عصر خودرو

سکه در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی ماند؛

اولین بازدهی مثبت دلار ۹۶

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، بهای دلار ۳ تومان بالا رفت تا میزان رشد هفتگی آن به حدود نیم درصد برسد. دلار که روز چهارشنبه با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۶۱ تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه ۳ تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۷۶۴ تومان رسید.

اولین بازدهی مثبت دلار ۹۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با رشد روز آخر، میزان بازدهی هفتگی دلار به 4/ 0 درصد رسید. در نتیجه این اتفاق، در اولین هفته اردیبهشت‌ماه برای اولین بار در سال 96، بازدهی شاخص ارزی مثبت شد. پیش از این، شاخص ارزی 3 هفته افت پیاپی را تجربه کرده و به ترتیب، نیم، 1/ 0 و 3/ 0درصد از ارزش خود را از دست داده و پنج‌شنبه 2 هفته پیش روی سطح 3 هزار و 750 تومان قرار گرفته بود. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در رشد روز انتهایی هفته موثر بود، تحرکات معامله‌گران آتی بود. این در حالی بود که عده بیشتری نوسان روز پنج‌شنبه را کم و نتیجه نوسانات عادی بازار دانستند.
    روز پنج‌شنبه، بازار سکه نیز همچون بازار ارز آرام بود و قیمت سکه تمام بهار آزادی نوسانات خاصی را تجربه نکرد. در آخرین روز هفته گذشته، سکه برای سومین روز کاری متوالی روی قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان باقی ماند. به گفته فعالان، آرام شدن فضای بازار اونس طلا و کاهش نوسان پیرامون محدوده هزار و 260 دلار انگیزه‌های معامله‌گران داخلی برای نوسانگیری را کاهش داد. به گفته آنها، از یک سو، قیمت اونس بالا نرفت تا افزایشی‌های بازار خریدار شوند. می‌توان گفت که نوسان کم‌بهای اونس معامله‌گران داخلی را در حالت سکون قرار داد. این در حالی بود که سکه‌های کوچک‌تر به روند کاهشی خود ادامه دادند؛ در‌حالی‌که سکه تمام در اولین هفته اردیبهشت‌ماه 3/ 0 درصد رشد کرد، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب، 8/ 1 و یک درصد از ارزش خود را از دست دادند.

     

    انتظارات افزایشی

    به گفته شماری از فعالان، بالا رفتن بهای دلار برای اولین بار در سال 96 انتظارات افزایشی شماری از معامله‌گران ارزی را بالا برده است. به باور آنها، در اولین ماه از سال جدید، تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت و همین موضوع موجب می‌شد قیمت بیشتر در مسیر کاهشی قرار بگیرد. ولی با آغاز دومین ماه سال، فعالیت شرکت‌های تجاری بیشتر شده و به تبع آن تقاضا برای خرید ارز بالا رفته است. با وجود این، دسته مذکور معتقدند که عرضه بازارساز نیز در سال‌جاری متناسب بوده است. به گفته این عده، همین عرضه متعادل موجب شده است که دامنه نوسانات افزایشی در هفته گذشته محدود شود. آنها انتظار دارند، عرضه در هفته جاری نیز در سطح مساعدی قرار داشته باشد، ولی به‌دلیل ادامه تقاضا قیمت به محدوده‌های بالاتر وارد شود. این در حالی است که عده‌ای دیگر باور دارند، قیمت در 3 هفته گذشته در دامنه محدودی نوسان کرده است و در نتیجه این موضوع، بازار با کاهش حجم معاملات مواجه شده است. به باور این‌دسته، در این فضای کم‌معامله، دلار امکان رشد بیشتر را نخواهد داشت و بار دیگر به سوی مرز 3 هزار و 750 تومان حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر، این دسته باور دارند، تا زمان انجام انتخابات میزان عرضه مناسب خواهد بود و هم‌زمان به‌دلیل احتیاط معامله‌گران قیمت توان زیادی برای رشد نخواهد داشت.

