عصر خودرو

طرح جدید اصلاح سرمایه بانک‌ها ابلاغ شد

عصر بازار- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از ابلاغ طرح جدید بانک مرکزی برای اصلاح سرمایه بانک ها خبر داد.

طرح جدید اصلاح سرمایه بانک‌ها ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در دومین روز از چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران_اروپا که امروز در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما برگزار شد، اظهار داشت: بانک مرکزی برای اصلاح سرمایه بانک‌ها طرح جدیدی ابلاغ کرده است.

    وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات نظام بانکی در 10 سال گذشته تحریم‌های اقتصادی بوده است، افزود: از آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال 92 بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های پولی و اعتباری موفق به مهار تورم شده است، بانک مرکزی تلاش‌های بسیاری برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور داشته است، به طوریکه باعث شده تا پس از 25 سال شاهد نرخ تک رقمی در کشور باشیم.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی در طول 4 سال گذشته تسلط بیشتری بر منابع ارزی خود پیدا کرده، تصریح کرد: توافق هسته‌ای با برجام این امکان را به بانک مرکزی داده تا تسلط بانک مرکزی بر منابع ارزی افزایش یابد، حتی با اینکه در دوره‌ای شاهد کاهش قیمت جهانی نفت و درآمدهای نفتی بودیم اما نرخ ارز در بازه زمانی مشخص شده تقریباً نرخ ثابتی داشته است.

    دیواندری بیان داشت: تک نرخی کردن ارز نشانه تسلط بیشتر بانک مرکزی بر منابع ارزی است و شکسته شدن دیوار تحریم‌ها است منابعی که از بانک‌ها طی دوران تحریم در خارج از کشور بلوکه شده و یا نانوشته شده بود هم اکنون آزاد شده است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: یکی از موانع جذب سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم بی ثباتی در قدرت پیش بینی اقتصادی است و هم اکنون نیز در حال ورود به یک دوره باثبات هستیم و انتظار داریم که امکان سرمایه‌گذاری خارجی برای ما فراهم شود.

    وی یادآور شد: بررسی سابقه 80 ساله بانک های اروپایی با بانک‌های ایرانی نشان می‌دهد که حتی در یک مورد هم نمی توان موضوعی را پیدا کرد که یک بانک ایرانی پول بانک خارجی را نداده باشد، حتی اختلافات حقوقی آنها به یک درصد هم نمی رسد.

    دیواندری با اشاره به افزایش سرمایه 22 میلیارد تومانی بانک های دولتی گفت: باتوجه به اصلاح قانون بودجه سال قبل 45 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که 22 هزار میلیارد تومان از این مبلغ برای افزایش سرمایه بانک های دولتی ثبت خواهد شد. این در حالی است که بانک های خصوصی هم در این زمینه برنامه ای برای خود دارند.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی برنامه ویژه ای برای اصلاح حداقل سرمایه بانکها در نظر گرفته که به زودی ابلاغ می شود.

    ریشه مطالبات معوق نظام بانکی به تحریم ها باز می‌گردد

    وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن مطالبات معوق در نظام بانکی کشور تحریم ها بوده است، افزود: به دنبال پیدا کردن راه حل هایی برای بخشی از دارایی های رسمی و انجماد دارایی هایی که در نظام بانکی ایران وجود دارد، هستیم.

    دیواندری با تأکید بر اینکه ریشه بسیاری از مطالبات معوق کلان هم به تعهدات ارزی که از دوران تحریم برای برخی مشتریان باقیمانده بازمی گردد، افزود: بعد از اجرای توافق و راه افتادن مجدد بانک‌ها برای کار کردن با بانک‌های خارجی می توانیم مشکلات را به شدت ریزتری پشت سر بگذاریم کما اینکه امروز نیز با تدابیر بانک مرکزی و تلاش بانک‌ها در نظارت و کنترل از برخی مشکلات عبور کرده و این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه مطالبات معوق دلیلی شد تا بانکها وارد طرح های جدید پرریسک نشوند، گفت: ظهور علائم اولیه رکود اقتصادی که ریشه پولی دارد موجب مشکلات نقدینگی بنگاه ها، تحت تأثیرقرار گرفتن سودآوری بانک‌ها در نتیجه افزایش معوقات بانکی و نرخ سود شده است.

    وی تأکید کرد: بسیاری از مشکلات امروز بانکها در واقع به آنها تحمیل شده در حالی که مصوب اصلی آنها خودشان نبوده اند.

    دیواندری بیان داشت: جنگ قدیمی در نرخ سود و نوسانات قیمتی موجب افزایش قیمت تمام شده پول و روبه رو شدن بنگاه ها با مشکلات شده، ضمن آنکه نرخ سود بانکی نیز افزایش محسوسی یافته که قیمت تمام شده را بالا برده است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی، نرخ ها تا حد معقولی کاهش یافت ، هرچند ممکن است آثار جنگ قیمتی باقیمانده باشد ولی ریشه آن از بین رفته و هدایت نرخ ها امروزه به حد معقولی رسیده است.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: نکته ای که در جذب سرمایه گذاری خارجی اثر دارد، محدودیت های جدید نظام بانکی است که بخشی از آن به خاطر محدودیت های بین المللی و دور بودن از بازار جهانی است، مقررات بانکی دنیا تغییرات جدیدی دارد،‌ قواعد مبارزه با پولشویی و ... در دنیا تغییر کرده ولی در نظام داخلی آمادگی تطبیق با آنها وجود ندارد.

