عصر خودرو

ضرورت استقرار "نظام روابط سرمایه گذاران" در بانک ها

عصر بازار- شرکت های فعال در بازار سرمایه در مرحله عرضه اولیه عمومی، از طریق ارائه امیدنامه ای که مطابق با مقررات و چارچوب های بورس و فرابورس تهیه می شود، سهام خود را به سرمایه گذاران معرفی و عرضه می کنند.

ضرورت استقرار "نظام روابط سرمایه گذاران" در بانک ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، پس از پذیرش و عرضه در بازار سرمایه، بسیاری از شرکت ها به جز در زمان اجرای الزامات افشای اطلاعات مطابق قوانین، مقررات و دستورالعمل های مربوطه، توجه اندکی به برقراری ارتباط با سرمایه گذاران دارند. در اغلب موارد، روش های برقراری ارتباط با سرمایه گذاران از تنوع کمی برخودار است و شامل انتشار اطلاعات در سامانه کدال، گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع و برگزاری مجامع عمومی است.

    در زمانه ای که اطلاعات شرکت را می توان از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی متعدد به مخاطبان منتقل کرد، شرکت هایی که سرمایه گذاران را به صورتی پیوسته به سوی خود جلب نمی کنند و رویه ای مشخص، برای توسعه روابط با سرمایه گذاران ندارند، به تدریج پشتیبانی آن ها را از دست می دهند. سرانجام نیز این امر به کاهش نقدشوندگی سهام شرکت، ارزشگذاری پایین تر و نارضایتی سهامداران منجر می شود.
    برای این که سرمایه گذاران به روشی مناسب از اطلاعات شرکت آگاه شوند، استقرار و به کارگیری رویه ای اثربخش و پویا برای ارتباط با سرمایه گذاران و ذینفعان که آن را "نظام روابط سرمایه گذاران" می نامند، امری حیاتی است. نظام روابط سرمایه گذاران به فرآیند سازماندهی و هماهنگی یک شرکت پذیرفته شده برای برقراری و حفظ رابطه ای دو سویه و مؤثر با سهامداران، تحلیلگران، فعالان نظام مالی و سایر ذینفعان اطلاق می شود.
    انجمن ملی روابط سرمایه گذاران آمریکا (NIRI)، روابط سرمایه گذاران را این گونه تعریف کرده: "یکی از ابزارهای مدیریت راهبردی که وظیفه هماهنگ سازی امور مالی، ارتباطات، بازاریابی و رعایت قوانین بازار سرمایه را به منظور فراهم ساختن امکان ارتباط مؤثر بین شرکت، متخصصان مالی و سایر بخش ها بر عهده دارد و هدف نهایی آن نیز کمک به دستیابی به ارزش منصفانه اوراق بهادار است." این انجمن شعار اصلی روابط سرمایه گذاران را "افزایش ارزش شرکت از طریق ارتباط مؤثر" عنوان کرده است.
    در راستای این تعریف، اقداماتی که به منظور تحقق رسالت نظام روابط سرمایه گذاران و اطمینان از تبادل مفیدترین اطلاعات بین شرکت ها و سرمایه گذاران در هر شرکتی انجام می شود را می توان در چهار حوزه کلیدی دسته بندی کرد.
    این چهار حوزه عبارتند از افشا و گزارشگری مالی، معرفی چشم انداز و نقشه راه شرکت، اطلاع رسانی در خصوص سیاست های حاکمیت شرکتی و حضور در عرصه عمومی است. گفته می شود روابط سرمایه گذاران فقط وظیفه تهیه اطلاعات مالی برای سرمایه گذاران آگاه را بر عهده ندارد بلکه اطلاعات لازم برای درک کامل سرمایه گذاران از فعالیت و کسب و کار شرکت، معرفی صحیح شرکت و نهایتاً کاهش هزینه سرمایه را نیز فراهم می کند.
    چالش و دغدغه اصلی نظام روابط سرمایه گذاران تضمین منافع سرمایه گذاران از طریق ارائه و انتشار اثربخش اطلاعات به شیوه ای شفاف و به هنگام است و بیش از آنکه کارکرد ارتباطی داشته باشد کارکرد مالی دارد تا امکان برخورداری از پشتیبانی ها و حمایت های سرمایه گذاران و نهایتاً ایجاد فضایی از نظرات مساعد پیرامون شرکت فراهم شود.
