عصر خودرو

توسعه بازارسرمایه با سامانه دارا

عصر بازار- مدیر فن آوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت : سامانه دارا در حقیقت میز کاریست که سرمایه گذاران می توانند خدمات مورد نیاز خود را از بازار سرمایه دریافت کنند.

توسعه بازارسرمایه با سامانه دارا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازسمات,با توجه به این که تمامی فعالیت های شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مبتنی بر پردازش و تولید اطلاعات است و استفاده از فن آوری اطلاعات موجب افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها، تسهیل خدمات عمومی و افزایش امنیت، اطمینان و سرعت در خدمات می شود، بنابراین فن آوری اطلاعات در این مجموعه نقش محوری داشته و با توجه به نیاز زمانه و شرایط کنونی کشور، درخواست ارائه سرویس های مبتنی بر فناوری اطلاعات به صورت چشمگیری در حال افزایش است.

    در همین راستا، در سال های اخیر فعالیت های متنوعی در زمینه فراهم آوردن بستر الکترونیکی پایدار، کارا و امن برای توسعه بازار سرمایه کشور صورت گرفته است. یکی از سامانه هایی که در سال گذشته رونمایی شد؛ سامانه دارا (درگاه الکترونیکی سرمایه گذاران) بود. هدف از این سامانه متمرکز کردن تمامی سرویس هایی است که به سرمایه گذاران توسط سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارائه می شود.

    سامانه دارا در حقیقت میز کاریست که سرمایه گذاران می توانند خدمات مورد نیاز خود را از بازار سرمایه دریافت کنند. وجود این سامانه سهامداران را از سردرگمی در زمینه اطلاع از وضعیت سبدسهام خود، وضعیت افزایش سرمایه و پرداخت سود نجات می دهد.

    رسالت مدیریت فن آوری اطلاعات  استفاده از به روزترین تکنولوژی ها برای انجام فرآیندها، جابجایی اطلاعات، انجام تراکنش های مالی و ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، کارگزاران، شرکت های بورسی و ارکان بازار سرمایه است. استفاده از فن آوری اطلاعات بهره وری را بهبود می بخشد، در هزینه ها و نیروی انسانی صرفه جویی می کند، خدمات عمومی را تسهیل می کند و امنیت و اطمینان و سرعت در خدمات را برای ذینفعان فراهم می آورد، علاوه براین باعث حذف فرآیندهای دستی و مراجعات حضوری می شود.

    هدف سپرده گذاری مرکزی با رونمایی از سامانه دارا این بود که علاوه بر اینکه روی وب، سرویس های متنوعی به سهامداران ارائه دهد، در زمینه دستگاه های هوشمند (موبایل و تبلت و ...) برنامه ای تهیه کند که سهامداران بتوانند از طریق این دستگاه ها با سپرده گذاری در ارتباط باشند و خدمات و گزارش های مورد نیازشان را دریافت کنند. تفاوتی که این سرویس ها با سرویس های وب دارد، این است که به جای این که مخاطب خودش به سایت سپرده گذاری مراجعه کند و کسب اطلاعات کند این دستگاهها هستند که با ایجاد یادآور (Notification) اطلاعاتی مانند افزایش سرمایه، پرداخت سود و عایدات یا برگزاری مجمع و ... را به سهامدار یادآور می شوند. همچنین سامانه پیامکی دارا از بستر پیام کوتاه از آخرین تغییرات در سبد سهام به صورت روزانه، سهامداران را مطلع می کند. اطلاع روزانه سهامدار از تغییرات پرتفوی خود باعث جلوگیری از انواع سوء استفاده ها از قبیل پولشویی و دخل و تصرف در مال غیر می شود.

    برچسب ها