عصر خودرو

وزیر نیرو در دیدار با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر مطرح کرد؛

مزیت‌های تغییر سوخت کشور از گاز به برق

عصر بازار- وزیر نیرو در دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که به‌جای گاز، از برق به عنوان انرژی مادر در تمام زمینه‌های گرمایشی و پخت و پز و ترابری استفاده شود.

مزیت‌های تغییر سوخت کشور از گاز به برق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو  با بیان اینکه جهان به سرعت تحولات بزرگی را در عرضه و مصرف انرژی تجربه می‌کند که درک این تحولات بسیار مهم است، در خصوص استفاده از خودروهای برقی اظهار داشت: کلان شهرهای ایران با مشکل آلودگی روزافزون هوا مواجه هستند که بیش از 60 درصد منشأ آلودگی سوخت خودروها است.

    وی ادامه داد: این یک مسئله حیاتی برای کشور است و بهترین راهکار این است که با جایگزین کردن خودروهای برقی، بجای تأمین بنزین برای خودروها، برق مورد نیاز آنان را تأمین کنیم.

    چیت‌چیان سپس به یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا اشاره کرد و اذعان داشت: در فصول سرد مصرف سوخت فسیلی برای گرمایش ساختمان‌ها سبب آلودگی هوا می‌شود که بایستی مصرف گاز در شهرها را محدود کرده و از انرژی برق برای گرمایش و پخت و پز استفاده کنیم.

     وی تاکید کرد: چون کشور ما بر روی نوار زلزله قرار دارد، استفاده از نیروی برق به عنوان یک انرژی واحد در تمام مصارف باعث خواهد شد، در زمان وقوع حوادث از جمله زلزله تلفات تا حد زیادی کاهش یابد.

    او تاکید کرد: اگر بخش ترابری کشور برقی شود می‌توان شارژ باطری‌ها را به زمان خارج از ساعات پیک و ساعات پایانی شب موکول کرد تا دچار کمبود برق هم نشویم.

    وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که روند هزینه‌های سرمایه گذاری و کاهش آن در انرژی‌های تجدید پذیر، کشورها را انگیزه مند می‌کند تا در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند، گفت: قیمت 2.99 سنت به ازای هرکیلووات ساعت انرژی خورشیدی رقم خوبی است و می‌تواند برای بخش خصوصی انگیزه ایجاد کند.

    وی افزود: توجه به مسائل محیط زیست نیز انگیزه دیگری است که باعث ایجاد سرمایه گذاری شده و به ایجاد مشاغل جدید نیز کمک می‌کند.

    چیت‌چیان با اشاره به اینکه اتکا به شبکه‌های سراسری برق همواره مخاطراتی را در پی داشته است به مشکل ایجاد شده 3 ماه گذشته استان خوزستان اشاره کرد و افزود: هجوم گردو غبار و به دنبال آن بارش در منطقه سبب شد تا مقره های برق که عایق هستند به هادی تبدیل شده و موجب اتصال کوتاه شده و برق 11 شهر خوزستان قطع شود که اینکار هزینه‌های اقتصادی و انسانی زیادی را در بر داشت.

    وی تصریح کرد: اگر انرژی‌های تجدید پذیر به صورت گسترده تولید و مورد استفاده قرار گیرند چون میزان اتکا به شبکه کاهش می‌یابد باعث خواهد شد تا خاموشی‌های گسترده ایجاد نشود.

    وزیر نیرو با اشاره به اینکه ورود تولید کنندگان متعدد انرژی‌های تجدید پذیر به شبکه می‌تواند باعث پایداری شبکه شود، اظهار داشت: شبکه‌های هوشمند می‌توانند کمک موثری در کاهش قطعی برق در نقاط مختلف کشور داشته باشند.

    دکتر "عدنان امین" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر نیز با بیان اینکه برگزاری کنفرانس‌های مشترک و وجود پروژه‌های مشترک می‌تواند به استحکام روابط بین وزارت نیرو و آژانس بین المللی انرژی کمک کند، افزود: آژانس آماده هر گونه همکاری با وزارت نیروی جمهوری اسلامی است.

    وی با اشاره به اینکه قبلاً نیز در زمینه همکاری‌های مشترک دارای تجربیاتی بوده‌ایم، گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا ضمن تبادل اطلاعات از تجربیات متخصصان ایرانی نیز استفاده کند.

     

    برچسب ها