عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

دلایل رشد بازار سهام از ابتدای سال جاری چیست؟

عصر بازار- امیر باقری گفت: پس از نزول سنگین شاخص کل از سطح ۷۸ هزار واحد تا سطح ۷۶ هزار و ۲۰۰ در نیمه اول اسفند ماه سال ۹۵، قیمت اکثر سهام در محدوده اشباع فروش و یا به تعبیری زیر قیمت انتظارِ کوتاه مدت مارکت خود قرار گرفته و بتدریج آماده صعود با ورود جریان نقدینگی هوشمند شدند.

دلایل رشد بازار سهام از ابتدای سال جاری چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیرعلی امیر باقری با اشاره به دلایل رشد بازار سهام از ابتدای امسال، اظهار داشت: از ابتدای نیمه دوم اسفند ماه با ورود جریان هوشمند سرمایه رالی صعودی شاخص آغاز گشت و با شکست روند نزولی کوتاه مدت و میانگینِ متحرک خود، راند صعودی آغاز شد، به‌طوریکه پس از گذشت تقریباً دو ماه شاخص به سطح 79 هزار و 900 واحد رسید.

    وی در ادامه از ماهیت رشد بازار سهام از ابتدای سال گفت و عنوان کرد: از منظر کلان، نظر به تلطیف فضای سیاسی بین المللی و به‌ویژه عقب نشینی دولت آمریکا از مواضع یک‌طرفه و خصمانه علیه ایران و پذیرش اصل قبول و ایجاب برجام، امیدواری نسبت به ادامه ثبات فضای داخلی کشور پررنگ‌تر شد،از طرفی سایه تقویت جریان اعتدال سیاسی بر فضای کسب و کار امید‌ها را نسبت به رونق اقتصادی پررنگ‌تر کرد.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: انتقال بازار توافقی به بازار پایه، ورود جریان نقدینگی ریسک پذیر را که هدف آن عمدتاً سهام کوچک مقیاس تا میان مقیاس به لحاظ سرمایه شرکت است را تسهیل کرد و منجر به رشد حواشی بازار شد، این درحالی است که این جریان عمدتاً به‌دنبال سودهای کوتاه مدت بوده و رشد بلند مدت بازار را سبب نخواهد شد، باید توجه داشت که رشد بلند مدت بازار در گرو توسعه کلان اقتصادی و سیاسی است.

    امیرباقری افزود: از طرفی فعالان بازار انتظار رشد قیمت سهام را داشتند و برای این انتظار دلایل متعددی مطرح می‌کردند، فارغ از تفسیر دلایل مطروحه، پدیده‌ای بنام "روندهای خودتقویت شونده" در بازار روی می‌دهد که این پدیده منجر به هم گرایی روند و انتظارات فعالان بازار می‌شود.

    امیرباقری افزود: در نهایت می‌توان رشد بازار را به عنوان یک شاخص پیش رونده اقتصادی و پیش درآمدی بر رونق دانست که احتمالا در ماههای آتی با تدبیر دولتمردان و سیاست گزاران پولی کشور به‌وجود خواهد آمد، رونقی که از جنس رشد اقتصادی و نه تورم پولی خواهد بود.

    برچسب ها