عصر خودرو

در جریان معاملات دیروز فرابورس رخ داد؛

تعدیل افت آیفکس با خوش‌بینی به پالایشی‌ها

عصر بازار- فرابورس ایران، معاملات نخستین روز در هفته جاری را با افت یک واحدی شاخص (معادل ۱/ ۰ درصد) به پایان رساند و در سطح ۹۲۱ واحدی قرار گرفت. نماد معاملاتی پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند.

تعدیل افت آیفکس با خوش‌بینی به پالایشی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در مقابل پالایشگاه نفت لاوان و پالایش نفت شیراز مانع از ریزش بیشتر شاخص این بازار شد. فضای مثبت موجود در گروه پالایشی بورس تهران در فضای معاملات پالایشی‌های فرابورس نیز کاملا مشهود بود. این فضای مثبت، پالایشی‌های فرابورس را با رشد‌های قیمتی چشمگیرتری در مقایسه با پالایشی‌های بورس مواجه کرد. دلیل این موضوع را باید در کوچک‌تر بودن اندازه این شرکت‌ها نسبت به پالایشی‌های بورس تهران جست‌وجو کرد. به هر ترتیب فضای مثبت موجود در پالایشی‌های فرابورس به دنبال خوش‌بینی به وضعیت آتی شرکت‌های این گروه مانع از افت بیشتر شاخص در جریان معاملات روز گذشته شد. حجم و ارزش معاملات این بازار در جریان معاملات روز گذشته قابل ملاحظه بود. به طوری که در جریان معاملات دیروز این بازار بالغ بر 852 میلیون ورقه بهادار در 47 هزار نوبت مبادله شد که ارزش آن بیش از 298 میلیارد تومان بود.

    رصد بازار اول و دوم فرابورس

    نگاهی به معاملات انجام شده در بازارهای اول و دوم فرابورس حاکی از آن است که در مجموع این دو بازار 212 میلیون سهم به ارزش افزون بر 70 میلیارد تومان دادوستد شد که بالاترین حجم و ارزش معاملات شرکت‌های فعال در این بازار به ترتیب به نمادهای «ذوب» و «اپرداز» تعلق گرفت. در تحولات مربوط به بازار اول و دوم دو نماد مربوط به شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه فارس به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و بیمه کوثر برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شدند (مجمع این دو شرکت روز دوشنبه هفته جاری مورخ 11 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود). در جریان معاملات روز شنبه نماد «ذوب» (فعال در بازار اول) بالاترین حجم معاملات را در بین تمامی بازارهای فرابورس در اختیار داشت. دیروز در نماد ذوب‌آهن اصفهان بیش از 86 میلیون سهم به ارزش حدود 7 میلیارد تومان دادوستد شد. «ذوب» دیروز افت 36/ 1 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و سومین نماد با بالاترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس بود.

    نماد «اپرداز» نیز دیروز بیشترین ارزش معاملات بازار اول و دوم را به خود اختصاص داد. «اپرداز» همچنین رتبه سوم جدول نمادهای با بیشترین ارزش معاملات فرابورس را در اختیار داشت. قیمت نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز دیروز رشد 44/ 2 درصدی را تجربه کرد و به سطح 2134 تومان رسید. دو نماد «افرا» و «کوثر» نیز بیشترین رشد قیمتی و دو نماد «خدیزل» و «مفاخر» بیشترین کاهش قیمت در بین نمادهای فعال در بازار اول و دوم را به خود اختصاص دادند.

    بازار پایه

    دیروز در معاملات بازار پایه حدود 625 میلیون سهم به ارزش افزون بر 78 میلیارد تومان معامله شد. نماد کارخانجات مخابرات ایران در حالی بالاترین حجم معاملات را در این بازار به خود اختصاص داد که نماد شرکت کیسون بیشترین ارزش دادوستدها را از آن خود کرد. در بازار پایه دیروز «وجامی» و «شوش» با رشد 10 درصدی بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند. «ثنام» و «گپارس» نیز در قعر جدول بازدهی نمادهای فعال در بازار پایه قرار گرفتند.

     

    کاهش سود اسناد خزانه اسلامی

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حدود یک میلیون و 370 هزار ورقه به ارزش بیش از 133 میلیارد تومان در 644 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. «صامیا2» با دادوستد 500 هزار سهمی به ارزش 50 میلیارد تومانی خود بالاترین حجم و ارزش این بازار را به خود اختصاص داد. دیروز همچنین شاهد معامله 626 هزار و 429 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 378 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 57 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 90 تا 95 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. تمامی سررسیدهای فعال در بازار اسناد خزانه اسلامی دیروز با رشد قیمت مواجه شدند. «اخزا 8» و «اخزا 7» بیشترین رشدهای قیمتی بازار دیروز اسناد خزانه اسلامی را به خود اختصاص داد. بررسی‌ها نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز چهارشنبه متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش2/ 0 واحد درصدی، به48/ 23 درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته افزایش 5/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

    برچسب ها