عصر خودرو

افزایش ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی در سال جاری

عصر بازار- بیشترین میزان ظرفیت جدید منصوبه نیروگاه های تولید برق پراکنده در طول ۸ سال گذشته که به نوعی تحرک وسیعی در این عرصه ایجاد شده است مربوط به سال ۹۴ است با ۲۰۷ مگاوات و کمترین میزان ظرفیت نصب شده مربوط به سال ۸۸ با ۵.۶ مگاوات است.

افزایش ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی در سال جاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، کمترین میزان ظرفیت نصب شده تولید برق پراکنده مربوط به سال 88 با ظرفیت منصوبه 5.6 مگاوات است که در مقایسه با سال 94 که 207 مگاوات بوده، حدود 36 برابر کمتر است.
    براساس گزارش های موجود، کشور سالانه برای جبران نیاز مصرف برق کشور در پیک مصرف تابستان نیازمند افزایش 5 تا 6 درصد به ظرفیت تولیدی برق کشور است. این در حالی است که در سایر کشورهای دیگر این میزان برابر با حداکثر یک درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی است.
    برای جبران این میزان مصرف برق در زمان پرباری که در سال جاری برابر با حدود 53 هزار مگاوات بود، معمولاً دولت های مختلف برنامه های متفاوتی برای بالا بردن سطح تولید و جبران میزان مصرف برق در دوره پیک مصرف انجام می دهند.
    یکی از اقداماتی که دولت های مختلف برای ایجاد انعطاف در ظرفیت تولید برق کشور و چابکی در جبران پیک مصرف برق بویژه به صورت نقطه ای در مناطق خاصی که مصرف بالاست، انجام می دهند روی آوری به تولید برق پراکنده(CHP) است.
    براساس گزارش های اعلام شده تا پایان سال 95، میزان کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی تولید برق پراکنده کشور به 916 مگاوات رسیده است.
    این میزان ظرفیت نیروگاهی برابر با حدود 1.2 درصد کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور است.
    این گزارش می افزاید: از میزان کل ظرفیت منصوبه تولید برق پراکنده کشور حدود 127 مگاوات آن مربوط به دولت دهم و بیش از 590 مگاوات در 3،5 سال گذشته تولید شده، و بقیه نیز مربوط به دولت های گذشته است.
    بر این اساس در 4 سال اخیر نسبت به 4 سال گذشته تولید برق پراکنده کشور حدود 4.5 برابر شده است.
    براساس پیش بینی های موجود برنامه ریزی شده که در سال جاری حدود 200 مگاوات نیروگاه تولید برق پراکنده به ظرفیت جدید نیروگاهی کشور اضافه شود.
    بیشترین میزان ظرفیت جدید منصوبه نیروگاه های تولید برق پراکنده در طول 8 سال گذشته که به نوعی تحرک وسیعی در این عرصه ایجاد شده است مربوط به سال 94 است که در این سال حدود 207 مگاوات ظرفیت جدید از این طریق به ظرفیت برق نصب شده نیروگاهی کشور افزوده شد. 
    کمترین میزان ظرفیت نصب شده نیز مربوط به سال 88 است با ظرفیت منصوبه 5.6 مگاوات که در مقایسه با سال94، حدود 36 برابر کمتر است.

    برچسب ها