عصر خودرو

راه اندازی سامانه دارا گامی در راستای تحقق دولت الکترونیک

عصر بازار- شرکت سپرده گذاری مرکزی به منظور افزایش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، مسئولیت راه اندازی درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" را در زمان استقرار دولت یازدهم برعهده گرفت.

راه اندازی سامانه دارا گامی در راستای تحقق دولت الکترونیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه و همچنین تفکیک سهامداران این حوزه با مصوبه هیأت مدیره این سازمان، در نیمه نخست سال 1394 راه اندازی سامانه دارا را در دستور کار خود قرار داد و یکسال به طول انجامید تا این سامانه مراحل نهایی شدن را سپری کند و در نهایت درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" در تیرماه سال 1395 راه اندازی شد.

    در همین راستا شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) به منظور افزایش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، مسئولیت راه اندازی درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" را در زمان استقرار دولت یازدهم برعهده گرفت. یکی از مزایای این سامانه برای رضایتمندی بیشتر 9 میلیون و 300 هزار سهامدار بازار سرمایه، دریافت آنی اطلاعات مربوط به سهام است.

    بالا بردن بهره ورری و بهبود خدمات

    دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع، دقیق و کارآمد به مردم از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است .به کارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات اجتماعی، اداری و اقتصادی به خصوص در بخش دولتی برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارائه اطلاعات به شهروندان، تجار و کسبه است . دولت الکترونیک باعث می شود که کلیه شهروندان، شرکت های تجاری، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند .

    از مزایای دولت الکترونیک می توان به کاهش فعالیت های بروکراتیک و همچنین زمان صرف شده برای آن از سوی مردم، مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی دستگاه ها، کارآمدی و اثربخشی بخش های مختلف، افزایش اعتماد و امنیت، حذف سفرهای زائد، امکان تصمیم سازی بر پایه اطلاعات جامع و پرهیز از تصمیمات پراکنده، افزایش راندمان، کاهش موازی کاری و جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان در تبادل داده و... اشاره کرد.

    راه اندازی درگاه الکترونیکی سهامداران، گام نخست در افزایش ارائه خدمات به سهامداران و همچنین گام موثری در راستای الکترونیکی کردن دولت است. سامانه دارا با اعلام خودکار تغییرات پرتفوى به سهام داران ضمن صرفه جویى در وقت و هزینه آنها، موجب افزایش شفافیت در پرتفوى سهامداران از طریق اطلاع رسانى روزانه تغییرات دارایى روى تلفن هاى همراه می شود. سرمایه گذاران با استفاده از این سامانه می­توانند خدمات مورد نیاز خود را از بازار سرمایه اخذ کنند. از جمله اطلاعاتی که این سامانه به سهامداران ارائه می دهد می توان به اطلاع از وضعیت سبد سهام، میزان افزایش سرمایه، وضعیت پرداخت سود و... اشاره کرد.

    افزایش سرعت خدمت رسانی به سهامداران بازار سرمایه

    هر چه خدمات در بستر پس از معاملات در بازار سرمایه افزایش یابد، رضایت مندی سهامداران نیز بیشتر خواهد شد. از مزایای درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه دارا که از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه به جامعه سهامداری کشور عرضه شده است می‌توان به اطلاع‌رسانی مناسب، ارائه گزارش از تغییر دارایی سهامداران، به اشتراک گذاشتن سرویس‌های سمات و احراز هویت یک مرتبه‌‌ای برای سهامداران اشاره کرد. اطلاعات تقسیم سود نمادهای مختلفی که توسط سپرده‌گذاری توزیع می‌شود و تاریخ برگزاری مجامع مربوط به نمادهای مختلف و تاریخچه معاملات نیز توسط این درگاه در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. افزون بر این؛ خدمات این سامانه روی بستر اندروید و فضای وب انجام شده است و سهامداران می‌توانند از طریق سرویس IPS، از میزان دارایی‌ خود در سبد دارایی‌ها (پرتفوی) اطلاع یابند.

    وجود این سامانه روی بستر اندروید و فضای وب، باعث می شود تا سهامداران بدون اینکه نیاز داشته باشند به سایت های مربوطه مراجعه کنند؛ بتوانند آخرین وضعیت سهام خود را از طریق پیام رسان های این سامانه دریافت کنند. کاربران می توانند با دریافت برنامه دارا به سرویس های ارائه شده توسط این برنامه دسترسی پیدا کنند و به اطلاعات به روز دسترسی داشته باشند. همچنین اگر سهامداران دسترسی به اینترنت نداشته باشند؛ می توانند هنگام ثبت نام شماره موبایل خود را وارد کرده و پیامک دریافت کنند. کاربران سامانه دارا می توانند پس از دریافت کد سهامداری، وارد سامانه شده و وضعیت پرتفوی سهام، خرید و فروش ها و دارایی ها را مشاهده کنند.

    بر این اساس باید اشاره کرد که استفاده از این سامانه باعث افزایش امنیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه می شود. به طوری که این سامانه به سهامداران اخطار می دهد که وضعیت سهامشان به چه صورت است تا سهامدار تصمیم بگیرد خرید کند یا سهام خود را بفروشد.گفتنی است موارد گفته شده تنها بخش هایی است که فعال شده و  این سامانه فعالیت های گسترده ای دارد و هنوز مراحل مقدماتی را طی می کند.

    برچسب ها