عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

مولفه‌های اثرگذار بر بورس پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص مولفه‌های اثرگذار بر بورس پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات گفت: نوع چینش تیم اقتصادی و معرفی تیم اقتصادی و برنامه‌های دولت بعدی در آینده بازار سرمایه تاثیرگذار است.

مولفه‌های اثرگذار بر بورس پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، احمدرضا یزدانیان در خصوص تاثیر انتخابات بر معامات بازار سهام گفت: پیش و پس از برگزاری انتخابات به دلیل ایجاد هیجان در بورس، تا حدودی تحلیل‌ها و توجه به مسائل بنیادی شرکتها و صنایع توسط برخی از معامله‌گران نادیده گرفته می‌شود و همه اتفاقات در بازار سهام مبتنی بر خبرهای منتشر شده است که برخی از آنها می‌تواند همراه با شایعاتی باشد. از این رو بنظر می‌رسد تا حدودی جو روانی حاکم بر بورس در آستانه انتخابات توام با هیجان است.

    این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به معامله‌گران اذعان داشت: با توجه به این شرایط سهامداران با تامل و تحلیل بیشتری نسبت به دادوستد در بازار سهام اقدام کنند.

    وی اضافه کرد: البته بنظر می‌رسد تا حدودی نیز معامله‌گران با ابهام و احتیاط اقدام به خرید و فروش در بورس می‌کنند و این دسته از سهامدارن منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات هستند تا پس از آن، بسته به دولتی که روی کار می‌آید، سمت و سوی بورس معلوم ‌شود و اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کنند.

    این استاد دانشگاه در خصوص مولفه‌های اثرگذار بر بورس پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات نیز تصریح کرد: نوع چینش تیم اقتصادی دولت بعدی یکی از مولفه‌های مهم و اثرگذار بر اقتصاد و بازار سهام است این موضوع می‌تواند موجب ایجاد جو روانی و هیجان مثبت و منفی در بورس شود. از این روز بازار سهام به نوعی منتظر روشن شدن نتیجه انتخابات و معرفی تیم اقتصادی و برنامه‌های دولت بعدی است.

    وی همچنین در خصوص برداشته شدن دامنه نوسان و نیز پویایی حجم مبنا در بورس گفت: نگاهی به تاریخچه بازار سرمایه و اعمان محدودیتهایی چون دامنه نوسان و حجم مبنا نشان می‌دهد با وجود قدمت 50 ساله بورس در کشور، بازار سهام کماکان بازار نوپایی بوده و هنوز به بلوغ نرسیده است.

    یزدانیان اضافه کرد: از طرف دیگر برخی از سهامداران بازار سهام هنوز به سطح بالایی از داش و آگاهی نرسیده‌اند و برخی از ناشرین و کارگزاران و نهادهای مالی نیز الزامات اولیه بازارهای توسعه یافته در دنیا را کسب نکرده‌اند و مواردی همچون استانداردهای مالی، الزامات حسابرسی، گزارشات مالی، صورتهای حسابرسی و ... تائید کننده این مطلب است.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بررسی تنوع ابزارهای مالی در ایرن و فرصتهای سرمایه‌گذاری متناسب با انواع ریسکها نشان می‌دهد بورس در کشور ما حکم دریاچه‌ای را دارد که فاصله زیادی را با آبهای آزاد دنیا دارد؛ بنابراین پیش از این که بورس ما بخواهد به آبهای آزاد دنیا راه پیدا کند باید الزامات آن را فراهم و ایجاد کرد.

    وی افزود: از این رو با توجه به این که بازار سهام در کشور هنوز به بلوغ کافی نرسیده است، نهاد ناظر و متولیان بازار سرمایه چاره‌ای ندارند جز این که محدودیتهایی را در معاملات بورس ایجاد کنند که دامنه نوسان و حجم مبنا از جمله این محدودیتها هستند که ضرورت ایجاد و اعمال آنها تا به امروز احساس شده است و این روزها شاید مسئولان بازار سرمایه به این نتیجه رسیده‌اند که شاید باید کم کم و به صورت تدریجی اقدام به برداشتن این محدودیتها کنند و بازار سهام را به سمت و سوی بازارهای پیشرفته سوق دهیم.

    این استاد دانشگاه تاکید کرد: از این نگاه می‌توان گفت شرایط بورس برای برداشته شدن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا آماده است.

    وی با بیان این که برای داشتن بازار سرمایه‌ای عمیق باید سواد مالی را در کشور افزایش دهیم گفت: تا زمانی که دانش و اطلاعات در این زمینه افزایش پیدا نکند، هر گونه دستورالعملی برای برداشته شدن محدودیتها ممکن است اثرات مورد انتظار را به همراه نداشته باشد.

    برچسب ها