عصر خودرو

یورو روی قله ۲۵ روزه قرار گرفت؛

واکنش استانبول به رقابت الیزه

عصر بازار- آرای کمتر از انتظار مارین لو پن در دور اول انتخابات فرانسه موجب شد تا ارزش یورو در بازارهای جهانی تقویت شود. به‌دنبال تقویت یورو در بازارهای جهانی، ارزش این ارز در بازار داخلی نیز افزایش یافت. روز دوشنبه تب و تاب ارز اروپایی در اطراف چهارراه‌استانبول و پاساژ افشار بیشتر بود و با تحرکات معامله‌گران قیمت آن از مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان عبور کرد.

واکنش استانبول به رقابت الیزه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سومین روز هفته، یورو با 40تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 135 تومان رسید. این پنجمین افزایش متوالی یورو بود و آن را به بالاترین قیمت از 10 فروردین 96 رساند. روز دوشنبه، بانک مرکزی نیز نرخ یورو مبادله‌ای را 37 تومان بالا برد تا بهای این ارز در مرکز مبادلات روی عدد 3 هزار و 516 تومان و 9 ریال قرار بگیرد. میزان رشد یورو در بازارهای جهانی و بازار داخلی نیز تقریبا متناسب بود. روز دوشنبه ارزش یورو در بازارهای جهانی 4/ 1 درصد در برابر دلار تقویت شد؛ ارزش ارز اروپایی در بازار داخلی نیز 1/ 1 درصد بالا رفت.

    روز دوشنبه در کنار بازار ارز، سکه‌بازان نیز به رقابت انتخاباتی فرانسوی‌ها واکنش نشان دادند. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. افت بهای سکه ناشی از کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز دوشنبه به‌دلیل پایین آمدن احتمال پیروزی افراطی‌ها در فرانسه در مسیر کاهشی قرار گرفت و از محدوده هزار و 280 دلار خارج شد. در کنار افت بهای سکه تمام به‌دلیل افت اونس، در سومین روز هفته نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. روز دوشنبه نیم‌سکه با 4 هزار تومان افت به قیمت 688 هزار تومان و ربع سکه با 4 هزار تومان افت به قیمت 378 هزار تومان رسید. در واقع در چهارمین روز اردیبهشت ماه، نیم سکه و ربع سکه یک کانال پایین‌تر رفتند و سکه تمام روی کف کانال یک میلیون و 220 هزار تومان قرار گرفت. با وجود واکنش یورو و سکه به انتخابات فرانسه، روز دوشنبه دلار توجهی به این اتفاق نداشت و فضای بازار مانند روزهای پیشین عادی و کم نوسان بود. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز با افزایش جزئی یک تومانی به قیمت 3هزار و 756 تومان رسید. به گفته فعالان، برخی سکه‌بازان سعی داشتند با اهرم رشد دلار در برابر افت بهای اونس مقاومت کنند، ولی میزان عرضه در بازار به اندازه‌ای متناسب بود که مانع از این اتفاق شد. افزایش جزئی دلار در بازار داخلی در حالی رخ داد که در بازارهای جهانی این ارز افت قابل توجهی را تحت تاثیر تقویت یورو تجربه کرده بود. به این ترتیب، می‌توان گفت که در بازار روز دوشنبه سکه و یورو به روند جهانی واکنش مستقیم نشان دادند ولی دلار به اتفاق‌های بازار جهانی توجهی نکرد.

    روز سه‌شنبه اگرچه بازار ارز به‌طور رسمی تعطیل بود ولی در معاملات پشت خطی خرید و فروش‌های ارزی ادامه داشت. با این حال، در این گونه معاملات نیز نشانه نوسانی چندانی مشاهده نشد و تنها در برخی مواقع معامله‌گران فردایی توانستند قیمت را تا آستانه محدوده 3هزار و 760 تومان بالا بیاورند. اگر این روند در روز چهارشنبه نیز ادامه داشته باشد، احتمالا بازار نوسان چندانی را تجربه نخواهد کرد و روز آرامی را پشت سر خواهد گذاشت. در این میان، فضای بازار سکه مبهم‌تر است؛ چرا که معامله‌گران در انتظار رفتار اونس در روزهای آینده هستند.

    برچسب ها