عصر خودرو

شاخص سهام ۱۷۱ واحد دیگر رشد کرد؛

کوچ سریع نقدینگی در بورس

عصر بازار- نماگر بازار سهام کشور روز گذشته با ثبت رشد ۱۷۱ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) از نیمه کانال ۷۹ هزار واحدی عبور کرد و در سطح ۷۹ هزار و ۵۹۷ قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن اما مطابق روند روزهای اخیر بار دیگر شاخص کل را پشت سرگذاشت و با رشد بیش از ۷/ ۰ درصدی بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از ۷/ ۱۱ درصد رساند.

کوچ سریع نقدینگی در بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این موضوع همانند روند حاکم بر فضای معاملات در روزهای اخیر حاکی از اقبال معامله‌گران به نمادهای کوچک دارد. با این تفاوت که گروه‌های کوچکی که در جریان معاملات دیروز مورد توجه قرار داشتند، متفاوت از نمادهای مورد اقبال بازار در هفته‌های پیش از آن بودند. این موضوع نشان می‌دهد که نقدینگی سهامداران به سودای کسب سود، در سهم‌های مختلف که عمدتا نمادهای کوچک هستند، در حال چرخش است. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که رشد قیمت نمادهای کوچک چه در شرایط فعلی و چه در هفته‌های اخیر دلیل بنیادی خاصی نداشته است. در این‌باره باید گفت رصد روند شکل گرفته در بازار سهام از ابتدای سال نشان می‌دهد که عمده تقاضای موجود در بازار، تقاضای سرمایه‌گذاران حقیقی است که شرکت‌های کوچک تر بازار را با هدف ایجاد موج‌های کوتاه‌مدت و سریع نشانه گرفته‌اند. امری که بر اساس تجربه تاریخی می‌تواند زمینه ساز بروز انحرافات قیمتی و نوسانات شدید آتی در قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها شود. در روند صعودی قیمت‌ها همواره توجه سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس جلب می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان ‌گفت، در روند صعودی قیمت‌ها که بدون پشتوانه بنیادی خاصی صورت گرفته است، سرمایه‌گذاران با خوش‌بینی کسب سودهای حداکثری و همچنین از سوی دیگر طمع جانماندن از قافله صعودی بازار، به خرید هر چه بیشتر سهام روی آورند. به تدریج سبد سهام برخی از سرمایه‌گذاران مملو از سهامی می‌شود که حالا قیمت‌شان رشد چشمگیری را تجربه کرده و از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌اند. این مسیر در نهایت منجر به ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضا و آغاز روند نزولی بازار می‌شود. در نهایت با چرخش بازار معمولا حجم عرضه‌ها بسیار زیاد می‌شود، زیرا تعدادی از سرمایه‌گذاران در قیمت‌های پایین‌تر خرید کرده و خواهان شناسایی سود و فرار از تبعات مسیر نزولی قیمت‌ها هستند. این موضوع کسب بازدهی برای سهامدارانی که در قیمت‌های پایین‌تر وارد شده‌اند، به دنبال دارد، اما گروهی دیگر از معامله‌گران که در زمان‌بندی ورود به این نمادها دقیق نبوده‌اند با زیان‌های هنگفتی مواجه می‌شوند. در این میان البته این امکان نیز وجود دارد که برخی سهم‌ها با پشتوانه بنیادی مقصد نقدینگی معامله‌گران باشد. به‌طور مثال این امکان وجود دارد که بهبود قیمت در بازارهای جهانی اقبال معامله‌گران به گروه‌های وابسته را ایجاد کند. در این شرایط احتمالا برخی از معامله‌گران که با تحلیل‌های پیشین اقدام به خرید این سهام کرده بودند از سهام خارج شوند اما میزان احتمالی افزایش سود این شرکت به گونه‌ای خواهد بود که در جهت تعدیل نسبت قیمت به درآمد سهم برآمده و این موضوع از افت شدید قیمتی سهم جلوگیری می‌کند. در این شرایط نیاز نیست برای کسب سود دسته‌ای از معامله‌گران زیان کنند.

     

    احتیاط در معاملات فلزی‌ها

    در بازار دیروز به دنبال بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات، در ابتدای ساعات معاملات تقاضای مناسبی در برخی از نمادهای زیر مجموعه گروه فلزات اساسی شکل گرفت. معاملات فلزات پایه در بازارهای جهانی با افزایش نسبی قیمت کالاها (مس، سرب و روی) همراه بوده است. در جریان معاملات دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت مس به سطح 5700 دلار در هر تن رسید. قیمت سرب و روی نیز به ترتیب بیش از 2180 دلار و 2600 دلار (در هر تن) گزارش شد. به نظر می‌رسد کاهش سطح ذخایر فلزات در بازار لندن و همچنین گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا (رشد 8/ 5 درصدی فروش خانه‌های نوساز)، دلایل ایجاد تقاضای سهام در این گروه و افزایش قیمت‌ این سهم‌ها بوده است. هرچند قیمت فلزات پایه در بازار‌های جهانی از سطوح قیمتی در روزهای اخیر فاصله گرفته است، اما سطوح کنونی قیمت فلزات نسبت به سطوح قیمتی پایان سال گذشته پایین‌تر است. به نظر می‌رسد در گروه فلزات اساسی پس از رشدهای قیمتی مناسبی که در سال 95 شکل گرفت، حالا فضای احتیاط در معاملات این گروه به وجود آمده است. این روند را می‌توان در نوسان نمادهای زیرمجموعه این گروه مشاهده کرد. به عبارت دیگر عمده نمادهای زیر‌مجموعه این گروه تحت تاثیر این فضا در یک محدوده مشخص قیمتی در حال نوسان هستند.

