عصر خودرو

احتمال رشد شاخص دلار در ماه های آینده چه میزان است؟

پیش بینی وضعیت بازار ارز طی هفته های آتی

عصر بازار- دلار در آخرین روز از معاملات ماه آوریل عملکرد دلار در برابر ارزهای معتبر منفی ثبت شد و پیش بینی های متفاوتی از نرخ دلار در روزهای آتی توسط کارشناسان ارائه می شود، بر همین اساس این گزارش سعی دارد با بررسی علل کاهش ارزش دلار به سرمایه گذاران در بازارهای ارز کمک کند تا بتوانند رفتار دلار را درهفته های آینده پیش بینی کنند.

پیش بینی وضعیت بازار ارز طی هفته های آتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» بورس کالای ایران,نخستین عامل موثر بر ارزش دلار، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست. این نهاد ماه گذشته میلادی (مارس) نرخ های بهره را برای سومین بار در یک دهه اخیر بالا برد. دسامبر سال گذشته و دسامبر سال 2015 نیز نرخ های بهره بالا برده شده بود. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند اما این اقدام در ماه گذشته سبب افزایش ارزش دلار نشد.

    ماه پیش در بیانیه پایانی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تاکید شد که افزایش نرخ های بهره تدریجی خواهد بود و تا پایان سال 2 بار دیگر نرخ ها بالا برده می شود. سرمایه گذاران انتظار داشتند 3 بار دیگر این اقدام انجام شود در نتیجه با انتشار بیانیه یاد شده ارزش دلار کاهش پیدا کرد. همچنین پیش بینی شده سال آینده میلادی 3 بار نرخ ها بالا برده می شود.

    اگر بانک مرکزی آمریکا تغییری در برنامه های خود ندهد شانس افزایش ارزش دلار کم است. البته در آستانه هر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار تقویت می شود.

    عامل دیگری که بر ارزش دلار فشار وارد کرده مخالفت مکرر رییس جمهور جدید آمریکا با افزایش ارزش دلار است. ترامپ بارها گفته است که رشد ارزش دلار از رقابت پذیری کالاهای صادراتی شرکت های آمریکایی می کاهد.

    هفته پیش برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد. برای مثال نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست امسال پایین تر از پیش بینی ها اعلام شد. البته وضعیت کلی اقتصاد آمریکا امیدبخش است اما هر خبر منفی احتمال افزایش زودهنگام نرخ های بهره را کمتر می کند و سبب کاهش ارزش دلار می شود. تحلیلگران معتقدند در سه ماهه کنونی وضعیت اقتصاد آمریکا بهتر خواهد شد و به همین دلیل پیش بینی کرده اند شاخص دلار در سه ماهه کنونی عملکردی مثبت خواهد داشت.

    در هفته های اخیر مهمترین عامل موثر بر ارزش یورو، انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه بوده است. قبل از انتخابات نگرانی ها در باره پیروزی نامزد حزب راستگرای افراطی یعنی خانم لوپن سبب شد ارزش یورو کاهش یابد. او مخالف عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا و منطقه یورو است و اگر فرانسه از این اتحادیه خارح شود ارزش یورو به شدت کاهش خواهد یافت.

    دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هفته قبل برگزار شد و در آن، نامزد لیبرال رای بالاتری آورد البته خانم لوپن نیز به دور دوم راه یافت. یکشنبه آینده دور دوم انتخابات برگزار می شود و اگر آقای ماکرون پیروز شود ارزش یورو تقویت می شود.

    در تازه ترین نظرسنجی ها از تحلیلگران، پیش بینی شده در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو و پوند کاهش خواهد یافت اما در یک ماه و سه ماه آینده عملکرد دلار مثبت خواهد بود. پیش بینی شده متوسط نسبت یورو به دلار در یک هفته، یک ماه و سه ماه آینده به ترتیب در سطح 1.0894، 1.0732 و 1.0592 خواهد بود. متوسط نسبت پوند به دلار نیز به ترتیب در سطح 1.2894، 1.2673 و 1.2470 قرار خواهد داشت.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها