عصر خودرو

یک مقام بانکی اتحادیه اروپا؛

برنامه بانک سرمایه گذاری اروپا برای حضور در ایران

عصر بازار- رئیس بخش سیاستهای تحریمی، سرویس اقدامات خارجی اروپا- بلژیک گفت: آغاز عملیات بانک سرمایه گذاری اروپا در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه بانک سرمایه گذاری اروپا برای حضور در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، دیوید گیز، در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: برجام برای اروپا حائز اهمیت است و در مرحله اجرایی شدن برجام نیز این اتحادیه نقش دارد، چراکه مسئولیت کمیته برگزاری برجام را به عهده داشته است، در عین حال می دانیم که اهمیت توافق هسته ای را نیز مردم ایران به صورت مستقیم احساس کرده اند و این مساله برای موفقیت توافق نیز مهم است. 

    وی تصریح کرد: در نتیجه توافق هسته ای و اجرای آن، فصل نوینی در روابط اتحادیه اروپا با ایران باز شده است و در عمل، آژانس بین المللی انرژی اتمی در سپتامبر 2016 راستی آزمایی کرد که ایران اقدامات خود را انجام داده و تحریم های هسته ای مرتبط بانکی و مالی ایران، برداشته شده و افتتاح شعبات جدید در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفته است؛ ضمن اینکه خدمات مالی و افتتاح ویژه از طریق سوئیف به بانکهای ایرانی داده می شودبه طوری که هم اکنون 30 بانک ایرانی به سوئیفت وصل شده اند.

    گیز گفت: بیمه های اتکایی و انواع و اقسام وام ها نیز اکنون قابل پرداخت هستند و مهمتر از آن امکان صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی از ایران نیز فراهم است که این امر، فرصت سرمایه گذاری در این بخش را ارایه می دهد و فعالیت های مرتبط با کشتیرانی و حمل و نقل نیز اجازه یافته اند و تجارت سنگ، طلا و سنگهای ارزشمند نیز فراهم شده است.

    وی اظهار داشت: بانک مرکزی ایران امکان دسترسی به اسکناس های جدید را به دست آورده و افراد زیادی هم از فهرست تحریم ها خارج شده اند که همه اینها پیام های مثبتی است که ناشی از برداشته شدن تحریم ها است و روز اجرایی شدن توافق هسته ای به معنای این بود که درهای بازارهای دنیا به روی ایران باز شده است. در سطح سیاسی نیز شاهد سفر موفق موگرینی به ایران بودیم و در عین حال نیز، این به وضوح نشان مید هد که در سطح بالای سیاسی خواستار ایجاد تعامل جامع در حوزه های مختلف هستیم.

    گیز گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی هیات های تجاری و مالی بسیاری را به ایران اعزام کردند که حضور آنها نشانگر تعامل از سوی اروپا است و حالا می توان به داده هایی نگاه کرد که نشانگر تغییر عظیمی است که در آینده رخ می دهد و شاهد هستیم که در سال 2016 روابط ایران و اروپا 76 درصد رشد داشته و اقتصاد ایران نیز رشد داشته است که مورد ستایش صندوق بین المللی پول قرار گرفته است.

    رئیس بخش سیاستهای تحریمی، سرویس اقدامات خارجی اروپا- بلژیک افزود: شاهد احیای پروژه های زیرساختی در ایران هستیم و ناوگان هوایی ایران بعد از توافق با بوئینگ و ایرباس احیا می شود و توان ایران نیز به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، ضمن اینکه عملیات بانک سرمایه گذاری اروپا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

     

    برچسب ها