عصر خودرو

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بندر چابهار آماده بهره برداری است

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می گوید، فاز نخست توسعه بندر اقیانوسی چابهار با بیش از ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری آماده بهره برداری است و اظهار امیدواری کرد پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی افتتاح شود.

۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بندر چابهار آماده بهره برداری است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار » به نقل از ایرنا، «محمد سعیدنژاد»  با اشاره به میزان سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در بندر چابهار افزود: برای افزایش ظرفیت بندر چابهار 300 میلیون دلار از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی، 403 میلیون دلار به صورت مشترک از محل صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر، 150 میلیون دلار سرمایه گذاری از محل فایناس دولت هند و 85 میلیون دلار دیگر در قالب بی او تی ( اجرا، بهره برداری و واگذاری) با هندی ها در این بندر سرمایه گذاری شده که مجموع آن حدود 850 میلیون دلار است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بخشی از تجهیزات بندرچابهار در این بندر نصب شده و بخشی در حال انتقال است، گفت: فرآیند خرید تجهیزات از شرکت های معتبر طولانی است و هم اکنون 18 خط کشتیرانی بدون محدودیت به بنادر تجاری ایران تردد می کنند.
    سعیدنژاد در ادامه با اشاره به مناقصه انتخاب اپراتور برای فاز اول بندر شهید رجایی گفت: مناقصه تعیین اپراتور فاز نخست بندر شهید رجایی تکمیل شده و بهره برداران مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته اند و قرار است تا دو هفته دیگر با ارائه قیمت در نهایت برنده مناقصه اپراتور فاز نخست بندر شهید رجایی مشخص شود.
    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وجود شرکت های داخلی و خارجی در کنار هم در بندر شهید رجایی فرآیند انتخاب اپراتور فاز اول این بندر را طولانی کرد، افزود: فاز سوم بندر شهید رجایی نیازمند سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری است و فاز دوم آن به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد.
    سعیدنژاد به همکاری های سازمان بنادر و گمرک برای ترخیص کالا از بنادر کشور اشاره کرد و گفت : این دو نهاد با مبادله اسناد و مدارک کالاهای وارداتی، همکاری های مشترک خود را برای ترخیص کالا از طریق پنجره واحد در بنادر کشور بدون هیچ مشکلی انجام می دهند.
    وی همچنین درباره زمان بهره برداری از این پروژه گفت: قرار بود بندر چابهار با حضور مقام های عالی رتبه کشور های منطقه به بهربرداری برسد، اما به علت محدودیت های زمان انتخابات ریاست جمهوری افتتاح این بندر پس از انتخابات انجام خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، توسعه بندر شهد رجایی در جنوب و توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران برای دولت تدبیر و امید اهمیت زیادی دارد و با سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ظرفیت بندر شهید رجایی به بیش از 150 میلیون تن در سال و بندرچابهار به 8.5 میلیون تن افزایش می یابد.
    پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود با ساخت اسکله های جدید فاز 3 بندر شهید رجایی، ظرفیت سالانه این بندر از 85 میلیون تن به 150 میلیون تن افزایش می یابد.
    عباس آخوندی در آیین آغاز عملیات اجرایی بخش نخست فاز 3 بزرگترین بندر تجاری کشور ( بندر شهید رجایی) ، اظهار داشت: با ساخت پایانه شماره 3 کانتینری بندر شهید رجایی، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی تا دو سال آینده به 8 میلیون TEU کانتینر در سال افزایش می یابد.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش نخست فاز 3 طرح توسعه بندر شهید رجایی، 442 متر اسکله به عمق 16 متر ایجاد و یک میلیون و 650 هزار مترمکعب نیز در حوضچه سوم بندر، لایروبی می شود.
    وی افزود: این طرح با سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در مدت 18 ماه اجرایی می شود.
    آخوندی توسعه ترانزیت، صادرات مجدد و رونق صادرات و واردات داخلی را از جمله مزایای ساخت فاز سوم بندر شهید رجایی عنوان کرد و گفت: اراضی این بندر برای انبارداری، بسته بندی کالا و فرآوری مواد نفتی در پسکرانه های آن از 2400 هکتار به 4800 هکتار افزایش می یابد.
    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب حمل و نقل دریایی منطقه، ظرفیت راه آهن بندرعباس به تهران نیز در حال افزایش است تا علاوه بر جابجایی حجم بار داخلی، از شمال کشور نیز ترانزیت صورت گیرد.

    برچسب ها