عصر خودرو

طبق مصاحبه سخنگوی بوئینگ با رویترز؛

هواپیماها از سال ۲۰۱۸ به ایران می‌رسند

عصر بازار- بوئینگ و ایران‌ایر به کار خود برای اجرای قرارداد فروش هواپیماهای تجاری که در دسامبر ۲۰۱۶ امضاء شد، ادامه می‌دهند؛ در آنجا ما گفته بودیم که اولین پرنده‌ها در سال ۲۰۱۸ به ایران می‌رسند.

هواپیماها از سال ۲۰۱۸ به ایران می‌رسند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آنکه «فرهاد پرورش» مدیرعامل هما از موجود نبودن بوئینگ 777 درخواستی ایران که قرار بود زودتر از موعد تحویل شود سخن گفت، طرف آمریکایی بدون توضیح دلائل این خلف وعده، یادآور شد که در همه موارد از دستورالعمل‌های دولتش پیروی می‌کند.

    ماجرا از آن قرار است که هما چندی پیش اعلام کرده بود یک فروند بوئینگ 777 سفارشی خطوط هوایی ترکیه را که مرجوع شده بود، به جای هواپیماهایی که بناست در سال‌های آینده از بوئینگ تحویل دهد، تحویل می‌گیرد.

    بازار گردشگری ترکیه به دلیل تنش‌های سیاسی حاصل از کودتای نافرجام تابستان و انفجارهای گاه و بی‌گاه، کساد شده و به همین دلیل، ترکیش‌ایرلاینز دیگر هواپیمای بردبلند گرانی مثل بوئینگ 777 نمی‌خواهد.

    دو روز پیش اما پرورش به ناگاه گفت که آمریکایی‌ها از موجود نبودن این هواپیما برای ایران سخن گفته‌اند؛ مدیر ایرانی از مجموعه تحت امر خود دفاع کرد و گفت که کنسل شدن این تحویل زودتر از موعد، به دلیل بی‌پولی هما نیست.

    یکی از سخنگوهای بوئینگ که نامش برده نشده، در این خصوص با رویترز مصاحبه کرده و بدون توضیح در خصوص علت این بدعهدی، گفته که بوئینگ به قراردادی که پائیز سال گذشته در تهران امضا کرده، پایبند است.

    آذر ماه سال 95 بود که یک هیئت آمریکایی به تهران آمد و با مقامات ایرانی برای خرید 80 فروند هواپیما قرار داد بست؛ این خرید یکی از نتایج برجام است و ایران در پسابرجام علاوه بر بوئینگ، هواپیماهای مشابه دیگری از ایرباس و هواپیماهای بردکوتاه مورد استفاده در خطوط داخلی از ATR خریده است.

    سخنگوی بوئینگ به رویترز گفته: «بوئینگ و ایران‌ایر به کار خود برای اجرای قرارداد فروش هواپیماهای تجاری که در دسامبر 2016 امضاء شد، ادامه می‌دهند؛ در آنجا ما گفته بودیم که اولین پرنده‌ها در سال 2018 به ایران می‌رسند.»

    سخنگو که احتمالاً از موضع دولت جدید آمریکا در قبال برجام اطلاع دارد، در ادامه با لحنی که می‌توان آن را برای طرف ایرانی اخطارآمیز تلقی کرد، گفته: «در همه قراردادها با ایرلاین‌های تأیید شده ایرانی، از خط و خطوط ترسیم شده توسط دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.»

    دولت ترامپ که از زمان تبلیغات انتخاباتی، برجام را توافقی بد می‌دانست و کماکان هم همین موضع را دارد، این هفته قول داد که طی 90 روز آینده، برجام را «بررسی» کند.

    در متن توافق منعقده میان ایران و 1+5 خبری از حق بررسی متعاقب برای دولت‌های متعاهد نیست.

    برچسب ها