عصر خودرو

روزهای شلوغ بانکها؛

افتتاح حساب سهام عدالت با ۵۰ هزار تومان

عصر بازار- اگرچه چند هفته‌ای از اعلام سازمان خصوصی‌سازی برای ارایه شماره حساب شبا از سوی مردم می‌گذرد، برخی بانکها هنوز هم با تراکم مشتریان برای دریافت شماره شبا مواجهند.

افتتاح حساب سهام عدالت با ۵۰ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که از نیمه شب سی ام فروردین ماه، مردم می‌توانند به سامانه طرح ساماندهی سهام عدالت مراجعه کرده و شماره حساب شبای خود را اعلام نمایند. بر این اساس قرار است که در سال جاری، دولت سود سهام عدالت را برای مشمولان که رقمی بالغ بر 49 میلیون نفر هستند واریز کند.

    بر این اساس گزارش‌های میدانی از شعب بانکی حکایت از روزهای شلوغ برای برخی شعب دارد که مردم برای دریافت شماره شبای حساب خود مراجعه کرده یا برخی هم، افتتاح حساب می کنند. بر این اساس ساعت انتظار برخی مشتریان در شعب بانکی حتی به بیش از 3 ساعت و در برخی موارد تا 10 ساعت هم رسیده است که این مدت زمان انتظار در قبضی که توسط دستگاه شماره دهی بانکها به مشتریان ارائه می‌شود، مشهود است.

    در این میان البته، برخی از دستگاههای خودپرداز هم اقدام به ارایه شماره شبای حساب به متقاضیان می‌کنند؛ اما برخی از بانکها نیز، ا رایه شماره شبا را تنها منوط به دریافت شماره از شعب بانکی کرده اند تا با رویت کارت ملی فرد متقاضی، این شماره را در اختیارش قرار دهند.

    بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، تا این لحظه بالغ بر 9 میلیون نفر از مردم به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده و شماره شبای خود را به ثبت رسانده اند، اما تا پایان شهریورماه هم فرصت برای ارایه شماره شبا به سامانه سهام عدالت باقی است و مردم می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و شماره حساب خود را به ثبت برسانند.

    در عین حال، برخی از شعب بانکی نیز در این روزهای سخت جذب سپرده از سپرده گذاران، فرصت را غنیمت شمرده و برای افتتاح حساب سهام عدالت، از مردم مبالغی را طلب می کنند که اگرچه به اسم متقاضی و در حسابش باقی می ماند و هیچ کارمزدی از آن کسر نمی شود، اما به هر حال افتتاح حساب خود کارمزدی برای بانکها دارد و می تواند منابع خوبی را هم برای آنها فراهم کند.

    البته برخی بانکها نیز پا را فراتر گذاشته و یک رقم حداقلی را برای افتتاح حساب سهام عدالت برای مشتریان تعیین می کنند؛ به نحوی که برخی شعب بانکی برای افتتاح حساب به منظور سهام عدالت و ارایه شماره حساب شبا به آن، حداقل مبلغ 50 هزار تومان را طلب می کنند که به گفته برخی از کارمندان بانکی، مجبور کردن مشتری به پرداخت چنین اعداد و ارقامی قانونی نیست.

    در این میان البته برخی ها هم اطلاعاتشان ضعیف است و از این موضوع اطلاع ندارند که شماره شبا را برای هر حسابی می توانند دریافت کنند و بنابراین، کافی است یک حساب در یک بانک داشته باشند و برای آن، این شماره را از متصدی دریافت نمایند.

    به هرحال برخی شعب بانکی این روزها شاهد رفت و آمد بسیاری از مشتریان برای دریافت شماره حساب شبا هستند و مردم هم، گاه در صف های طولانی برای دریافت این شماره، در بانکها زمان می گذارند. در حالیکه میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود که مردم اگر با تراکم جمعیت در شعب بانکی برای دریافت شماره شبا مواجه شدند، عجله نکرده و در بانکها معطل نشوند چراکه تا شهریورماه امسال، فرصت برای اعلام شماره شبا جهت دریافت سود سهام عدالت باقی است.

    به تازگی سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرده که با به روز رسانی بانک اطلاعاتی مربوط به واریزی های نقدی مشمولین سهام عدالت، آن دسته از مشمولین که در فروردین ماه سال جاری نسبت به واریز وجه بابت مانده حساب اقساط سهام عدالت خود اقدام کرده و از طریق بانک ملی ایران مبالغ قبوض سهام عدالت خود را پرداخت کرده اند، می توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت نتیجه واریزی خود را در صورتحساب جدید این سامانه مشاهده کنند.

    مشمولینی که علاقه مند به صدور قبض پرداخت اقساط جدید و واریز مانده حساب اقساط خود هستند، مجددا این امکان را خواهند داشت تا قبض پرداخت با مبلغ جدید از سامانه دریافت کنند. در این میان، اصلاحات انجام شده در سامانه سهام عدالت بنا به درخواست تعداد زیادی از مشمولین سهام عدالت برای امکان پرداخت چند نوبتی مانده اقساط آنان و ایجاد ظرفیت پرداخت مناسب برای مشمولین عزیز توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده است.

    برچسب ها