عصر خودرو

زیان سهامداران بورس تمامی ندارد

عصر بازار- بازار سرمایه در حالی دومین هفته پاییزی را پشت سر گذاشت که بازدهی سرمایه‌گذاران تالار حافظ در این ۵ روز کاری منفی ماند.

زیان سهامداران بورس تمامی ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از صمت،  گزارش از بازار سرمایه در هفته‌ای که به پایان رسید نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تالار حافظ در این هفته متاثر از نامه 4 وزیر به رییس‌جمهور، معاملات خود را در تالار حافظ انجام دادند. گفتنی است، 4‌ وزیر اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، کار و رفاه اجتماعی و دفاع در روز 18 شهریور نامه‌ای را به رییس‌جمهور ارسال کردند تا حسن روحانی درباره شرایط بحرانی بازار سرمایه تصمیم ضرب‌العجل اقتصادی بگیرد. این نامه در روز یکشنبه هفته جاری رسانه‌ای شد و تبعات زیادی نیز در پی داشت که شاید مهم‌ترین آن دستور فوری روحانی برای رسیدگی به شرایط اقتصادی کشور و همچنین خبر وزیر اقتصاد از بسته‌ای ویژه برای خروج از رکود بود که قرار است در هفته آینده جزییات این بسته منتشر شود.


    هفته پرخبر
    دومین هفته مهر برای سهامداران پرخبر بود. وزیر اقتصاد در ابتدای این هفته همچنین از کاهش نرخ سود بانکی خبر داد. قرار بود این نرخ در جلسه شورای پول و اعتبار در همین هفته بررسی شود که این جلسه نیز لغو شد.
    هرچند بازار سرمایه این روزها از کنار خبرها بی‌تفاوت می‌گذرد اما طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام نیز این هفته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد و قرار است در روز یکشنبه هفته آینده در دستور کار نمایندگان قرار گیرد و در طول هفته در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شود.
    سهامداران در این هفته پرخبر و پرحاشیه بازهم متضرر بودند؛ به این ترتیب که شاخص بورس در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته در 61هزار و 498 قرار گرفت و پس از فراز و فرود 5 روزه در هفته جاری به 61 هزار و 391 در روز گذشته رسید که بازدهی منفی 0/17 درصدی را برای سهامداران به همراه داشت.
    به این ترتیب شاخص کل در روز شنبه 280 واحد و در روز یکشنبه 53 واحد نزول را ثبت کرد اما در 3 روز پایانی هفته صعودی بود. دوشنبه شاخص بورس رشد 69 واحدی، سه شنبه صعود 23 واحدی و چهارشنبه پرش 181 واحدی را ثبت کرد اما نتوانست بازدهی سهامداران را مثبت کند.


