عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران این رویدادها به شرح زیر می باشند:

    تعیین الگوی صادرات به عراق با کمک بورس کالا

     نشست بورس کالای ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که هفته گذشته با حضور مدیر عامل بورس کالای ایران و رئیس اتاق ایران و عراق برگزار شد بر نقش بورس کالا در تعیین الگوی صادرات کالا از ایران به عراق تاکید شد.
    حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست به ظرفیتهای موجود در بورس کالا در راستای رفع مشکلات صادرات به عراق اشاره کرد و گفت: بورس کالا می تواند در دو محور اصلی،استقرار و استمرار عرضه و کنترل کیفیت برای صادرات محصولات به عراق ایفای نقش کند.

    یحیی آل اسحق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه ضروری است راه حلی برای پوشش ریسک تجار ایرانی در فضای سیاسی و اقتصادی متلاطم عراق در شرایط کنونی اندیشیده شود، خاطر نشان کرد: فعالان بازار باید بتوانند با احساس امنیت بالا، مبادرت به انتقال سرمایه خود به این بازار کنند.
    وی پیوند بورس کالای ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را با توجه به دخیل بودن هر دو نهاد در این حوزه بسیار راهگشا دانست و ابراز امیدواری کرد: نشست های  پی در پی و تشکیل کارگروه مشترک جهت تعیین مدلهای متناسب برای بازار عراق می تواند در آینده نزدیک، زمینه را برای حضور هر چه بیشتر ایران در این بازار فراهم آورد.

    70 درصد معاملات فیوچرز در اختیار کاربران آنلاین

    مدیر عامل بورس کالای ایران هفته گذشته از گسترش معاملات فیوچرز خبر داد و گفت : نرم افزار فیوچرز آنلاین در بورس کالای ایران که طی سال های پیش طراحی و راه اندازی شده بود، در حال حاضر گسترش و توسعه یافته است،به نحوی که حدود 70 درصد از معاملات فیوچرز ما در بستر آنلاین صورت می گیرد.
    حامد سلطانی نژاد در ادامه و در پاسخ به این سوال که عمده چالش های مربوط به زیرساختهای الکترونیک مبادلات کلان در بازار بورس چیست گفت: آنچه در حوزه بورس کالا ضروری است مربوط به شرکتهای تولید کننده بک آفیس (فناوری مورد نیاز برای اداره یک سازمان) می شود که این شرکتها باید نرم افزارهای ارتباطی مربوط به این بازار مالی را طراحی کنند.

    امکان فروش زعفران پیش از تولید

    همچنین مدیر عامل بورس کالا طی هفته اخیر از فروش زعفران پیش از تولید خبر داد و گفت: کشاورزان می توانند در صورت تمایل، محصول خود را به صورت سلف و پیش از تولید محصول بفروشند و این امکان هم اکنون در مکانیزم بورس فراهم است؛ برنامه توسعه بازار مشتقه در این حوزه نیز از مهمترین اولویت های بورس کالاست که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.
    حامد سلطانی نژاد ادامه داد: بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است و سال هاست که عرضه و معامله زعفران ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبرو بوده و با توجه به عدم یکپارچگی و صادرات فله ای، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی زعفران ثبیت کند.

    فعالان اقتصادی در انتظار راه اندازی بازار آتی ارز

    عضو شورای عالی بورس در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: بانک مرکزی موافق راه اندازی معاملات مشتقه ارز است، اما با پیش شرط هایی آغاز به کار این بازار مالی بر پایه ارز را به تاخیر انداخته که براساس بررسی های کارشناسی، نیازی به پیش شرطی همچون یکسان سازی نرخ ارز نیست.
    قاسم محسنی، در ادامه افزود:سازمان بورس و بورس کالا آمادگی خود برای راه اندازی معاملات مشتقه ارز را اعلام کرده اند و در این زمینه کار ناتمامی نمانده است و تنها برای راه اندازی معاملات، منتظر بانک مرکزی هستیم.

    صندوق طلا، گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاری

    رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هفته گذشته در گفت و گویی در رابطه راه اندازی صندوق طلا در بورس کالا گفت: صندوق طلا در بهبود روند سرمایه گذاری عموم مردم در بازار طلا تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
    البته، بحث راه اندازی صندوق طلا مدتهاست مطرح شده که راه اندازی این صندوق در بهبود روند سرمایه گذاری عموم مردم در بازار طلا تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
    محمد کشتی آرای در ادامه افزود: به عملکرد بورس کالا در حوزه بازار طلا اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ابزارهای معاملاتی همچون قراردادهای آتی، آپشن و گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا وجود دارد که معاملات طلا در قالب این بازارها، کمک به سزایی در شفاف کردن معاملات و قیمت ها می کند.

    لزوم شفافیت در صادرات با استفاده از ظرفیت های بورس کالا

    کارشناس ارشد پتروشیمی و فرآورده های فنی کارگزاری مفید هفته اخیر در رابطه با گسترش تالار صادراتی بورس گالا گفت: ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی تر از گذشته برای تمامی محصولات راه اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.
    مهران کهوازاده در ادامه افزود: بورس کالای ایران در سال 95 یکی از شلوغ ترین دوران کاری خود در حوزه پتروشیمی را پشت سر گذاشت به طوریکه با وجود برخی فشارها و محدودیت های وارد شده، عملکرد مناسبی از بورس کالا به ثبت رسید.

    مشتاق صادرات سرب و روی از بورس کالا هستیم

    مدیر عامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران در نشست خبری روز گذشته با اصحاب رسانه‌ ضمن تبریک عید سعید مبعث تصریح کرد: در صورت رفع برخی موانع و مشکلات بانکی برای جا به جایی های مالی، مشتاق صادرات محصولاتمان از از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران هستیم.
    اردشیر سعد محمدی معتقد است، بورس کالا بازاری قانونمند بوده که طی سال های اخیر توانسته با ایجاد مکانیسم های هدفمند، فرصت های مناسبی را در اختیار صنعتگران قرار دهد.
    وی در ادامه افزود: تنها مشکلی که در حال حاضر باعث فاصله ما از رینگ صادراتی بورس کالا شده مشکلات جا به جایی های مالی است که اگر این موانع رفع شود از آنجا اهداف ما با برنامه ریزی پیش می رود این بازار مالی را به اهدافمان نزدیک تر دیده و با عرضه محصولات در آینده روند معاملات را برای خریداران خارجی تسهیل خواهیم بخشید.

    مطالبات ذرتکاران دزفولی پرداخت شد

    شرکت پشتیبانی امور دام کشور هفته گذشته اعلام کرد: مابه التفاوت وجه حاصل از فروش تا قیمت تضمینی کشاورزان دزفولی که در بورس کالا به فروش رسیده بود به حسابشان واریز شد.
    مشکل مطرح شده از سوی انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان عملیات درخصوص نحوه محاسبه و اختلاف ایجاد شده از بابت قیمت ذرت براساس کیفیت است.

    برچسب ها