عصر خودرو

دلار به سطح ۳۷۵۰ تومان بازگشت;

اثر همسایه بر بازار ارز

عصر بازار- در دومین روز هفته، روند کاهشی دلار قطع شد و این ارز به بالای مرز ۳ هزار و ۷۵۰ تومان بازگشت. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز ۸ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۳ هزار و ۷۵۵ تومان رسید.

اثر همسایه بر بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این افزایش، پس از دو کاهش متوالی رخ داد و شاخص ارزی را به میانه محدوده 3 هزار و 750 تومان برد. به گفته فعالان، بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه نسبت به بازار داخلی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه رشد را فراهم کرد. روز یکشنبه، از یکسو نرخ حواله درهم بالا رفت و از سوی دیگر، ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان بالاتر از بازار تهران قرار گرفت. به این ترتیب، آثار افزایشی بازارهای کشورهای همسایه به بازار داخلی سرایت کرد و تحرکات معامله‌گران اعتباری را بالا برد.

    در کنار این، عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، زمانی که این ارز به محدوده 3 هزار و 740 تومان نزدیک شد، خریدها در بازار بالا رفت. در واقع آنها باور دارند، کاهش قیمت تا نزدیکی ابتدای محدوده 3هزار و 740 تومان معمولا با اصلاح قیمت مواجه می‌شود. همسو با رشد قیمت دلار، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 4 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 225 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، انتظارات برای شروع افزایشی اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که در کنار رشد بهای دلار سکه بازان را در موقعیت خرید قرار داد. این دومین رشد متوالی سکه بود. سکه در اولین روز هفته نیز 5 هزار تومان افزایش را ثبت کرده و به قیمت یک میلیون و 221 هزار تومان رسیده بود. به گفته فعالان، باید دید روند اونس در روز دوشنبه انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه را برآورده خواهد کرد یا با روندی متفاوت با انتظارات، روند قیمت سکه را نیز تغییر خواهد داد.

    رشد بدون معامله

    در دومین روز هفته، دلار بدون معامله نقدی خاصی وارد سطح 3 هزار و 750 تومان شد. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 755 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، شروع افزایشی دلار بیش از هر موضوعی ناشی از تحرکات معامله‌گران آتی در ساعات انتهایی روز شنبه و در معاملات پشت خطی بود. به این ترتیب، اثر تحرکات این دسته به ابتدای روز دوم هفته منتقل شد و قیمت بدون معامله خاصی در روز یکشنبه وارد سطح 3 هزار و 750 تومان شد.

    به گفته فعالان، بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله هرات افغانستان و امارات موجب شد که انتظارات معامله‌گران فردایی افزایشی شود و سعی کنند با تحرکات خود قیمت را با بازارهای همسایه هماهنگ کنند. پس از رشد ابتدای روز، هیجان معامله‌گران بالاتر رفت و قیمت در مقطعی حتی به محدوده 3 هزار و 760 تومان نزدیک شد ولی توان رشد بیشتر را از خود نشان نداد و با پایین آمدن از سقف روزانه به قیمت ابتدای روز بازگشت. برخی فعالان اعتقاد داشتند، دلار با عبور از سطح 3 هزار و 750 تومان موجب افزایش انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی شد. در این شرایط، این دسته باور دارند در صورتی که این ارز در این سطح باقی بماند، با افزایش خریدها مواجه خواهد شد. رشد روز یکشنبه دلار در حالی رخ داد که عرضه بازارساز همچنان در سطح نسبتا مناسبی قرار داشت. در مقاطعی از روز یکشنبه، بازیگران بازارساز با نرخ 3 هزار و 739 تومان اقدام به عرضه ارز کردند. با وجود عرضه، انتظارات افزایشی ناشی از بازارهای همسایه به اندازه‌ای قوی بود که اثر عرضه بازارساز را نادیده گرفت.

    اثر درهم

    به گفته فعالان، روز یکشنبه، نرخ حواله درهم کمی افزایش یافت تا از این سو نیز قیمت دلار تحریک شود. قیمت دلار در بازار داخلی و نرخ حواله درهم با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و افزایش یکی به طور معمول منجر به رشد دیگری می‌شود. در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم با 2 تومان افزایش به قیمت هزار و 36 تومان رسید. با رشد نرخ حواله درهم، انتظارات افزایشی نیز در بازار داخلی بالاتر رفت. این در حالی بود که پیش از این بالا رفتن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق زمینه‌های بالا رفتن انتظارات افزایشی را فراهم کرده بود.

    به این ترتیب، می‌توان گفت متغیرهای بیرونی موجب شدند تقاضا در بازار داخلی افزایش پیدا کند و قیمت را از سطح 3 هزار و 750 تومان عبور دهند. البته توجه به این نکته ضروری است که بیشتر تحرکات در بازار داخلی مربوط به معامله‌گران اعتباری بود. با این وجود، در حالی قیمت دلار در روز یکشنبه بالا رفت که میزان نوسانات آن محدود باقی ماند. دلار که روز یکشنبه معاملات خود را با قیمت 3هزار و 755 تومان آغاز کرده بود در نهایت تنها تا نقطه 3 هزار و 758 تومان بالا رفت و در انتهای روز بار دیگر روی نقطه شروع معاملات ایستاد. در واقع، دامنه نوسانات در روز یکشنبه نیز بسیار محدود و مانند روزهای پیشین بود. یکی از علل اصلی نوسانات محدود دلار احتیاط معامله‌گران نقدی بود که در شرایط فعلی ترجیح داده‌اند، خریدهای خود را به پس انتخابات ریاست‌جمهوری انتقال دهند. این در حالی است که گروه دیگری، عرضه متناسب بازارساز را عامل مدیریت نوسانات دانستند.

    برچسب ها