عصر خودرو

خلاصه بازار در هفته اول اردیبهشت:

جریان ورود نقدینگی به بازار دیده شد

محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

عصر بازار- شروع فعالیت بازار سرمایه در هفته گذشته، با اولین روز پس از اعلام تایید صلاحیت های انتخابات ریاست جمهوری همزمان شد.

جریان ورود نقدینگی به بازار دیده شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به این ترتیب انتظار می رفت که بازار سرمایه نیز مانند دوره‌های پیش انتخابات، تحت تاثیر خبرهای انتخاباتی قرار گیرد و از آنجائی که خبرهای انتخاباتی بار منفی نداشته و مثبت است، در نتیجه بازار سرمایه نیز هفته مثبت و آرامی را سپری کرد تا همچنان امیدها به رشد بازار سرمایه، زنده بماند. همچنین روزهای تعطیلی بین هفته تاثیر خود را گذاشته و از قدرت بازار کاست. در هفته گذشته نیز روز سه شنبه تعطیل بود که تاثیرات منفی آن بر روند کلی بازار بی تاثیر نبود.

    شاخص بازار بورس تهران در هفته گذشته کار خود را با مقدار 78 هزار و 651 واحد آغاز کرد و با یک حرکت صعودی، در انتهای هفته به مقدار 79 هزار و 596 واحد رسید تا با یک رشد 945 واحدی به کار خود پایان دهد. ارزش معاملات نیز بطور میانگین بین 200 تا 300 میلیارد تومان در نوسان بود که نشان از وجود نقدینگی لازم برای حرکت بازار است. 

    گروه خودرو در هفته گذشته حرف زیادی برای گفتن نداشت و یک روند کاملا اصلاحی را طی کرد تا سهام‌داران این گروه کاملا در یک دو راهی باقی بمانند که آیا گروه موج 3 صعودی خود را آغاز خواهد کرد یا وارد فاز اصلاحی خواهد شد.

    شاخص این گروه در ابتدای هفته 19 هزار و 953 واحد و در انتهای هفته نیز به 19 هزار و530 واحد رسید تا افت 423 واحدی را برای خود در اولین هفته اردیبهشت سال 96 ثبت کند. لیدر این گروه که در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا است نیز شرایط مساعدی ندارد و در حدود قیمتی 1350 ریال در حال نوسان است. اما گروه خودروسازی سایپا دیزل در روزهای پایانی هفته مسیر خود را از گروه جدا کرد و با صف خرید شدن تعجب همگان را برانگیخت. صف خرید این نماد بورسی تا پایان بازار در روز چهارشنبه به قوت خود باقی ماند.

    گروه فلزات اساسی هم هفته اصلاحی را پشت سر گذاشت و شاخص گروه با افت 470 واحدی، از 33 هزار و 259 واحد به 32 هزار و 789 واحد رسید تا همچون گروه خودرو در هفته گذشته حرفی برای گفتن نداشته باشد.

    گروه قند و شکر هم که از ابتدای امسال حرکت صعودی را آغاز کرده بود، همچنان در مدار صعود قرار داشته و هفته گذشته نیز با ثبت 544 واحد رشد در شاخص کل این گروه، نشان داد که تمایلش برای صعود همچنان باقی است. در این گروه قند ثابت خراسان که به عنوان لیدر گروه نیز ایفای نقش می کند، از 1300 ریال تا حدود 1900 ریال در چند هفته اخیر حرکت کرد و در نهایت در چهارشنبه هفته گذشته با خبر برگزاری مجمع به روند صعودی خود پایان داد و وارد فاز اصلاحی کوتاه مدت شد. کاهش تعرفه واردات شکر از 26 درصد به 20 درصد در سال 96 نیز از خبرهای مهمی بود که سهام‌داران این گروه را به تفکر بیشتر وادار کرد.

    گروه سیمان نیز از جمله گروه هایی بود که هفته گذشته را صعودی سپری کرد و با رشد 14 واحدی به کار خود پایان داد. گروه بانک نیز همچنان در شرایط رکودی به سر می‌برد و امید است تا با خبر افزایش سرمایه بانک ها، روح تازه ای بر پیکره این گروه دمیده شود و صنعت بانکداری از شرایطی که در آن قرار دارد رهایی یابد.

    اما آنچه از شرایط کلی بازار برداشت می شود، این موضوع است که شرایط برای تداوم صعود بازار مهیا است و بازار سرمایه کماکان می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد. حال باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا خبرهای انتخاباتی و خبرهای منطقه بازار را در حرکتش به سمت بالا همراهی خواهند کرد یا خیر؟.

    برچسب ها