عصر خودرو

هشدار مدیرعامل فرابورس درباره انتشار اوراق در بازار غیررسمی

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس درباره گسترش انتشار اوراق مالی در بازار غیررسمی هشدار داد و گفت: افزایش انتشار این اوراق به ایجاد یک بازار در سایه و فاقد نظارت منجر می شود.

هشدار مدیرعامل فرابورس درباره انتشار اوراق در بازار غیررسمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، امیر هامونی درباره انتشار انواع اوراق مالی بیان داشت: پارسال در بازارهای ابزار نوین فرابورس شامل بازار بدهی، بازار صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (یی.تی.اف-ETF) و اوراق تسهیلات مسکن، در مجموع 280 هزار میلیارد ریال انواع اوراق تامین مالی منتشر شد.

    به گفته وی، «این اوراق در مجموع 60 درصد از ارزش کل معاملات فرابورس را تشکیل داد».
    هامونی توضیح داد: نگران کننده است اوراقی داریم که نه در بانک معامله می شود نه در بورس، بلکه در کوچه دست به دست می چرخد. در واقع این اوراق، بازار غیررسمی دارد.
    این مسوول یادآوری کرد: بیشتر این اوراق، در گذشته منتشر شده است که به نکول (ناتوانی در اجرای تعهدات) و مشکل برخورد کرده و در نتیجه در بورس معامله نشده اند.
    وی ادامه داد: این اوراق مالی در تارنماها و مکان هایی که هیچ نظارتی بر آنها نیست در حال معامله است.
    هامونی تاکید کرد حجم این اوراق غیررسمی در حال افزایش است و افزود: سیاستگذاران مالی وظیفه دارند انتشار اوراق را نظام مند کنند.
    مدیرعامل فرابورس اضافه کرد: باید مراقب بود بازار غیررسمی، بزرگ نشود؛ زیرا نرخ اوراق، غیرشفاف می شود.
    بر اساس این گزارش، در ماه های گذشته انتقادهایی نسبت به انتشار گسترده اوراق بدهی در بازار سرمایه مطرح شده است و برخی معتقدند بخشی از علت کاهش ارزش سهام و معاملات بازار سرمایه، ناشی از عرضه این اوراق و سود بالای آنهاست.
    از سوی دیگر بعضی کارشناسان می گویند عرضه این اوراق در بازار سرمایه، باعث شفاف سازی معاملات اوراق شده است و در صورت اصرار برای خروج این اوراق از بازار سرمایه، امکان نظارت بر میزان سود این اوراق از بین می رود که برای نظام مالی کشور خطرناک است.
    به گفته «شاپور محمدی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکنون 14 میلیارد و 500 میلیون دلار انواع اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه کشور منتشر شده است.
    بر اساس گزارش ها، نزدیک به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار از اوراق منتشر شده به اسناد خزانه اسلامی (بابت تسویه بدهی های دولت) تعلق دارد.

    برچسب ها