عصر خودرو

در گفت‌وگو با معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس عنوان شد؛

تاثیر مثبت برداشتن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا در بورس

عصر بازار- معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس گفت: اصلاح زیرساختارهای بازار سهام از جمله برداشته شدن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا در بورس تاثیر بسیار خوب و مثبتی بر نقدشوندگی و شرایط بورس دارد.

تاثیر مثبت برداشتن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، روح اله حسینی مقدم در خصوص برداشته شدن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا در بورس گفت: موضوعات مربوط به زیرساختهای بازار سرمایه مانند دامنه نوسان، حجم مبنا، توقف نمادهای معاملاتی، شفافیت اطلاعات معاملات، بازارگردانی و ... که دامنه وسیعی را شامل می‌شود موادری هستند که در بورس‌های دنیا همیشه مورد توجه و پایش مستمر قرار می‌گیرند.

    معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: بر این اساس از این جهت این گونه موارد در بورس‌های دنیا مورد بررسی و پایش همیشگی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود محدودیت و اثرات منفی آن بر نقدشوندگی، این محدودیتها اصلاح شوند.

    وی اضافه کرد: همچنین در بورس‌های دنیا به دلیل شرایط مختلف ممکن است برخی قوانین بارها مورد اصلاح و تغییر قرار گیرد، یعنی مقررات بسته به شرایط جدید بازار سهام بررسی و اجرا می‌شوند تا در صورت لزوم اصلاحاتی انجام گیرد.

    این مقام مسئول بورسی با اشاره به این که در کشور ما اصلاح زیرساختارهای بازار سهام معمولا با تاخیر انجام می‌شود تصریح کرد: با وجود این گونه تغییرات تاثیر بسیار خوب و مثبتی بر نقدشوندگی و شرایط بورس دارد.

    وی در ادامه با بیان این که دامنه نوسان از سال 84 که 2 درصد بود تا به امروز که به 5 درصد رسیده است، مسیر خوبی را طی کرده گفت: این گونه تغییرات در محدودیتها و قوانین بسته به شرایط بازار صورت گرفته است و نشان از این دارد که دامنه نوسان ایستا به سود معاملات نبوده و باید پویا باشد.

    حسینی مقدم افزود: پویا شدن دامنه نوسان بسته باید به شرایط و وضعیت بازار و سهام شرکتها انجام و محدودیتهای دیگر اعمال و یا برداشته شود. مثلا برای سهامی که گردش بالایی دارد از دامنه نوسان بیشتری و برای سهامی که معاملات اندکی دارد، دامنه نوسان کمتری اعمال شود.

    معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس تاکید کرد: در هر دوره ای باید بسته به شرایط، قوانین وضع و محدودیتها در بورس تغییر کند؛ بر این اساس می‌توان اظهارات رئیس سازمان بورس را در خصوص برداشته شدن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا به فال نیک گرفت.

    وی اذعان داشت: در شرایط کنونی حجم مبنا برای خیلی از شرکتها در بورس دیگر استفاده‌ای ندارد؛ چرا که تعداد سهامی که معامله می‌شود بیشتر از عدد تعیین شده فعلی است و از این رو بنظر می‌رسد برداشته شدن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا برای بازار مفید بوده و به معاملات بورس کمک کند.

    برچسب ها