عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

نقدینگی ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان شد

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی رقم نقدینگی در پایان سال گذشته را یک هزار و ۲۵۳ هزار میلیارد تومان با رشد ۲۳.۲ درصد اعلام کرد و گفت: رشد نقدینگی در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ کاهش یافته است.

نقدینگی ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پیمان قربانی امروز در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا از فراهم شدن فرصت برای کاهش ضریب فزاینده پولی به رقم 7 خبرداد و ایجاد سازگاری و انضباط در سیاست های پولی و بانکی و افزایش اعتبار و اقتدار بانک مرکزی را از جمله سیاست های دولت یازدهم برشمرد.

    وی با بیان اینکه بانک مرکزی در سه سال گذشته به تمامی قول ها پایبند بوده است، گفت: هدف تورم تک رقمی محقق شده است.ضمن آنکه  افزایش اعتبار نظام بانکی مورد توجه بوده و مهار انتظارات تورمی نیز انجام شده است؛ این در حالی است که بانک مرکزی در سالهای اخیر سعی کرده در راستای شفافیت مالی گام بردارد.

    قربانی به آمارهای اقتصادی تولیدی بانک مرکزی و انتشار آنها اشاره کرد و گفت: در این سالها نرخ تورم از 40.4 درصد در مهر 92 در مسیر و روند کاهشی قرار گرفته و به 9.5 درصد رسیده است و این وعده تورم تک رقمی بعد از 26 سال محقق شد.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به مثبت بودن تراز تجاری کشور عنوان کرد: صادرات کالا بیش از واردات بوده که این نشان از مثبت شدن تراز تجاری ما دارد.

    قربانی پایین بودن نسبت بدهی های خارجی را عاملی برای جذب سرمایه های خارجی خواند و گفت: بدهی های خارجی نسبت به تولید ناخالص داخلی 2 درصد بوده که این زمینه مناسب برای سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کند.

    وی با بیان اینکه اقتصاد ایران به خوبی توانایی بازپرداخت بدهی های خارجی را دارد، افزود: ‌اینکه ایران توانمند در تسویه بدهی های خود است نشانه مثبتی برای جذب سرمایه های خارجی است.

    قربانی با اشاره به روند نزولی تورم تولید گفت: هم اکنون تورم تولید به 5 درصد و تورم نقطه به نقطه در این بخش به 9.1 درصد رسیده است؛ البته افزایش تورم در این موضوع به دلیل بهبود فعالیت های ساخت و ساز و صنعت بوده است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به سیاست سرکوب مالی در ایران گفت: همواره سپرده گذاران از سپرده گذاری در ایران متضرر می شدند ولی از 3 سال گذشته این مشکل رفع و نرخ های سود مثبت شده است.

    وی البته تاکید کرد که نرخ های سود بیش از انتظار بانک مرکزی مثبت شده است و این بانک تلاش کرده با ابزارهایی از جمله کاهش نرخ سود بازار بین بانکی، نرخ سود را مدیریت کند. همچنین باید یادآورشد که محدودیت ضریب فزاینده به خطار استفاده از ظرفیت های آن از سوی بانک مرکزی بوده است.

    قربانی با بیان اینکه در نسبت سپرده قانونی همان سیاست قبل تکرار شده است، گفت: افزایش تسهیلات پرداختی و سهم سرمایه در گردش اولویت اصلی بانک مرکزی بوده است. برهمین اساس هم 16.8 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 22 هزار و 200 واحد تولیدی پرداخت شده است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی به بهبود رشد اقتصادی در سال 95 اشاره کرد و گفت: در سال 94 شوک منفی قیمت نفت رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد ولی از فصل آخر همان سال بهبود رشد آغاز شد.

    وی با بیان اینکه الان رشد اقتصادی روند خوبی دارد، افزود: رشد 9 ماهه 11.6 درصد برآورد شده است هر چند قالب این رشد نفتی بوده ولی سهم تولید ناخالص داخلی بدون نفت هم خوب است. چرا که در گروه کشاورزی و صنعت رشد خوبی مشاهده می شود.

    قربانی برنامه های آتی بانک مرکزی را کمک به تولید و اشتغال پایدار، حفظ تورم پائین، تولید و رشد غیر تورمی، یکسان سازی نرخ ارز، استمرار حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط و اصلاح نظام بانکی اعلام کرد.

    برچسب ها