عصر خودرو

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در ماه می

عصر بازار- قیمت جهانی نفت در ماه آوریل ۲۰۱۷ میلادی نوسان زیادی را به خود دید و بعید می رسد که در ماه می داستان قیمت نفت متفاوت باشد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در ماه می
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، قیمت نفت WTI آمریکا ماه آوریل را با قدرت شروع کرد به گونه ای که تا سطح 53 دلار بالا رفت اما در ادامه دوباره سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود از اواخر ماه مارس یعنی کمتر از 49 دلار برای هر بشکه رسید.
    در حالیکه نوسان قیمت نفت WTI در ماه آوریل به پنج درصد رسید، نفت برنت دریای شمال (شاخص جهانی قیمت نفت) نزدیک به 3.4 درصد نوسان داشت.
    در همین راستا تامار اسنر، مدیر بخش انرژی و برق در موسسه مشاوره Nasdaq در گفتگو با نشریه الکترونیک مارکت واچ عنوان کرد که حملات هوایی آمریکا به سوریه و یمن موجب افزایش قیمت نفت شد زیرا ریسک ژئوپلتیک در منطقه خاورمیانه افزایش یافت. خاورمیانه مسئول تامین نزدیک به 30 درصد از نفت جهان است.
    این گمان می رفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برنامه شش ماهه کاهش تولید نفت خود را که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده بود ادامه دهد.
    گفتنی است عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت اوپک، حمایت خود را از ادامه این برنامه اعلام کرده است.
    پیش بینی می شود پنج عامل اساسی در ماه می بر قیمت جهانی نفت اثر بگذارند، این عوامل عبارتند از:
    نشست اوپک
    نشست اوپک مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت در ماه می نشست وزرای نفت کشورهای عضو اوپک است. گفته های اعضای این سازمان و حتی کشورهای صادرکننده نفتی که عضو اوپک نیستند، همانند روسیه، نشان می دهد که تمایل برای ادامه کاهش تولید نفت وجود دارد و این جریان می تواند در هفته های آتی تعیین کننده قیمت نفت باشد.
    تولید نفت آمریکا
    اسنر معتقد است که سرمایه گذاران بازارهای نفت در ماه می 2017 چشم خود را همچنین به میزان تولید نفت در آمریکا خواهند دوخت. سرمایه گذاران در این ماه منتظر تغییرات تولید نفت شیل آمریکا خواهند بود و به دقت روند تغییرات آن را زیر نظر می گیرند.
    دکل های حفاری آمریکا

    تعداد دکل های فعال حفاری آمریکا نیز در این فصل بر قیمت جهانی نفت تاثیر خواهد گذاشت. گرچه فصل سفرهای تابستانه در آمریکا و بیشتر کشورهای نیمکره شمالی در حال شروع شدن است و این امر موجب افزایش مصرف سوخت می شود، اما این تغییرات باید خود را در آمارها نشان دهد.
    بطور مثال تازه ترین گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان می دهد که میزان ذخایر نفتی آمریکا به شدت کاهش یافته است اما ذخایر بنزین این کشور رشد کرده است. در همین حال، تازه ترین گزارش از دکل های فعال حفاری آمریکا حاکی از آن است که تعداد دکل های حفاری آمریکا برای پانزدهمین ماه پی در پی افزای داشته است.
    انتخابات ایران

    انتخابات ایران در اواسط ماه می و پیش از برگزاری نشست اوپک از دیگر عواملی است که می تواند قیمت نفت را در این ماه دستخوض تغییر کند. اسنر هشدار داد: "گرچه حدس و گمان هایی راجع به نتایج انتخابات زده می شود، اما با توجه به نتایج تعجب برانگیز انتخابات های اخیر در سایر نقاط جهان، سرمایه گذاران بازار نفت باید خود را برای نتایج دور از انتظار دیگر در نقاط مختلف جهان آماده کنند."

    تحرکات هسته ای کره شمالی

    تحرکات هسته ای کره شمالی نیز می تواند قیمت نفت را تغییر دهد. نزدیکی کره شمالی به مراکز و هاب های صادرات و واردات نفت و بنزین جهان نقش تحولات این کشور را بر اقتصادهای آسیایی به خوبی نشان می دهد. هرگونه تنش در منطقه شرق آسیا می تواند بر قیمت نفت جهانی اثر بگذارد.

    برچسب ها