شدن طلای جهانی به ابتدای محدوده هزار و 260 دلار یکی از عوامل اصلی ریزش کانالی سکه بود. این در حالی بود که عده‌ای اعتقاد داشتند، رشد روز یکشنبه سکه مبنای بنیادی نداشت و افت روز دوشنبه بازگشت بازار به فضای عادی بود.

     

    عوامل کاهش نوسان

    در 2 روز ابتدایی هفته، قیمت دلار با افزایش نوسان مواجه شد. افزایش دامنه نوسانات، انتظارات افزایشی عده‌ای از معامله‌گران را بالا برد. با این حال، سومین روز هفته، روز دلسردی این دسته از معامله‌گران بود؛ چراکه قیمت دلار از همان ابتدای روز نشانه افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و بیشتر در مسیر کاهشی حرکت کرد. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 773 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز میزان عرضه‌کنندگان دلار بیشتر شد تا قیمت از محدوده 3 هزار و 770 تومان نیز پایین رود. این در حالی بود که عده‌ای از معامله‌گران سعی داشتند با افزایش خریدهای ارزی قیمت را در محدوده 3 هزار و 770 تومان نگه دارند؛ با این حال این اتفاق رخ نداد و میزان فروش به اندازه‌ای بود که قیمت را تا نقطه 3 هزار و 764 تومان نیز پایین برد. قیمتی که در نهایت ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه برای دلار ثبت شد، رقم 3 هزار و 766 تومان بود.این قیمت 9 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود. درست است که قیمت بسته شده روز دوشنبه تفاوت بیشتری را نسبت به روز یکشنبه نشان می‌داد، ولی بازه نوسان در روز سوم هفته بسیار کمتر از روز یکشنبه بود. دلار روز یکشنبه چند رفت و برگشت قیمتی را تجربه کرد. این شاخص در یازدهمین روز اردیبهشت‌ماه ابتدا تا نزدیکی محدوده 3 هزار و 790 تومان بالا رفت، ولی بعد با افزایش فروش‌های ارزی در مسیر کاهشی قرار گرفت و به قیمت 3 هزار و 775 تومان رسید. در واقع، فاصله سقف و کف قیمت در روز دوشنبه کوتاه‌تر از روز یکشنبه بود. افزایش عرضه بازارساز یکی از عوامل مهم اثرگذار در افت دامنه نوسانات بود. کاهش نوسانات این ارز در کشورهای همسایه نیز در کاهش تغییرات قیمت بازار داخلی موثر بودند.

    برچسب ها