    4 رشد متوالی دلار

    روز پنج‌شنبه، قیمت دلار برای چهارمین روز متوالی افزایش را تجربه کرد و تا میانه محدوده 3 هزار و 760 تومان بالا رفت. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص بازار ارز با کاهش قیمت وارد اردیبهشت‌ماه شده بود. روز شنبه (در اولین روز کاری اردیبهشت‌ماه)، شاخص بازار ارز 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز روانی 3 هزار و 750 تومان به قیمت 3 هزار و 747 تومان رسید. این در حالی بود که روز شنبه شماری از معامله‌گران عنوان کردند ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نزدیک به 3 هزار و 770 تومان بود. عده زیادی از معامله‌گران عرضه متناسب بازیگران بازارساز را در کاهش قیمت موثر دانستند و باور داشتند حجم ارز عرضه شده از سوی صرافی بانک‌ها پاسخگوی نیاز بازار بوده است؛ در‌حالی‌که این عده بیشتر به عامل بنیادی عرضه تکیه داشتند، گروه اندکی عوامل روانی را در افت قیمت اثرگذار عنوان کردند. این عده بیشتر به رد صلاحیت برخی چهره‌ها که ریسک نااطمینانی در بازار را بالا می‌بردند، اشاره داشتند. افت قیمت شاخص ارزی در معاملات پشت‌خطی روز جمعه دو هفته پیش مهم‌ترین نشانه‌ای بود که این عده برای تایید ادعای خود عنوان کردند. در کنار این، عده دیگری بیشتر به متغیرهای فنی توجه داشتند. به گفته آنها روند بهای دلار در فروردین‌ماه عموما افزایشی بود، ولی این روند در فروردین 96 قطع شد. به این ترتیب، این عده اعتقاد داشتند، افت بهای دلار در ماهی که به‌طور عادی رنگ افزایشی داشت، انتظارات برای افت در اردیبهشت‌ماه را نیز بالا خواهد برد. قرار گرفتن در مقطع زمانی انجام انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار فنی‌ها برای بالا نرفتن قیمت در این ماه را نیز تقویت بیشتری می‌کرد. با وجود شروع کاهشی، در ادامه هفته روند بهای دلار افزایشی شد و قیمت نه تنها از سطح 3 هزار و 750 تومان بالا آمد؛ بلکه در انتهای هفته به میانه محدوده 3 هزار و 760 تومان رسید.

    به گفته فعالان، روز یکشنبه معامله‌گران ارزی در برابر افت بیشتر این ارز مقاومت و سعی کردند با بالا بردن میزان خریدها قیمت را بالا بیاورند. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز 8تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 3 هزار و 755 تومان رسید. به گفته فعالان، بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه نسبت به بازار داخلی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه رشد را فراهم کرد. روز یکشنبه، از یکسو نرخ حواله درهم بالا رفت و از سوی دیگر، ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان بالاتر از بازار تهران قرار گرفت. به این ترتیب، آثار افزایشی بازارهای کشورهای همسایه به بازار داخلی سرایت کرد و تحرکات معامله‌گران اعتباری را بالا برد.در کنار این، عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، زمانی که این ارز به محدوده 3 هزار و 740 تومان نزدیک شد، خریدها در بازار بالا رفت. روز دوشنبه میزان رشد این ارز کندتر شد و تنها با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 756 تومان رسید. پس از تعطیلی روز سه‌شنبه، میزان افزایش دلار در روز چهارشنبه بیشتر شد و این ارز با 5تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 761 تومان رسید. این رشد در حالی رقم خورد که دلار آخرین بار در تاریخ 24 فروردین در محدوده 3 هزار و 760 تومان حضور داشت. به گفته فعالان، تحرکات سکه‌بازان و خریدهای ارزی آنها مهم‌ترین عاملی بود که موجب افزایش بهای دلار شد. در واقع، معامله‌گران سکه با اهرم دلار اثر افت بهای اونس در بازارهای جهانی را خنثی کردند. در روز افزایشی دلار، یورو نیز به روند صعودی خود ادامه داد و با 15‌تومان رشد روی سطح 4 هزار و 150 تومان قرار گرفت. این ششمین افزایش متوالی ارز اروپایی بود و آن را به بالاترین قیمت در سال 96 رساند.

    روز پنج‌شنبه دلار با 3 تومان افزایش دیگر به قیمت 3 هزار و 764 تومان رسید و یورو با 10تومان افزایش روی قیمت 4 هزار و 160 تومان ایستاد. افزایش شاخص ارزی و ارز اروپایی در حالی رقم خورد که در بازار سکه دامنه نوسانات محدود بود و در نهایت نیز فلز گرانبهای داخلی روی قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان باقی ماند. روز پنج‌شنبه، برخلاف سکون سکه تمام، نیم سکه 4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 681 هزار تومان رسید. با این افت، میزان کاهش نیم سکه در هفته گذشته به 8/ 1 درصد رسید.

    برچسب ها