عصر خودرو

در سمینار تجارب جهانی EY در پیاده سازی IFRS عنوان شد؛

خیز بازار سرمایه ایران به سوی اعتمادسازی جهانی

عصر بازار- سمینار بین المللی تجارب جهانی EY در پیاده سازی IFRS ، صبح امروز در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز به کار کرد. این سمینار با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزى و با حضور متخصصین موسسه بین المللی "ارنست اند یانگ" تا فردا ادامه می یابد.

خیز بازار سرمایه ایران به سوی اعتمادسازی جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در ابتداى این گردهمایی، ویسام محسن از موسسه حسابرسی "ارنست اند یانگ " و مشاور ارشد IFRS ضمن قدردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی برای برگزاری این نشست عنوان کرد: حرکت به سمت استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی یرای ایران یک ضرورت بود که اکنون محقق شده است.

    وی ادامه داد IFRS نقش مهمی در بازار سرمایه و پول ایفا می کند. دولت ها، سرمایه گذاران و ذی نفعان همگی با استفاده از صورت های مالی تصمیم گیری می کنند و در صورتى که این صورت ها شفاف و استاندارد باشد، اعتماد لازم  را ایجاد می کند.

    این مشاور ارشد مالی تأکید کرد: اجرای IFRS ارزش شرکت ها را افزایش خواهد داد و سود آوری و بازدهی بیشتری به همراه دارد چرا که بستر لازم برای جذب سرمایه گذارى خارجی را مهیا خواهد کرد.

    به گفته ویسام محسن در این سمینار تفاوت استاندارد های ایران در خصوص گزارش های مالی با استاندارد جهانی مقایسه می شود و تجارب سایر کشور ها در اختیار حاضرین قرار خواهد گرفت.

    وی افزود حرکت به سمت IFRS به برنامه ریزی، دانش و فرهنگ سازی نیاز دارد و برای دست یابی به موفقیت، موسسه EY تجارب خود را در اختیار ایران قرار می دهد.

    در ادامه دکتر علی سعیدى عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به ایراد سخن پرداخت و گفت: موسسه EY به عنوان یکى از چهار موسسه مهم جهان در حوزه حسابرسی و مشاوره مالی شناخته می شود و کوشش های این موسسه در توسعه IFRS بسیار ارزشمند و گسترده است از همین رو از این موسسه برای حضور در این سمینار دعوت شد.

    معاون سازمان بورس با اشاره به اهمیت گزارش های مالی بیان کرد: همواره برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دسترسی به اطلاعات شفاف و استاندارد، با ارزش و ضروری است.

    وی با بیان اینکه وجود همین اطلاعات شفاف و استاندارد است که ارزش بازار سرمایه را تعیین می کند و افزایش می دهد، گفت: ارایه گزازش های مالی استاندارد، فرآیند تامین مالی را تسهیل خواهد کرد و افزایش سرمایه گذاری توسعه بازار سرمایه را به همراه دارد.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: یکى از راه های توسعه بازار های سرمایه و پول کشور جذب سرمایه گذاری خارجی است و برای تحقق این امر نیاز است ما اطلاعات مالی خود را در سطح استاندارد های جهانی منتشر کنیم.

    وی افزود: در زمانی که به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم ناگزیر خواهیم بود صورت های مالی خود را با یک زبان مشترک بین المللی قابل فهم برای طرف مقابل منتشر کنیم.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار  با بیان اینکه IFRS زبان مشترک مالی در عرصه بین الملل است ، گفت: بسیاری از کشورها استاندارد های ملی خود را به استاندارد های بین المللی تغییر داده اند و IFRS یکى از همین موارد است.

    دکتر سعیدی افزود: حرکت بازار سرمایه ایران در مسیر جهانی یه پیش فرض هایی نیاز داشت که مهمترین آنها انتشار گزارش های مالی با استاندارد بین المللی است.

    وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی به اطلاعات شفاف و استاندارد توجه دارند ادامه داد: شیوه های جدید مدیریت در بنگاه های اقتصادی، الزام نهادهای ناظر بین المللی به رعایت استانداردها   و ابزار های جدید مالی همگی انتشار گزارش های مالی در قالب استاندارد های بین المللی را به امری ضروری تبدیل کرده اند که از آن گریزی نیست و اکنون ما نیز در این مسیر حرکت کرده ایم.

    سعیدی ادامه داد: هرگاه بازار سرمایه ما به سمت عرصه بین المللی خیز برداشت گزارش های مالی غیر استاندارد مانعی بر سر راه آن شد اما امروز با استفاده از IFRS اعتماد به بازار سرمایه ایران افزایش خواهد یافت.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس در پایان به نقش فرهنگ سازی و آموزش اشاره کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری سازمان حسابرسی و بانک مرکزی اقدامات گسترده ای انجام داده و در این راستا تا کنون سه کارگروه فنی، آموزشی و ارزش منصفانه شکل گرفته است.

    وی افزود: سازمان بورس برای گذار از صورت های مالی ملی به سمت صورت های مالی بین المللی با تمام توان تلاش خواهد کرد .

    برچسب ها