عصر خودرو

تحلیل روز؛

شایعه کاهش نرخ خوراک، پتروشیمی ها را مثبت کرد

عصر بازار: حمایت های مناسب حقوقی ها و سهامداران عمده در شرکت های بزرگ سبب تعادل و معاملات مثبت کلی بازار شد. در گروه خودرویی، نماد خبهمن با توجه به خبر افزایش سرمایه معاملاتی پر حجم همراه صف خرید را تجربه کرد و بقیه نمادهای گروه شروعی مثبت داشتند.

شایعه کاهش نرخ خوراک، پتروشیمی ها را مثبت کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در اواخر بازار و با عقب نشینی محسوس خریداران در گروه خودرویی، نوسانات منفی نمایان شد و مجددا شکننده بودن مثبت ها را تداعی کرد که در این بین معاملات منفی نماد خودرو نمایان تر بود.

    گروه‌ بهمن‌ برنامه افزایش سرمایه 97 درصدی از سه محل برای تبدیل شدن به شرکتی 1000 میلیارد تومانی را در پیش دارد که این تامین مالی از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه انجام و صرف بهبود و توسعه کسب و کارها صورت خواهد گرفت. (بورس پرس)

    اکثر قطعه سازان با توجه به تعدیلات منفی هم گروهی ها، اکثرا منفی دنبال شدند. در این گروه نماد خفناور جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام متوقف شد.
    رئیس اتاق بازرگانی نیرساکسن آلمان از تمایل کارخانه اتومبیل‌سازی فولکس واگن برای همکاری در زمینه تولید خودرو و قطعات خودرو با ایران خبر داد. ایالت نیرساکسن مهد تولید خودروی فولکس واگن است و از نظر تولید خودرو و قطعات آن ظرفیت قابل ملاحظه‌ای دارد (ایسنا) همچنین رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) اعلام کرد: هم اکنون 30 شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست های مستقیم با طرف های ایرانی روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند.

    در گروه حمل و نقل، نماد حفارس مورد توجه مجدد نوسانگیرها قرار گرفت و با رشد قیمتی و صف خرید مواجه گردید. نماد وپست در گروه بانکی با توجه به برخورد به سطوح حمایتی مستحکم خود، رشد قیمتی را تجربه کرد. بقیه هم گروهی ها اکثرا بعد از شروعی مثبت، متعادل شدند که در این بین نمادهای وکوثر و ونوین از معاملات منفی تری و نمادهای وسپه و وتوسم از معاملات مثبت تری برخوردار بودند. نماد بیمه ما با توجه به تعدیل منفی پیش بینی درآمد با افت حدود 1 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.   تعدیل منفی 60 درصدی بانک سرمایه بعد از توقفی طولانی کام سهامداران را تلخ تر کرد. سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات که مالک 2.47 درصد سهام است، شنبه آینده 19 مهر اقدام به عرضه این بلوک در بازار اول معاملات بورس خواهد کرد.

    در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، افزایش مجدد شایعه کاهش نرخ خوراک و سوخت (10 سنت)، سبب افزایش تقاضا و معاملات مثبت در اکثر نمادهای آنها شد که در این بین نماد شپدیس بواسطه حمایت های مناسب سهامدار عمده و احتمال تعدیل مثبت بواسطه شایعه مذکور با اقبال بیشتر و صف خرید دنبال شد و سبب رشد اصلی شاخص کل گردید. به دلیل رشد محسوس جهانی قیمت نفت در بازارهای بین المللی نمادهای شراز، شاوان و شتران در گروه پالایشگاهی پرتقاضا و همراه صف خرید پی گیری شدند و بقیه اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند همچنین نمادهای شکربن و وپترو با توجه به ارائه اطلاعات پیش بینی با رشد حدود 5 درصدی به گردونه معاملات بازگشتند.

    مدیر شرکت رویال داچ شل گفت، بازارهای نفت در حال آغاز روند ترمیم خود می باشند، اما وسعت فزونی عرضه جهانی نفت این فرآیند را کند کرده است. افزایش عرضه ها موجب شده تا قیمت ها در طی یک سال اخیر سقوط و قیمت نفت برنت از بالای 115 دلار در ژوئن 2014، به زیر 50 دلار برسد(تسنیم). و رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران سه شنبه گفت، ایران امضای حدود 50 قرارداد جدید اکتشاف و تولید را در آینده ای نزدیک ارائه خواهد کرد. دوره پس از تحریم ها ،‌فصل جدیدی را در همکاری با شرکت های نفتی بین المللی خواهد گشود.

    در گروه های فلزی و معدنی، رشد اندک قیمت های جهانی فلزات پایه در کنار حمایت های حقوقی ها بخصوص در نمادهای فولاد، ذوب و فملی سبب معاملاتی متعادل و مثبت در اکثر گروه مذکور گردید اما همچنان سنگ آهنی هایی همچون کگل و کچاد از فشار فروش مضاعف و معاملاتی منفی برخوردار بودند.

    شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی برای ساخت ساختمان های صنعتی کارخانه کنسانتره و گندله خود هر یک به ظرفیت تولید 5.2 میلیون تن در سال، اوراق صکوک استصناعی به مبلغ 162 میلیارد تومان منتشر خواهد کرد. این اوراق، با نام  با نرخ سود 23 درصدی (پرداخت در دوره های سه ماهه) و زمان سررسید آن سه سال است.

    نمادهای فاذر، بکام و خصدرا از معدود نمادهای مثبت گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی بودند و اکثرا متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند. نمادهای ثاباد، ثشاهد، ثرود و ثغرب از معدود نمادهای مثبت گروه ساختمانی بودند. در اواخر بازار شایعه فروش پروژه های شرکت ثرود تکذیب شد. گروه سیمانی همچنان با بی اقبالی، کم حجم، متعادل و منفی دنبال شدند.

    علیرغم جو مثبت بازار و گروه غذایی، نماد تازه وارد غفارس منفی پی گیری شد. نمادهای قشرین، قصفها و قزوین از معدود نمادهای مثبت گروه قندی بودند و بقیه اکثرا افت قیمتی را تجربه کردند. گروه های کاشی و سرامیک، کانی های غیر فلزی و لاستیک سازی، آی تی و دارویی اکثرا همچنان کم حجم، متعادل و منفی دنبال شدند.

    شاخص کل با رشد ١٨۰ واحدی به ارتفاع ٦١,٣٨٩.٨۰ رسید که نمادهای شپدیس، پکویر و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص داشتند. قرار داشتن در آخرین روز معاملاتی هفته و نزدیکی به اعلام گزارشات 6 ماهه که احتمالا گزارشات منفی خواهد بود بر کاهش حجم معاملات و فرسایشی شدن بازار افزوده و علیرغم حمایت سهامداران عمده و حقوقی ها، همچنان فروشندگان خسته در هر قیمتی به شناسایی ضرر می پردازند و نوسانات منفی را ایجاد می نمایند. 

     

    پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما کارگزاری آبان و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها