عصر خودرو

بوی نفت از تالار شیشه ای

عصر بازار- در حالی که مطابق تحلیل پیشین شاخص کل در تلاش برای برون رفت از منطقه هشدار است و انتظار شکست سطح ۸۰ هزار واحد را داریم، بوی نفت تمامی تالار شیشه‌ای را پر کرده است. بر این اساس شاخص فرآورده‌های نفتی طی دو ماه گذشته با ۱۶ درصد رشد یادآور روزهای پر رونق قبلی شده و حتی سقف سال قبل را هم رد کرده است.

بوی نفت از تالار شیشه ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، شاخص شیمیایی‌ها هم به ویژه در ماه اخیر با حدود 190 واحد رشد در حال پا گذاشتن در جای پای شاخص نفتی‌ها است. در وضعیت فعلی اگر چه رشدها قابل توجه هستند، اما باید توجه داشت که رشد و اصلاح قیمتها حتی در روندهای قوی اجتناب ناپذیرند و امکان اصلاح قیمت ها وجود دارد. بنابراین ورود بی‌پروا به بازار خصوصا در اعداد فعلی، ریسک بسیار بالایی دارد و بهتر است تا ایجاد یک نقطه اصلاحی در قیمتها صبر و بعد اقدام کرد.

    از نظر تکنیکالی شاخص فرآورده‌های نفتی هنوز سقف را نشکسته است و با نوسان یک تا دو  هفته‌ای در بالای آن می‌تواند امید به صعود تا سطوح بالاتر از جمله اعداد 240 هزار و 278 هزار واحد را هم داشته باشیم. این در حالی است که اگر شاخص فرآورده‌های نفتی موفق به شکست سقف سال قبل نشود، می‌تواند منجر به نزول اصلاحی تا 210 یا حتی 198 هزار واحد شود.

    اما شاخص شیمیایی‌ها برای صعود خود راه سخت‌تری در پیش دارد و آن شکست سطح 5070 واحد است، اما احتمالا این سقف مانع چندانی در راه شاخص شیمیایی‌ها نیست. باید در نظر داشت که این شاخص نوسانات متناوب تا رسیدن به 5070 خواهد داشت که ممکن است اصلاح تا 4750 واحد نیز داشته باشد. امکان صعود قیمت سهام در صنایع این دو گروه با توجه به احتمال صعود قیمت جهانی نفت تا 64 دلار در هر بشکه در سال جاری پتانسیل سوددهی این گروه‌ها را افزایش خواهد داد.
     

    نویسنده: سعید محمدی جزی، تحلیلگر بازار سرمایه
    برچسب ها