    نتیجه این فرآیند، داشتن سهامداران وفاداری است که شرکت ها را قادر می سازند تا مدیریت منابع خود را با اعتماد و اطمینان بیشتری انجام دهند. این امر نهایتاً در تقاضا برای سهام شرکت و قیمت آن متجلی خواهد شد.
    روابط سرمایه‌گذاران اشکال مختلفی دارد، به عنوان مثال می‌تواند شامل نشست با سرمایه‌گذاران، نشست با تحلیلگران(Analyst Day) ، انتشار اخبار مربوط به شرکت، گزارشات سالانه، ارتباط مؤثر با رسانه ها و خبرگزاری ها باشد. با این حال، نقطه‌ مشترک این روش ها این است که با به کارگیری این ابزارها درک ذینفعان از فعالیت شرکت، ارکان راهبری، عملکرد و آینده‌ مالی آن بهبود یابد.
    هدف این نیست که برقراری ارتباط، یک ‌طرفه باشد، بلکه روابط با سرمایه‌گذاران نوعی گفتگو بوده که طی آن به همان میزان که شرکت، فعالیت‌های تجاری خود را برای مخاطبانش تشریح می کند، به همان میزان هم باید دیدگاه‌ها و بازخوردهای آنان را مورد توجه قرار دهد.
    از نظر فعالان بازار سرمایه، روابط سرمایه گذاران از یک سو به دلیل ارائه اطلاعات کاملی از وضعیت درونی شرکت و از سوی دیگر ارائه اطلاعات در خصوص فضای کسب و کار آن شرکت، به عنوان ابزاری برای کاهش سطح ریسک سیستماتیک سرمایه گذاری مالی محسوب می شود و با توجه به اینکه در راستای دستیابی به ارزش واقعی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک دارایی نامشهود که برای شرکت ایجاد ارزش می کند مطرح است، از این رو می توان گفت که روابط سرمایه گذاران از ابزاری که در مورد ارزش شرکت اطلاع رسانی می کند به منبعی برای خلق و افزایش ارزش شرکت تبدیل شده است.
    در فضای حرفه ای سرمایه گذاری و بورس های پیشرفته این اهمیت درک شده است که هر چقدر ارتباط مؤثر مدیران بنگاه ها با سرمایه گذاران و تحلیلگران بیشتر باشد از یک سو فرصتی برای تیم مدیریتی ایجاد می شود تا توانایی مدیران شرکت را نشان دهد و از سوی دیگر عاملی است تا سهامداران و سرمایه گذاران برای تحقق اهداف و پیش بینی های شرکت به تیم مدیریتی اعتماد کنند. همچنین شرکت می تواند برنامه های جدید خود را با تحلیلگران در میان گذارد و از نظرات آنان برای بهبود برنامه ها و راه های افزایش ارزش شرکت استفاده کند.
    با توجه به اهمیت نظام روابط سرمایه گذاران در مواردی همچون معرفی پتانسیل های بنگاه، جذب منابع مالی و کاهش هزینه سرمایه، استقرار آن در شرکت های ایرانی فعال در بازار سرمایه می تواند نقش آفرین باشد. این نظام برای بانک ها که از گروه های با اهمیت بازار سرمایه هستند و با ذینفعان گسترده تری همچون سهامداران، سپرده گذاران، صاحبان صنایع، تحلیلگران و سیاستگذاران در ارتباط هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بانک ها می توانند در سال پیشرو در جهت استقرار نظام روابط سرمایه گذاران گام بردارند تا از یک سو پاسخگویی و شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه را در سطح استانداردهای بین المللی رعایت کنند و از سوی دیگر ذینفعان مختلف از برنامه های جاری و آتی آن ها که برای خلق ارزش پایدار تدوین شده مطلع شوند.
    چنین اقداماتی می تواند به حرفه ای تر شدن بازار سرمایه، افزایش پاسخگویی و شفافیت در شرکت ها و به طور خاص بانک ها، دستیابی به ارزش واقعی سهام در بازار و توسعه سازوکارهای حاکمیت شرکتی کمک کند. به امید اینکه در آینده ای نزدیک شاهد پیاده سازی نظام روابط سرمایه گذاران در شرکت ها و توسعه بیش از پیش بازار سرمایه باشیم.

    نویسنده: مهدی رضایی، معاون مالی بانک گردشگری
    برچسب ها