عصر خودرو

در گزارشی بررسی شد؛

شهرک های صنعتی در صف ورود به بورس کالا

عصر بازار- یمعافیت از تشریفات مناقصه و مزایده، برخورداری از معافیت مالیاتی، قیمت‌های تعادلی تعیین شده از جمله مزایایی است که برای ورود شهرک های صنعتی به بورس کالا برشمرده می شود.

شهرک های صنعتی در صف ورود به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، به موجب این مزیت ها بود که سازمان صنایع کوچک در تدوین 42 برنامه ویژه و تحولی برای سال  96 ، پذیرش واحدهای صنعتی در بورس کالا را نیز مورد تاکید قرار داد. این برنامه ها در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار تدوین و بنا به اعلام رییس هیئت‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای اجرا به همه شرکت‌های استانی ابلاغ ‌شد.

    علی یزدانی با توجه به تلاش دولت برای ورود بنگاه‌های کوچک به بورس کالا ، به وجود بالغ‌بر 952 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور اشاره کرد که به منظور بهره مندی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی استان ها از خدمات بازار سرمایه به ویژه بورس کالا و تسهیل روند سرمایه گذاری، دستورالعمل های موجود اصلاح شد. 

    اما اجرای این روند نیازمند امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان بورس کالای ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بود تا طرفین در خصوص تسهیل پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط کشور و استفاده از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک از طریق بورس کالای ایران همکاری داشته باشند.

    پس از امضای این تفاهم نامه، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران عنوان کرد: امضای این تفاهم نامه تعامل دو سازمان و تحرک صنایع کوچک و متوسط را افزایش خواهد داد و با تمرکز بیشتر روی مفاد این تفاهم نامه می توان منافع زیادی را برای بنگاههای کوچک و متوسط و همچنین شفاف سازی بیشتر فعالیت آنها منجر شد.

    علی یزدانی افزود: بنگاهها باید با تامین مالی از طریق بورس کالای ایران برای خروج از رکود آشنا شوند، حضور صنایع کوچک در بورس کالا می تواند به فروش محصولاتشان بدون واسطه بینجامد که با این کار هم جان تازه ای به این صنایع داده می شود و هم با تامین مواد اولیه صنایع کوچک و متوسط از بورس، شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهیم بود.

    وی با حیاتی دانستن ورود صنایع کوچک به بورس کالا، تاکید کرد: در حال حاضر ما 7500 معدن داریم، اما حضور ما در صادرات بسیار کمرنگ است، این در حالی است که اکثر مسئولان رده بالا در خصوص صنایع کوچک و متوسط بسیار تاکید و تمرکز دارند، چرا که تعداد این صنایع کوچک و متوسط 84 هزار بنگاه است و این تفاهم نامه ها می تواند به شفاف سازی عملیات آنها و تقویت حضور آنها در بازار سرمایه کمک کند.

    این گزارش می افزاید: تمایل ورود شهرک های صنعتی به بورس کالا سبب شد تا مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی زنجان هم عنوان کند: این واحدها می توانند برای تسریع در فروش محصولاتشان در بورس کالا حضور یابند. همچنین برخورداری از معافیت مالیاتی، سهولت و سرعت پذیرش، معرفی شرکت به آحاد جامعه از مزایای  فراهم شدن بستر پذیرش صنایع کوچک و متوسط  در بورس کالا است.

    همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز از فراهم شدن امکان ورود صنایع کوچک این استان به بورس کالا خبرداد که زین پس شهرک های صنعتی با پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط کشور، از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک در بورس کالا بهره خواهند برد.

    رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی یکی از اهداف بورس کالای ایران را حذف واسطه های غیرضروری در تامین مواد اولیه ذکر کرد که به موجب آن بسیاری از خریداران در بورس کالا را صنایع کوچک و کارخانه داران تشکیل می دهند.

    از سوی دیگر مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز به برنامه‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از بخش تولید و صنایع کوچک اشاره کرد که به موجب این برنامه ها زمینه حضور تولیدات این صنایع در بورس کالا در حال فراهم شدن است.

    وی با در اشاره به اهمیت جایگاه و فعالیت بورس کالا خاطرنشان کرد: بورس کالا نمادی از بازار رقابتی است که در آن قیمت کالاها از برخورد مستقیم عرضه و تقاضا حاصل می‌شود.

    برچسب ها