عصر خودرو

گزارش هفته تالار پتروشیمی؛

لزوم عرضه بیشتر پلی‌پروپیلن شیمیایی در تالار

عصر بازار- پلیمر در هفته اول اردیبهشت‌ماه، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات خوبی را تجربه کرد، به طوریکه حجم عرضه‌ها مناسب بود و در سطح بالای ۷۵ هزار تن قرار گرفت.

لزوم عرضه بیشتر پلی‌پروپیلن شیمیایی در تالار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازدنیای اقتصاد، به این ترتیب حجم معاملات نسبت به هفته گذشته بیش از 2500 تن افزایش را تجربه کرد، به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها به خصوص در گروه PVC‌ها، بر افزایش جذابیت و رشد حجم معاملات تاثیرگذار بوده است.

    در کل بیش از 62 درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد و 22 گرید از 80 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت‌های قیمتی بین یک تا 20 درصد بود.

    همچنین در هفته ای که گذشت حجم تقاضا نیز برای سومین هفته متوالی افزایش یافت و رشد نزدیک به 4 هزار و 500 تن داشت. آنچنان که آمارها نشان می‌دهند، حجم عرضه‌ها نسبت به دو هفته قبل بیش از 6 هزار تن افزایش داشته است. خوشبختانه در سال 1396 حجم هفتگی عرضه‌ها بسیار مناسب بوده و در دو هفته اخیر در سطوح بالای 70 هزار تن حفظ شده است. بیشترین کاهش عرضه مربوط به گروه پلی‌پروپیلن نساجی بوده که برابر با 4.096 تن کاهش است، همچنین گروه پلی‌استایرن نیز کاهشی 900 تنی را تجربه کرد. گروه PVC نیز با کاهش 700 تنی عرضه در رده بعدی قرار داشت. بیشترین افزایش عرضه نیز مربوط به گروه پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 و با 3.845 تن رشد بوده است، بعد از این گروه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی با 1950 تن افزایش عرضه قرار داشت.

    با این تفاسیر لزوم عرضه بیشتر پلی‌پروپیلن شیمیایی با توجه به تقاضای بالای این محصول احساس می شود.

    در همین حال بیشترین تقاضا در هفته ای که گذشت مربوط به گرید پلی‌پروپیلن فیلم HP525J و با بیش از 18 هزار تن تقاضا است. پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB332C نیز با بیش از 12 هزار تن تقاضا قرار داشت.

    حجم معاملات با افزایش 2هزار و 507 تنی نسبت به هفته گذشته مواجه شد، به این ترتیب حجم معاملات در سطوح بالای 455 هزار تنی تثبیت شد. به این ترتیب کاهش حجم معاملاتی که در هفته‌های قبل رخ داده بود جبران شد.

    پتروشیمی شازند نیز همچون هفته‌های گذشته کالای پلی‌اتیلن سبک خطی 209 خود را با کاهش قیمت نسبت به پتروشیمی امیر کبیر عرضه کرد و در هفته گذشته حجم عرضه خود را به 3 هزار تن رسانده بود و بار دیگر مورد استقبال بازار قرار گرفت و با رقابت قیمتی یک درصدی معامله شد و به‌طور کامل به فروش رسید. پتروشیمی بندر امام نیز قیمت پایه محصول پلی‌اتیلن سنگین بادی 0035 خود را کاهش داده بود.

    پتروشیمی کرمانشاه نیز قیمت محصول پلی‌اتیلن سنگین بادی BLE خود را کاهش داد. به نظر می‌رسد این کاهش نرخ‌های مجتمع‌ها با در نظر گرفتن رکود بازار بسیار مناسب است. این‌گونه اقدامات سبب خواهد شد که استراتژی برد- برد صورت گیرد و هم مجتمع و هم مشتری رضایت بیشتری داشته باشند. طی هفته گذشته باز هم 14 گرید پلی‌پروپیلن‌ها در صدر محصولات جذاب تالار پتروشیمی بودند.

    بنابراین گزارش، بیشترین حجم عرضه مربوط به PVC با 14 درصد سهم بازار و با نزدیک به 9 هزار تن عرضه در هفته گذشته بود. رتبه دوم نیز به گروه پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم و سنگین اکستروژن و با 13 درصد برای هر یک و بیش از 8 هزار تن عرضه اختصاص داشت، در کل این گروه‌ها 40 درصد حجم کل عرضه‌های بازار را به خود اختصاص دادند.

    درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

    گروه پلی‌پروپیلن نساجی با بیش از 20 هزار تن تقاضا و معادل 27 درصد کل تقاضای بازار بیشترین تقاضا را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند، بعد از این گروه پلی‌پروپیلن شیمیایی، با نزدیک به 14 هزار تن تقاضا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد که برابر با 17 درصد تقاضای کل بازار است. گروه سوم PVC است که با نزدیک به 11 هزار تن تقاضا، معادل 14 درصد تقاضای بازار در صدر عرضه‌های هفته گذشته قرار گرفته است.

    برچسب ها