عصر خودرو

عزم جزم ایران و اروپا برای توسعه مناسبات بانکی

عصر بازار- چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا‍ که با هدف ایجاد فضای مناسب و مستمر برای معرفی فرصت‌های مهم سرمایه ‌گذاری برگزار شد ، بیش از هر موضوعی از عزم و اراده جدی ایران و اروپا برای توسعه همکاری های بانکی و تجاری حکایت داشت.

عزم جزم ایران و اروپا برای توسعه مناسبات بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، چهارمین دور از همایش های ایران و اروپا که از شنبه نهم اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده بود،روز گذشته به کار خود پایان داد.
    کارشناسان بر این باورند که این نشست دو روزه و مهم، بیش از پیش به ترمیم و بهبود مناسبات ایران و کشورهای اروپایی کمک می کند. به ویژه در شرایطی که محدودیت ها و تحریم ها از ایران برداشته شده، برگزاری این نوع همایش ها اهمیتی فزاینده یافته است.

    همایش های گذشته و هدف های پیش رو
    پیشتر نیز سه همایش در این زمینه مراودات بانکی میان ایران و اروپا برگزار شده بود که میزبانی آنها را فرانکفورت آلمان و تهران عهده دار بودند.
    نخستین همایش تجاری و بانکی در روزهای 28 و 29 آبان ماه سال 1393 در فرانکفورت آلمان برگزار شد. سپس هتل اسپیناس پالاس تهران 15 تا 17 اسفندماه 1394 محل برگزاری همایش دوم بود. سومین دور از این همایش ها هم به اواخر ماه آبان (26 و 27 م) سال گذشته در آلمان باز می گردد .
    اهمیت بالای این دور از نشست ها از ترکیب اعضای حاضر در همایش آشکار بود. حضور نمایندگان 35 شرکت، موسسه و بانک خارجی در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا نه تنها به غنای آن افزود بلکه از جایگاه خاص ایران برای سرمایه گذاران اروپا به ویژه آلمانی ها حکایت داشت.
    ضمن این که در نشست پیشین نیز با حضور شخصیت های برجسته اروپایی همچون «اتیاس ماخنیگ» وزیر فدرال آلمان در امور اقتصادی و انرژی، «یوخن متزگر» مدیرکل نظام‌های پرداخت و تسویه بانک مرکزی آلمان، «رنه هارون» مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، «دیرک کرامر» مدیر ارشد نظارت بانکی اداره نظارت مالی فدرال آلمان (بافین) نشان داد که اروپا برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران عزمی جدی و پشتکار بالایی دارد.
    در اینجا پرسشی مطرح می شود و آن اینکه هدف از برگزاری چنین نشست هایی چیست و چقدر می توان به نتایج آن امیدوار بود. در پاسخ به این پرسش، لازم به یادآوری است که این همایش ها امکان تبادل نظر اندیشمندان، صاحبنظران و متخصصان حوزه‌های مختلف اقتصاد را فراهم می کند چرا که اساتید و کارشناسان دانشگاهی فعال در حوزه‌های مختلف اقتصاد نیز می توانند با شرکت در همایش به تبادل نظر در این زمینه ها بپردازند.
    حضور مستقیم و دیدار رو در روی نمایندگان شرکت‌های فعال معتبر داخلی و خارجی، امکان ترتیب دادن نشست‌ های متقابل خصوصی میان اشخاص، فراهم شدن پلتفرمی برای ملاقات با مشتریان و یا شرکای تجاری احتمالی آتی، ساخت شبکه‌‌ ارتباطات اختصاصی و شخصی و همچنین امکان معرفی محصولات و خدمات مختلف از دیگر فواید برگزاری این قبیل نشست ها است.
    پس این چنین نشست های زنجیره ای و سلسله وار، فرصت و شرایط مناسبی را مهیا می سازد تا سرمایه گذاران با آگاهی و اعتماد بیشتری در حوزه های مورد علاقه اقدام کنند و تعاملات تجاری و اقتصادی پایداری را رقم بزنند.

    روابط تجاری و بانکی ایران و اروپا با چشم انداز روشن
    ایران و اروپا دهه های گذشته در کنار برخورداری از روابط حسنه سیاسی و دیپلماتیک، همواره شرکای تجاری و اقتصادی خوبی برای یکدیگر محسوب می شدند تا این که مطرح شدن پرونده هسته ای ایران و تحریم های بین المللی ضدایرانی شرایط رو به گونه ای دیگر پیش برد.
    پس از برجام اما درهای کشور بر روی جهان گشوده شد و کشورهای مختلف به ویژه اروپاییان در صف ورود به ایران و امضای تفاهم نامه در زمینه های گوناگون ایستادند. بزرگترین هیات های تجاری و اقتصادی از جانب آلمان به عنوان کشور پیشرو اتحادیه اروپا روانه ایران شدند که از همان روزهای اولیه برجام آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است.
    امروز نیز پس از قاره پهناور آسیا، کشورهای اروپایی در روابط خارجی ایران هدفگذاری شده اند و در طرف مقابل، اروپاییان نیز اشتیاق زیادی به سرمایه گذاری در ایران و بهره گیری از بازار 80 میلیون نفری کشورمان نشان می دهند.
    جدا از تمایل ایران و کشورهای اروپایی برای گسترش روابط دوجانبه، چند سفر «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به ایران می توان در قالب تلاش بروکسل با هدف تقویت تعاملات خود با تهران ارزیابی کرد.
    همچنین در جریان سفر مقامات و هیات های سیاسی و اقتصادی کشورمان به اعضای اتحادیه، شاهد امضای تفاهم نامه ها و سندهای همکاری زیادی بوده ایم به عنوان نمونه در نخستین سفر پسابرجامی حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری به کشورهای ایتالیا و فرانسه ده ها سند همکاری به ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار امضا شد.
    البته اجرای برجام از دی ماه 1394 تاکنون به طور آشکاری به افزایش تعاملات و توسعه روابط ایران و اروپا کمک کرده است. بر پایه آمارهای انتشار یافته از سایت کمیسیون اروپا، حجم مبادلات این اتحادیه با ایران در ماه ژانویه امسال یک میلیارد و 555 میلیون یورو برآورد شده است که رشدی 171 درصدی را نسبت به زمان مشابه پارسال نشان می دهد چرا که در ژانویه 2016 این رقم تنها 572 میلیون یورو ثبت و اعلام شده بود.
    نکته مهم دیگر این که توسعه روابط بانکی تاثیر بسزایی در گسترش سرمایه گذاری ها و تعاملات تجاری دارد. در سال های گذشته به علت تحریم نظام بانکی کشور و قطع ارتباط با سوئیفت به عنوان شبکه بانکی بین المللی، معاملات جهانی با کشورمان به دشواری انجام می شد و حتی در زمان تحریم ها برخی بانک های غیرآمریکایی به دلیل همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با بانک های کشورمان به پرداخت جریمه های سنگین محکوم شدند.
    امروز که به واسطه برجام نظام بانکی ایران به شرایط عادی و متعارف در بانکداری بین ‌المللی بازگشته و نقل وانتقالات بین بانکی به سهولت انجام می گیرد، انتظار می رود شاهد رشد فزاینده همکاری های ایران و اروپا در زمینه های مختلف باشیم.

    برچسب ها