    وی اضافه کرد: الان مشکل نقل و انتقال وجوه حل شده است ولی اقتصاد ایران بزرگ تر از آن است که با این کار مشکلش حل شود چرا که ظرفیت بسیار بالایی دارد. در ایران ثروت، پول و کار است در حقیقت ایران بازار بکر کشورهای خارجی و طرف های تجاری است و حیف است که این بازار جذاب فقط از این طریق حمایت شود بلکه بانک ها باید از همه امکانات استفاده کنند.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی همچنین تصریح کرد: اگر بخشی از این منابع که اروپا نمی داند با این منابع ریالی خود چه کار کند، در ایران سرمایه گذاری شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ البته اقتصاد ایران معطل نخواهد ماند چراکه تجارت و سرمایه راه خود را پیدا می کند ولی ایران دوست دارد به صورت سنتی با اروپا شریک تجاری باشد.

    وی البته این موضوع را هم متذکر شد که در حال حاضر وضعیت نظام بانکی قابل مقایسه یا یک دهه گذشته و برخی کشورهای دنیا نیست، اگر ما به دلیل عدم آمادگی برای پیاده سازی مقررات جدید کمی عقب هستیم باید یادآوری کنیم که در دنیا بعضاً آگاهانه این مشکلات وجود دارد.

    دیواندری خطاب به سرمایه گذاران و بانک های خارجی گفت: نظام بانکی ایران نسبت به طرف های خارجی خود بسیار با صداقت است و این خاصیت ایرانیان است.

    وی با اشاره به چالش های جذب سرمایه گذاری خارجی در دهه گذشته و اقدامات آغاز شده برای بهبود جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: با توجه به تجربه ای که در سطوح ارشد نظام بانکی ایران دارم می دانم که اگر مشکلاتی در دوره تحریم برای بانک های ایران به وجود نمی آمد، امروز وضعیت دیگری در جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم.

    دیواندری با بیان اینکه، جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها به صورت مستقیم نیست، بیان کرد: بخشی از سرمایه گذاری های انجام شده در سال های گذشته در صنعت نفت، پتروشیمی و ارتباطات به شکل غیرمستقیم، فاینانس و یوزانس بوده است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی برخی سال های گذشته را سال های طلایی در جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در حوزه پتروشیمی عنوان کرد و افزود: یوزانس امکانات خوبی را به ویژه برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده بود؛ همچنین بانک های ایرانی از خطوط کوتاه مدت و ریفاینانس استفاده می کردند.

    دیواندری یادآور شد که پیش از تحریم‌ها حساب‌های بانک مرکزی ایران و بانک های ایرانی در کشورهای دیگر فعال بود و از منابع خود نزد بانک های خارجی برای استفاده از ریفاینانس استفاده می کردند.

    وی تحریم های بانکی را ابزاری برای فشار در حوزه سیاسی دانست و تأکید کرد: همه می دانند که بانک های ایران بسیار خوشنام و تا اندازه ای از دانش روز بانکداری برخوردار بودند و نمایندگانی را برای آموزش روش های بانکداری به کشورهای منطقه اعزام می کردند.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: بانک های ایرانی نزدیک به 60 سال است که در اروپا دارای شعبه هستند و تعداد شعب بانک های ایرانی در اروپا بیش از دیگر کشورهای منطقه است.

    دیواندری انتخاب تحریم های مالی و بانکی را به دلیل سلطه کشورهای تحریم کننده و برنامه ریزان تحریم بر این حوزه معرفی کرده و گفت: مشکل ایران تنها تحریم بود و ما به جز تحریم مشکل جدی دیگری نداشتیم، تحریم مشکلی ساختگی برای در انزوا قرار دادن اقتصاد ایران بود و دنیا نیز متوجه این موضوع بوده است.

    وی با بیان اینکه تحریم ها باعث محدود شدن سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم، فاینانس پروژه ها، خطوط یوزانس و کوتاه مدت ریفاینانس شد، افزود: تحریم ها باعث شد تا در دوره ای بانک های ایرانی برای ایفای تعهدات خود به دنبال راه فراری برای پرداخت این تعهدات باشند.

    دیواندری آغاز مشکل نظام بانکی ایران را از زمانی دانست که ریال جایگزین دلار در تأمین منابع شد و بیان داشت : این ظرفیت در ریال و منابع داخلی نبود تا بتوانند جایگزین خطوط کوتاه مدت، فاینانس و ریفاینانس شوند به همین دلیل فشار حوزه کسب و کار به سمت منابع داخلی بانک ها آمد.

    وی با بیان اینکه استفاده از سرمایه گذاری های خارجی بتدریج در طول ده سال گذشته حذف شد، افزود: اول باید موانع سیاسی برداشته می شد تا بعد از آن بانک ها به سمت به روز کردن شرایط خود باشند.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه سخنرانی خود ریشه بی ثباتی های اقتصادی را نیز در تحریم ها دانست و افزود: در دوره گذشته تزریق نقدینگی و عمل نکردن مشتریان به تعهدات ارزی باعث شد تا مشکلاتی در ترازنامه بانک ها با مشکل مواجه شود، ضمن اینکه بانک ها به ویژه بانک های دولتی ناچار شدند برای تبعیت از سیاست های دولت برخی از پروژه های داخلی را با هدف رشد اشتغال فاینانس کنند.

    وی در پایان درباره نوسانات نرخ ارز در دوره گذشته نیز گفت : تسلط نداشتن بانک مرکزی و نظام بانکی بر ذخایر ارزی ریشه اصلی بی ثباتی های ارزی بود که این موضوع نیز ناشی از تحریم ها بود؛ این بی ثباتی باعث رشد خارج از قاعده نرخ تورم نیز شد.

    برچسب ها