    کمبود نقدینگی، نگران‌کننده
    آنچه در هفته جاری همچون سایر هفته‌ها و ماه‌های اخیر در بازار سهام مشهود، قابل لمس و نگران‌کننده است حجم پایین معاملات، بی‌رمقی و رکود بازار است؛ اتفاقی که این هفته نیز در اعداد و ارقام حجم و ارزش معاملات دیده شد.
    به این ترتیب هرچند بازار، این هفته را با رشد شاخص به پایان رساند اما سهامداران در روز چهارشنبه فقط 285 میلیون برگه سهم را به ارزش 60 میلیارد تومان دادو ستد کردند. اما رشد قیمت نفت تا حدودی سرمایه‌گذاران را خوشحال کرد، به این ترتیب سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی بیشترین سهم را در رشد شاخص بورس داشتند. ضمن اینکه روز گذشته شاهد نوسانات مثبت در فلزات اساسی در بازارهای جهانی بودیم. نرخ برابری دلار به ریال در سطح 3400 تومان نوسان دارد. یکی از موضوعات مثبتی که شنیده می‌شود تایید نرخ 10 سنتی خوراک برای پتروشیمی‌ها در سال جاری و اجرای خوراک 13 سنتی از سال 95 است. این موضوع در کشاکش بحث‌هایی که به‌منظور رونق بازار سرمایه بین مسئولان انجام می‌شود شنیده شده ولی از نظر قانونی همچنان نرخ خوراک همان 13 سنت است که مجلس تصویب کرده و تخفیفاتی برای شرکت‌های مختلف در نظر گرفته شده است.
    در حوزه بین‌الملل هم به‌زودی تحریم‌ها در مسیر لغو قرار خواهند گرفت و دولت قرار است مطالبات پیمانکاران را با انتشار اوراق خزانه اسلامی پرداخت کند. کم‌کم با حضور سرمایه‌گذاران خارجی که مدتی است رفت و آمد قابل‌توجهی به ایران دارند، چشم‌انداز بهتری پیش روی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. اما این روزها گزارش‌های 6 ماهه دغدغه جدید سهامداران شده است. بازار سهام باید از گزارش‌های 6 ماهه عبور کند. گزارش‌هایی که به طور احتمالی چندان خوب نخواهند بود و در برخی صنایع از گزارش‌های 3 ماهه بدتر خواهند بود.
    در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران بیشتر نظاره‌گر بازار شده‌اند و قیمت‌ها نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.
    نگاه کارشناسان
    در این شرایط ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران آنها را به سمت اوراق با درآمد ثابت سوق داده است. بازار اوراق با درآمد ثابت هم پررونق است و رقیب بازار سرمایه شده است.
    در زمینه افت بازار سرمایه فرهاد رمضان، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است: برای افت‌های پی‌درپی و ادامه‌دار بازار سرمایه دلایل بسیاری وجود دارد که بخشی از آن از سوی بخش عرضه و برخی دیگر از طرف تقاضا است.
    وی در گفت‌وگو با صمت نخستین دلیل افت بازار سرمایه را انتظارات سهامداران برای حمایت بازار سهام از سوی دولت دانست و اظهار کرد: فعالان بازار سهام در شرایط افت‌های شدید و نگران‌کننده در انتظار حمایت‌های دولتی هستند و اگر این اتفاق رخ ندهد، ناامید و بی‌اعتماد می‌شوند.
    وی ادامه داد: درحال‌حاضر نیز فعالان بازار سرمایه منتظر حمایت‌های جدی و عملیاتی دولت هستند، به این ترتیب دولت و تیم اقتصادی آن باید در حوزه‌هایی که به بدنه بازار سرمایه ضربه می‌زند مثل نرخ سود بانکی تجدید نظر کنند.
    وی با تاکید بر اینکه حمایت دولت از بازار سرمایه و همچنین تدوین سیاست‌هایی در جهت حمایت از صنایع با دخالت و دستکاری بازار فرق می‌کند، گفت: حمایت از بازار سهام در کشورهای دنیا نیز در شرایط بحرانی اتفاق می‌افتد.
    علیرضا عسکری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز درباره عواملی که باعث افت بازار سرمایه شده است، گفت: نخستین عامل ریزش بازار سرمایه تعیین قیمت گاز از سوی مجلس شورای اسلامی است.


    به گفته وی از 2 سال پیش مجلس شورای اسلامی قیمت گاز را 13 سنت اعلام کرد، اما با وجود آنکه قیمت نفت از 115 دلار به 40 دلار رسیده، هنوز وزارت نفت قیمت گاز را 13 سنت دریافت می‌کند که این موضوع موجب کاهش درآمد شرکت‌های پتروشیمی فعال در بورس شده است.
    وی عامل دیگر ریزش بازار سرمایه را ابهامات موجود دانست و به صمت اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های سنگ‌آهنی فعال در بازار سرمایه به دلیل نرخ بهره مالکانه غیرمنصفانه‌ای که پرداخت کردند یا باید پرداخت کنند در ورطه نابودی قرار گرفتند.
    وی یکی از عوامل تاثیرگذار بر شرکت‌های بورسی را قیمت نفت دانست و گفت: در قانون بودجه گفته شده قیمت نفتی که به پالایشگاه‌ها می‌دهند باید بر مبنای قیمت فوب خلیج‌فارس باشد اما کماکان وزارت نفت قیمت عمان را دریافت می‌کند که چند دلاری از قیمت ایران بالاتر است و موجب فشار به بسیاری از بنگاه‌ها شده است.
    احسان رضاپور نیکرو، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آگاه نیز  گفت: اطمینان نداشتن به برنامه‌های اقتصادی دولت موجب رکود در این بازار شده است.
    وی با اشاره به اینکه تصمیم‌های اقتصادی بر صنایع حاضر در بازار و بنگاه‌های اقتصادی تاثیرگذار است، بیان کرد: بازار سرمایه از اقتصاد کشور جدا نیست و در صورتی که اقتصاد کشور از رونق برخوردار شود، به طور قطع بازار سرمایه نیز به دلیل سودآوری شرکت‌های بورسی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و از رشد برخوردار می‌شود.
    وی با اشاره به اینکه آینده اقتصادی کشور روشن است اما در شرایط رکود اقتصادی امروز شرایط برای تولید و فروش مهیا نیست، اظهار کرد: باوجود مثبت بودن چشم‌انداز اقتصادی در کشور اما از آنجایی که شرکت‌ها با بحران مالی مواجه هستند و صنایع شرایط مناسبی ندارند، رکود اقتصادی مزمن شده و بازار سهام نیز بی‌رونق می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها