عصر خودرو

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه عنوان شد؛

افزایش ۵۰ درصد ارزش معاملات خرد در بورس

عصر بازار- همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و افزایش خوشبینی و امیدواری، رونق به بورس بازگشته و میزان بازدهی خرید سهام نسبت به اوراق بدهی نیز افزایش یافته است.

افزایش ۵۰ درصد ارزش معاملات خرد در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بورس در هفته های اخیر با روندی مثبت و امیدوارانه به استقبال انتخابات ریاست جمهوری رفته است. افزایش حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه به همراه رشد قابل توجه شاخص، نشان دهنده آشتی دوباره فعالان بازار سرمایه با بورس است.
    میزان استقبال از بازار بدهی و اوراق با درآمد ثابت در سال گذشته بیشتر از سهام بود که این موضوع نارضایتی و انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت، اما در معاملات سال جاری و همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات، اقبال بازار به سهام افزایش یافته است و حتی گزارش ها نیز از بازدهی بالاتر سرمایه گذاری در سهام نسبت به اوراق بدهی دارد.
    شاخص بورس اوراق بهادار در نخستین هفته اردیبهشت ماه، رشد 1.1 درصدی را تجربه کرده و از رقم 78 هزار و 650 به 79 هزار و 560 واحد رسید.

    بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درباره استقبال فعالان بازار سرمایه از بورس، گفت: بازدهی شاخص کل بورس در سال 96 رقمی معادل سه درصد بوده است. بازدهی شاخص در هفت هفته متوالی مثبت بوده و در 27 روز کاری گذشته تنها یک روز منفی بود.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر اوراق خزانه منتشر شده در بازار سرمایه معادل بازار پول در نظر گرفته شود، بازدهی این بازار رقمی معادل 2.4 بوده که حاکی از برتری بازار سرمایه نسبت به بازار پول است. این برتری خود موجب ورود پول های جدید به بازار شد.
    وی بیان داشت: آمارها نشان می دهد ارزش معاملات خرد بورس در بهار 96 نسبت به زمستان سال گذشته رشدی 50 درصدی داشته و به رقمی معادل یک هزار و 650 میلیارد ریال در هر روز رسیده است، این رقم در هفته گذشته نیز به صورت میانگین 2 هزار و 200 میلیارد ریال بود که حاکی از تداوم رشد دارد.
    این استاد دانشگاه اضافه کرد: در محاسبه شاخص کل بورس اوراق بهادار شرکت ها بر اساس تعداد سهام منتشره خود وزن دارند، چنانچه این وزن حذف شود بازدهی بورس به 12 در سال 96 می رسد که می توان عنوان کرد بازدهی عموم مردم به این رقم نزدیک تر است.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که این موضوع، نشان می دهد بخش عمده ای از رشد بازار به دلیل رشد در سهم های کوچک بازار اتفاق افتاده است، بیان داشت: به این دلیل که در این شرکت ها فروشنده حقوقی پیگیر وجود ندارد و در خرید و فروش آنها هیجان جای مفروضات بنیادی را می گیرد، مورد اقبال سهامداران قرار گرفته اند.
    این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی دیگر از دلایل رشد بازار را می توان نزدیکی به ایام انتخابات و جو خوشبینی در بازار دانست.
    وی گفت: اکنون، یک نگرانی پیش روی بازار، قیمت های جهانی مواد معدنی و پایه است که مثل گذشته دیگر، رشد چشم گیر ندارند.
    بهزادفر با بیان این که قیمت های جهانی نسبت به دو ماه گذشته مقداری افت نیز داشتند، افزود: در شرایط فعلی، نفت در محدوده 52 دلار قرار دارد که نسبت به 2 ماه گذشته افت 9 درصدی را تجربه می کند.
    این کارشناس بازار سرمایه به کاهش قیمت مس و روی اشاره کرد و افزود: این افت در قیمت محصولات پتروشیمی محسوس تر نیز است، به عنوان مثال «متانول» با 20 درصد افت به 280 دلار و «اوره» نیز با 18 درصد افت به محدوده 198 دلار رسیده است.
    این استاد دانشگاه اضافه کرد: چنانچه قیمت های جهانی در رقم فعلی باقی بمانند، خطری بورس را تهدید نمی کند، اما افت بیشتر موجب نگرانی در بازار سرمایه می شود.
    وی درباره پیش بینی بازار سرمایه در هفته های پیش رو نیز گفت: پیش بینی می شود شاخص کل بورس تا رقم 81 هزار واحد که سقف سه ساله مقاومتی آن است، روندی رو به رشد داشته باشد که البته هر چقدر به این رقم نزدیک می شود بر فشار عرضه های سهام برای فروش افزوده می شود.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که پس از ریزش تاریخی بازار سرمایه از دی ماه سال 92 تاکنون، شاخص هیچ گاه از این رقم فراتر نرفته است، ادامه داد: البته در دیدگاه بلندمدت در صورتی که قیمت های جهانی افت بیشتری را تجربه نکنند و نرخ رشد اقتصادی نیز همانند سال 95 توام با رشد باشد انتظار می رود امسال بالاخره پس از چهار سال حتی از سقف تاریخی شاخص کل که رقم 89 هزار و 500 واحد بوده است، عبور کنیم.
    بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس دیروز (شنبه) با 158 واحد رشد در جایگاه 79 هزار و 755 واحدی قرار گرفت، اما فرابورس کاهش یک واحدی را تجربه کرد.

    برچسب ها