    پیشتازی پالایشی‌ها

    روز گذشته نمادهای پالایشی نیز در یک مدار صعودی به کار خود ادامه دادند. شاخص این گروه با ثبت رشد87/ 1 درصدی سومین صنعت پربازده معاملات روز چهارشنبه بود. به نظر می‌رسد خوش‌بینی به اعلام نرخ محصولات و مواد اولیه پالایشی‌ها مشابه با تخفیفاتی که در قیمت نفت به این شرکت‌ها از سوی شرکت پالایش و پخش برای 9 ماه نخست سال مالی گذشته داده شد، در آستانه انتشار صورت‌های مالی 12 ماه 95، اقبال معامله‌گران به نمادهای این گروه را افزایش داده است. دیروز دو نماد «شتران» و «شپنا» در صدر نمادها با بیشترین اثر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند. این در حالی است که به دلیل ابهامات فراوانی که درخصوص نحوه قیمت‌گذاری محصولات و همچنین قیمت نفت به‌عنوان مواد اولیه از سوی پالایش و پخش وجود دارد، بازار از ارائه تحلیل دقیق و قطعی درخصوص سودآوری این شرکت‌ها ناتوان است. از این رو با توجه به اینکه نرخ‌گذاری‌های دولتی در شرایط کنونی همچنان مشخص نیست و روند قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی چندان قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌توان با قاطعیت اظهارنظر کرد که چه اتفاقی می‌افتد.

     

    اقبال به دارویی‌ها در آستانه مجامع

    در جریان معاملات روز چهارشنبه، نمادهای زیرمجموعه گروه دارویی که در آستانه برگزاری مجامع خود هستند، عمدتا با رشد قیمت مواجه شدند. گروه دارویی در سال‌های گذشته تقسیم سود بالایی را در فصل مجامع داشته‌اند و این امر موجب شده، توجه سهامداران به نمادهای زیر مجموعه این گروه جلب شود. از طرفی شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ فروش دارو نیز در ایجاد تقاضای سهام دارویی در ایجاد موج صعودی بی‌تاثیر نبوده است. دیروز نمادهای «دعبید»، «دیران» و «دلر» جزو 5 نماد با بیشترین افزایش قیمت بودند. شاخص این گروه نیز با ثبت رشد 53/ 1 درصدی، پنجمین صنعت پربازده دیروز بود.

    بازار چهارشنبه از دریچه آمار

    در داد‌و‌ستدهای روز چهارشنبه بیش از یک‌میلیارد و 245 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی به ارزش حدود 277 میلیارد تومان دربیش از 84 هزار و 500 نوبت معاملاتی دست به دست شد. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس تقریبا 205 میلیارد تومان بود. شاخص کل بورس 171 واحد رشد کرد و به رقم 79هزار و 597 واحد رسید. نماد معاملاتی شرکت‌های‌ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان،پالایش نفت‌تهران، خدمات انفورماتیک و داروسازی دکتر عبیدی بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. در مقابل نمادمعاملاتی شرکت‌های سایپا و ایران ترانسفو با بیشترین تاثیر منفی مانع از رشد بیشتر نماگر بازار سهام شدند. گروه‌های خودرو، انبوه‌سازی و فرآورده نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. نماد شرکت‌های شهد خوی، داروسازی دکتر عبیدی، شیمی دارویی داروپخش، ایران دارو، تایدواتر خاورمیانه، داروسازی اکسیر و نیرو ترانس در صدر جدول نمادهای با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند. در مقابل نمادهای حمل و نقل پتروشیمی، قند لرستان، پلی اکریل، ایران ترانسفو، قند هکمتان، ایران ارقام و زامیاد با بیشترین کاهش قیمت قعر جدول بازدهی نمادها را به خود اختصاص دادند. سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام کویر تایر، نوردآلومینیوم، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، کیان، سهام سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و نیرو ترانس بیشترین تقاضا را تشکیل دادند. در مقابل سنگین‌ترین عرضه‌ها در واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت کارکنان نفت، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام شیشه همدان، اوراق صکوک رایتل، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا و سهام قند مرودشت شکل گرفت.

    برچسب ها