عصر خودرو

شاخص سهام یک گام دیگر به کانال ۸۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد؛

محک بورس بازان در آستانه مقاومت جدید

عصر بازار- نماگر بازار سهام کشور روز گذشته با ثبت رشد ۱۵۸ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) در سطح ۷۹ هزار و ۷۵۶ واحد متوقف شد و در مرز ورود به کانال ۸۰ هزار واحدی قرار گرفت و به این ترتیب بازدهی بورس با وجود گذشت ۶ هفته از سال ۹۶ به بیش از ۲/ ۳ درصد رسید.

محک بورس بازان در آستانه مقاومت جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته شاخص کل بورس تحت تاثیر تحرکات مثبت قیمتی در نمادهای پالایشی تا محدوده ورود به کانال 80هزار واحدی نیز پیش رفت اما در نهایت نتوانست از سطح مزبور عبور کند.

    بررسی روند معاملاتی نمادهای زیر مجموعه گروه پالایشی‌ در جریان روز گذشته نشان از حرکت در یک مدار صعودی دارد. به طوری‌که شاخص این گروه با ثبت رشد 85/ 2 درصدی، بیشترین بازدهی روزانه را بین گروه‌های مختلف بورسی به خود اختصاص داد. به نظر می‌رسد سیکل چرخش نقدینگی در صنایع، این بار گروه پالایشی را مد نظر قرار داده است. سهامداران از ابتدای سال جاری بیشتر نمادهای کوچک را مورد استقبال قرار دادند. پس از چند روز از آغاز معاملات در سال جاری، نقدینگی معامله‌گران علاوه‌بر نمادهای کوچک بازار وارد گروه خودرویی نیز شد و رشد‌های مناسبی نیز برای نمادهای زیر مجموعه این گروه رقم خورد. این روند با شناسایی سود از سوی معامله‌گران و رسیدن به سقف‌های مورد انتظار به اتمام رسید. پس از آن یک بار نمادهای کوچک بازار سهام در کانون توجه سهامداران قرار گرفتند. اختلاف بازدهی شاخص کل و شاخص کل هموزن این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد، در شرایطی که شاخص کل از ابتدای سال تا پایان معاملات روز گذشته رشد 2/ 3 درصدی را ثبت کرد، شاخص کل هموزن رشد 8/ 11 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

    از جمله نمادهای کوچک که در این بازه زمانی جهش قیمتی را تجربه کردند، می‌توان به پلی‌اکریل و برخی نمادهای گروه کاشی و سرامیک از جمله تکسرام اشاره کرد. نمادهای «شپلی» و «کترام» به ترتیب افزایش قیمت 57 درصدی و 117درصدی را در این بازه زمانی تجربه کردند. این موضوع در شرایطی رخ داد که رشد قیمت نمادهای کوچک دلیل بنیادی خاصی نداشت و به این ترتیب روال مزبور متوقف شد. در نهایت نقدینگی درجست‌وجوی مقصد جدیدی بود و در نهایت مسیر این پول‌ها به گروه پالایشی ختم شد.

    نقدینگی در صنعت جدید

    بررسی جزئیات معاملات روز گذشته بازار سهام نشان از خرید 18میلیارد تومان سهام از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی در سه نماد پالایشگاهی دارد. در این روز خالص خرید سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس بالغ بر 15میلیارد تومان به نفع حقیقی‌ها بود. افزون بر این سرمایه‌گذاران حقیقی اقدام به خرید سهام دو پالایشگاه دیگر از جمله پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان کردند.

    به نظر می‌رسد با توجه به بزرگ بودن صنعت پالایشی، نقدینگی مزبور مدت زمان نسبتا زیادی را در این گروه حضور داشته باشد. خوش‌بینی به اعلام نرخ مواد اولیه پالایشی‌ها مشابه با تخفیفاتی که از سوی شرکت پالایش و پخش در 9 ماه نخست سال مالی گذشته داده شد، از جمله دلایل چرخش نقدینگی به سمت سهام این گروه به شمار می‌رود. این در حالی است که به‌دلیل ابهامات فراوانی که درخصوص نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه از سوی پالایش و پخش وجود دارد، همچنان وضعیت مبهمی بر فضای این گروه حاکم است. به عبارت دیگر بازار از ارائه تحلیل دقیق و قطعی درخصوص سودآوری این شرکت‌ها ناتوان است. افزون بر این روز گذشته شاهد انتشار شایعاتی مبنی بر تعدیل مثبت نمادهای فعال در این گروه بودیم. هر چند این موضوع در حد شایعه باقی ماند اما به مشوقی برای خرید سهام از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی تبدیل شد. با توجه به موعد انتشار صورت‌های مالی 12ماه 95 شرکت‌ها، در بازار چنین شایعاتی رواج زیادی دارد و باید در انتظار انتشار رسمی این موارد بود.

