عصر خودرو

چرا دلار ضعیف شد؟

عصر بازار- با وجود تمامی عواملی که می‌توانست در تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی اثر گذار باشد، اما اثر منفی برخی رخدادهای دیگر موجبات تضعیف ارزش دلار را فراهم آورد.

چرا دلار ضعیف شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین تحولات بازار جهانی ارز در هفته منتهی به 23 آوریل (چهارم اردیبهشت‌ماه) نشان می‌دهد که در هفته گذشته ارزش دلار در مقابل یورو، پوند و فرانک سوئیس کاهش، اما در مقابل ین ژاپن افزایش داشته است.

    گزارش بانک مرکزی از این حکایت دارد که عواملی همچون سودگیری از ارزش بالای ین و فروش آن در مقابل دلار و سایر ارزها همچنین سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا از عوامل تقویت ارزش دلار بوده است. در سویی دیگر مواردی همچون آزمایش جدید موشکی کره شمالی و اعلام انتخابات زودهنگام در انگلیس موجبات تضعیف ارزش دلار را فراهم آورد.

    بنابراین گزارش، در هفته قبل وزیر خزانه‌داری آمریکا برخلاف گفته‌های ترامپ عنوان کرد که «دلار قوی در بلندمدت خوب است»، این اظهارات موجب شد دلار در مقابل ین تقویت شود. به عبارتی اعلام وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر این‌که قصد ترامپ از قوی خواندن دلار، تضعیف آن نیست موجب شد تا حدودی این ارز تقویت شود. اما چندی نکشید که دلار در مقابل سایر اسعار تضعیف و با افت شاخص همراه شد.

    در این دوره کره شمالی نیز یک موشک بال استیک را مورد آزمایش قرار داد که موجب شدت گرفتن تنش‌های بین کره و آمریکا شد. این موضوع علی‌رغم کاهش بازده اوراق قرضه تقاضا برای دلار را نیز کاهش داد. ظاهرا افزایش تقاضا برای اوراق قرضه آمریکایی و افزایش قیمت آن بیشتر منشأ داخلی داشته و برای پایین آمدن ریسک بوده که بر تقاضای دلار تاثیر مثبتی نداشته است.

    از سویی دیگر گرچه انتشار گزارش فدرال رزرو که بر احتمال افزایش نرخ بهره در سال 2017 تاکید داشت عاملی برای تقویت ارزش دلار بود، اما در مجموع نااطمینانی‌های سیاسی روند این ارز را معکوس کرده و در نهایت در مقابل اکثر ارزهای مهم و جهان‌روا تضعیف شد.

    برچسب ها