عصر خودرو

رویارویی برنت و شیل در کارزار قیمت

عصر بازار- در حالیکه کشورها تمدید ۶ ماه دیگر «توافق اوپک» را برای افزایش قیمت نفت دنبال می‌کنند، تحلیلگران می‌گویند افزایش تولید «شیل» می‌تواند همه این رشته‌ها را پنبه کند، تولید نفت آمریکا در هفته گذشته به بیشترین میزان ۲ سال گذشته رسیده است.

رویارویی برنت و شیل در کارزار قیمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس, کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه «می» درباره سیاست‌های عرضه نفت بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. این در حالی است که قیمت نفت هفته گذشته کاهش داشت اگرچه در روز جمعه به دلیل امیدواری به اینکه اوپک قرار است توافق 6 ماهه نخست خود را دوباره تمدید کند، اندکی افزایش یافت.

    بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران به خبرنگاران گفته بود «طی چند روز گذشته سیگنال‌های مثبتی از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک مبنی بر اجماع برای تمدید توافق اوپک دریافت کرده‌ایم.»

    زنگنه همچنین آمریکا را برای کمبود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران متهم کرد.

    وی گفت: فشارهای سیاسی آمریکا همچنان روی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت جهان وجود دارد و مانع از سرمایه‌گذاری آنها می‌شود.

    زنگنه گفت: آمریکا نمی‌تواند مسیر حرکت ما را متوقف کند. هیچ کسی نمی‌تواند فعالیت‌های ما را در مسیر توسعه نفت و گاز متوقف کنند اما آنها می‌توانند با مانع‌تراشی مسیر فعالیت فزاینده ما را کند کنند.

    براساس توافقی که در سال 2015 بین تهران و6 کشور دیگر اتفاق افتاد، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برداشته شد اما همچنان بسیار سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل موانع موجود نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند چرا که بسیاری از تحریم‌های مربوط به کشور آمریکا پابرجا است.

    گزارش دیگری از لندن حاکی است در صورتی که اوپک و همپیمانانش توافق اوپک را 6 ماه دیگر تمدید کنند عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی تا پایان امسال متعادل خواهد شد.

    تحلیلگران هم معتقدند تولید بیشتر نفت شیل آمریکا به عنوان یک اهرم بیرونی خارج از کشورهای عضو اوپک می‌تواند فشاری در این مسیر باشد و آن را نامتعادل کند.

    بررسی‌های رویترز از 35 اقتصاد‌دان و تحلیلگر نشان می‌دهد که قیمت نفت برنت در سال 2017 در محدوده 57 دلار و 4 سنت خواهد بود در حالیکه همین تحلیلگران ماه گذشته رقم 57 دلار و 25 سنت را پیش‌بینی کرده‌اند.

    این در حالیست که مانگین قیمت نفت از ابتدای سال تاکنون 55 دلار بوده است.

    «ابهی شک‌ کومار» تحلیلگر ارشد انرژی در اینترفکس در لندن گفت: رشد تولید نفت در آمریکا می‌تواند عامل بازدارنده بر سیاست تمدید توافق اوپک باشد که می‌خواهد بدین‌طریق قیمت نفت را بالا ببرد. چرا که از یک سو اوپک می‌خواهد با کاهش تولید، قیمت را افزایش دهد اما افزایش قیمت نفت عاملی برای تولید بیشتر نفت شیل خواهد شد.

    جورجوس بلریس تحلیلگر تامسون رویترز گفت: ظاهراً عمل به تعهدات از سوی اوپکی‌هادر بیشترین سطح قرار گرفته و احتمالاً این مسیر تا انجام نشست بعدی اوپک در 24 می ادامه خواهد یافت تا جایی که استراتژی اوپکی‌ها برای نیمه دوم سال تصمیم‌گیری شود.

    تولیدکنندگان اصلی خاورمیانه ظاهراً مشتاق هستند تا 6 ماه بعدی را هم تولیدشان را کاهش دهند با این امید که قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار برسد اما این تحلیلگر معتقد است قیمت بالا می‌تواند تولیدکنندگان نفت شیل را به حفاری‌های بیشتر ترغیب کند و تمام تلاش‌های اوپکی‌ها را بی‌اثر کند.

    تولید شیل آمریکا در ماه می، بیشترین میزان افزایش ماهانه را در بیش از 2 سال گذشته داشت.

    اینتزا پولو پائولو تحلیلگر دانیلا کورسینی گفت: احیای تولید نفت شیل آمریکا تأثیر منفی بر قیمت نفت خام خواهد داشت. به هر روی، طی هفته‌های اخیر این تاثیر منفی آغاز شده است چرا که در آمریکا میزان نیاز پالایشگاه‌ها افزایش یافته و ارزش سهام نیز بالا رفته است.

     

    برچسب ها