     

    عبور از مقاومت 80هزار واحدی؟

    بهبود اوضاع بورس تهران بعد از ماه‌ها انتظار و ورود نقدینگی جدید به تالار شیشه‌ای موجب شد تا موج خوش‌بینی در بازار حاکم شود. بازار سهام که معاملات خود در سال جاری را با روندی مثبت آغاز کرد و طی 22روز کاری اخیر تنها یک روز منفی را پشت سرگذاشت، دو کانال شکنی را در این مدت شاهد بود. حال مساله مهم با توجه به نزدیک شدن به مرز ورود به کانال 80هزار واحدی، عبور از این مقاومت است(شاخص کل بورس از چهارم دی ماه سال گذشته، محدوده مزبور را ترک کرده است). آیا در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی شاخص کل توان بازگشت مجدد به این محدوده را دارد؟ کارشناسان معتقدند در آستانه انتخابات این احتمال وجود دارد که ورود نقدینگی به بازار مطابق سنت بورس تهران در زمان پیش از انتخابات شاخص را وارد کانال 80 هزار واحدی کند. علاوه‌بر این برخی سیگنال‌های تکنیکال نیز می‌تواند از ورود شاخص سهام به این محدوده حمایت کند. هر‌چند فشار عرضه از سوی حقوقی‌ها، کمی شرایط را پیچیده می‌کند و نمی‌توان به قطعیت نسبت به تداوم روند صعودی بازار نظر داد.

    جزئیات معاملات بازار روز شنبه

    ارزش معاملات روز گذشته بورس تهران با جابه‌جایی بیش از 823 میلیون برگه اوراق بهادار به بیش از 192 میلیارد تومان رسید. حجم و ارزش معاملات دیروز در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه کاهش 4/ 10 و 1/ 6 درصدی را تجربه کرد (ارقام، حجم و ارزش بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ذکر شده اند).

    بورس تهران روز گذشته در حالی اصلاح قیمت سهام در برخی نمادها از جمله خودروهایی را شاهد بود که گروه پالایشی‌ها همزمان با افزایش انتظارات از تعدیل مثبت در این گروه با اقبال خریداران حقیقی روبه‌رو شدند. هر‌چند عرضه‌های کم‌حجم حقوقی‌ها در این گروه مانع از تثبیت صف خرید میلیونی پایدار شد ولی در مجموع بازار بر مدار این گروه حرکت کرد. به طوری‌که این گروه در مجموع با معامله 100میلیون سهم به ارزش 41میلیارد تومان عنوان برترین صنعت دیروز از لحاظ ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی نیز به ترتیب با ارزش معاملات به ترتیب 32، 6/ 13 و 7/ 10میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار نمادهای خودرویی قرار داشت. حدود 156 میلیون سهم از معاملات دیروز نیز در اختیار 4نماد سایپا، سایپا‌ دیزل، ایران‌خودرو دیزل و زامیاد بود. همچنین روز گذشته شاخص کل بورس در حالی رشد 2/ 0 درصد را تجربه کرد که نمادهای معاملاتی «شپنا»، «شتران»، «رانفور»، «پارسان»، «شبندر» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مپنا، آسان پرداخت پرشین و فولاد خوزستان مانع از رشد بیشتر نماگر بازار سهام شدند. دیگر شاخص‌های مهم بورس نیز روز گذشته را با نوسان مثبت سپری کردند. افزایش 06/ 0 درصدی شاخص کل هم ‌وزن، افزایش 12/ 0 درصدی شاخص سهام شناور آزاد، رشد 3/ 0 درصدی شاخص بازار اول و افزایش 03/ 0 درصدی شاخص بازار دوم از جمله روند صعودی مزبور بود. در این روز نماد شرکت فنرسازی خاور پس از برگزاری مجمع عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی با رشد چشمگیر حدود 40 درصدی و صف خرید به گردونه معاملات بازگشت. به این ترتیب هر سهم «خفنر» با رسیدن به قیمت 388تومان بیشترین افزایش قیمت را در میان دیگر نمادها تجربه کرد. افزون بر این نماد شرکت‌های بیسکویت گرجی، کویرتایر، شهد، نورد آلومینیوم، لاستیکی سهند، ایران دارو، قند اصفهان، فروسیلیس کاغذسازی کاوه، سایپا دیزل، پارس سویچ و داروسازی اکسیر با نوسان مثبت در محدوده 5درصدی در صدر جدول نمادهای با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند. این در حالی است که نمادهای حمل و نقل پتروشیمی، داده‌‌پردازی ایران، قند پیرانشهر، قند مرودشت، لوله و ماشین‌سازی، تجارت الکترونیک پارسیان و لیزینگ ایرانیان با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. همچنین بیشترین تقاضای خرید را در سهام شرکت‌های «فنوال»، «پکویر»، «پارند»، «کیان»، «قصفها» و «شپلی» شاهد بودیم. این در حالی است که برای سهام «آپ»، «وبیمه»، «فخاس» و «مداران» طولانی‌ترین صف فروش تشکیل شد.

    برچسب ها