عصر خودرو

دلار در محدوده ۳ هزار و ۷۷۵ تومان باقی ماند;

نیروهای نوسان‌ساز بازار ارز

عصر بازار- در اولین روز هفته، دلار اولین رشد ۲ رقمی در سال ۹۶ را تجربه کرد تا پس از حدود ۲۵ روز وارد محدوده ۳ هزار و ۷۷۰ تومان شود

نیروهای نوسان‌ساز بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، شاخص بازار ارز 12 تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 776 تومان رسید. رشد دلار در دومین روز هفته متوقف شد و این ارز با یک تومان افت به قیمت 3 هزار و 775 تومان رسید. این کاهش در حالی به ثبت رسید که در مقاطعی از روز قیمت دلار تا آستانه محدوده 3 هزار و 790 تومان بالا رفته بود. در واقع نوسان‌های قیمت دلار در 2 روز ابتدایی هفته بالاتر رفته است و تحلیل‌های متفاوتی در بازار در این ارتباط وجود دارد. عده‌ای تحرکات معامله‌گران فردایی، افزایش تقاضا در معاملات نقدی، رشد نرخ حواله درهم، کاهش عرضه بازارساز و جوسازی معامله‌گران پیرامون برخی اخبار سیاسی و بیرون بازاری را از عوامل افزایش نوسان عنوان کردند.

    برخلاف رشد قیمت دلار، روز شنبه، سکه تمام‌بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و از کانال یک میلیون و 220 هزار تومان پایین رفت. در اولین روز هفته، سکه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 219 هزار تومان رسید. با این وجود، روند فلز گرانبهای داخلی در دومین روز هفته تغییر کرد. روز یکشنبه سکه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 221 هزار تومان رسید. این رشد بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران سبزه میدان در روز تعطیلی بازارهای جهانی بود. به نظر می‌رسد اگر روز دوشنبه بهای اونس در بازارهای جهانی رشد نکند، به احتمال زیاد سکه می‌تواند تغییر مسیر دهد. البته روز دوشنبه، بخشی از بازارها تعطیل هستند.

    3 تحلیل از نوسان شنبه

    سه تحلیل عمده از نوسان قیمت دلار در بازار روز شنبه وجود داشت؛ دسته‌ای از معامله‌گران افزایش قیمت را ناشی از عامل بنیادی کاهش عرضه بازارساز دانستند. دسته دوم، رشد نوسان را بیشتر به تحرکات معامله‌گران فردایی و خریدهای خالی‌فروشان ارزی برای پرداخت تعهدات خود نسبت دادند. این در حالی بود که برخلاف دو دسته اول، گروهی افزایش قیمت را ناشی از واکنش معامله‌گران نسبت به عوامل سیاسی و بیرون از بازار دانستند. به گفته آنها شکل مناظره روز جمعه و نحوه مواجهه برخی نامزدها، بازار را مقداری نگران کرد. بازگشت تقسیم‌بندی‌های فقیر و غنی و رویکردهای پوپولیستی از نظر برخی فعالان موجب ورود تقاضای احتیاطی به بازار و افزایش دامنه فعالیت نوسان‌گیران شد.

    روز شنبه، حجم معاملات در بازار بالا رفت و میزان نوسانات کمی بیشتر از روزهای قبل بود. همین موضوع موجب شد میزان هیجانات کمی برجسته‌تر شود. به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز احتیاط بر روند بازار حاکم بود و قیمت در میانه محدوده 3 هزار و 760 تومان آرام گرفته بود. با این حال، از میانه روز میزان خریدهای ارزی بالا رفت و قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت. با افزایش تقاضا قیمت نزدیک ساعت یک ظهر از محدوده 3 هزار و 770 تومان عبور کرد و در نهایت روی قیمت 3 هزار و 776 تومان قرار گرفت.یکی از عوامل دیگری که زمینه‌ساز رشد دلار شد، افزایش تقاضا در معاملات نقدی بود که بخشی از آن ناشی از ورود تقاضای احتیاطی شماری از نوسان‌گیران بود.

    بازگشت دلار از سقف

    روز یکشنبه، افزایش بهای دلار در ابتدای روز ادامه یافت و این ارز تا نزدیکی محدوده 3 هزار و 790 تومان بالا رفت. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 781 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. رشد ابتدای این روز معامله‌گران بازار را هیجانی‌تر کرد تا بهای این ارز در مقطعی از روز تا 3 هزار و 787 تومان نیز بالا رود. با این وجود با رسیدن دلار به نقطه یادشده فروش‌ها در بازار بالا رفت تا قیمت این ارز نه تنها از محدوده 3 هزار و 780 تومان و سقف سال 96 عقب‌نشینی کند، بلکه با قرار گرفتن بر نقطه 3 هزار و 775 تومان، یک تومان از ارزش خود را نسبت به روز شنبه از دست بدهد.

    به گفته فعالان، روز یکشنبه، دلار در ابتدای روز با علامت رشد نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ ولی زمانی که بهای این ارز به ارزش آن در کشورهای همسایه نزدیک‌تر شد، معامله‌گران ترجیح دادند در موقعیت فروش قرار بگیرند. این در حالی است که همچنان عده‌ای از معامله‌گران افزایش قیمت ابتدای روز را بیشتر به تاثیرات عوامل برون بازاری نسبت دادند. این عده کاهش قیمت دلار را نیز ناشی از افزایش عرضه بازارساز دانستند. بازگشت قیمت دلار در روز یکشنبه در شرایطی صورت گرفت که برخی معامله‌گران انتظار داشتند، این ارز تا مرز 3هزار و 800 تومان بالا رود.

    برچسب ها