عصر خودرو

یک مقام مسئول عنوان کرد؛

اوراق جعاله راهسازی منتشر می‌شود

سود اوراق هنوز مشخص نیست

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: اوراق جعاله تأمین مالی ساخت زیربناهای حمل و نقل جاده ای کشور به زودی طراحی و منتشر می‌شود.

اوراق جعاله راهسازی منتشر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش خبری «عصر بازار» به نقل از بانک مسکن، محسن فاضلیان از طراحی و انتشار اوراق جعاله تأمین مالی زیرساخت های حمل و نقل جاده ای خبر داد و گفت: در حال حاضر کشور به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، نیاز فراوانی دارد که توانایی‌های مالی دولت پاسخگوی ایجاد این زیرساخت‌ها نیست؛ از طرفی با توجه به تنگنای سیستم بانکی که مانع از اعطای تسهیلات از محل منابع کوتاه‌ مدت به مصارف بلندمدت پروژه های کلان شده، لذا تأمین مالی بلندمدت از طریق استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل بازار سرمایه می‌تواند گزینۀ مناسبی برای تأمین مالی بخش زیرساخت باشد.

    وی با اشاره به وجود ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: با این حال تاکنون، تأمین مالی زیرساخت های بخش حمل و نقل جاده‌ای از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران اتفاق نیفتاده است؛ چراکه محدودیت در انتقال مالکیت دارایی در طرح‌های راهسازی، استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه را محدود کرده و به همین دلیل طراحی اوراق بهادار پروژه‌محور ضروری به نظر می‌رسد.

    یک مدیر در بانک مسکن خاطرنشان کرد: از آنجا که ساز و کار مشارکت دولت و بخش خصوصی در احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری، تنها به دو روش «ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT)» و «ساخت، انتقال و پرداخت اجاره به سرمایه گذار (BTL)» محدود است، ابزار جدیدی در قالب اوراق جعاله برای تأمین مالی این دو روش طراحی و مدل عملیاتی و دستورالعمل پیشنهادی آن نیز برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. در حال حاضر این مدل در کمیته فقهی سازمان بورس برای تأیید فقهی الگو مطرح شده است.

    بر اساس این گزارش، تا به حال جزئیاتی در خصوص درصد سود قطعی این اوراق برای خریداران و دارندگان آن اعلام نشده است.

    برچسب ها