عصر خودرو

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی پاسخ داد؛

چرا بانک‌های اروپایی در ایران شعبه ندارند؟

عصر بازار- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه دفاتر نمایندگی بسیاری از بانک‌های اروپایی در ایران فعال هستند، گفت: بانک‌های اروپایی علاقمند به برقراری روابط بانکی با ایران هستند.

چرا بانک‌های اروپایی در ایران شعبه ندارند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، علی دیواندری در جمع خبرنگاران درباره اینکه چرا بانک‌های اروپایی در ایران شعبه ندارند؟، اظهار داشت: بانکهای اروپایی برای ایجاد شعبه در ایران به میزان سودآوری توجه می کنند، البته بانک های اروپایی پیش از برطرف شدن تحریم ها نیز در ایران شعبه نداشتند.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به برخی از حساسیت‌هایی که در سال های گذشته نسبت به همکاری بانکی با ایران وجود داشته است، گفت: بحث های مختلفی از نظر مقررات، شفافیت و زیرساخت های لازم برای همکاری با بانک های ایرانی و همچنین ایجاد شعبه وجود دارد.

    دیواندری توضیح داد که بانک ها معمولا در کشورهایی شعبه ایجاد می کنند که حجم مبادلات برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد و در غیر اینصورت دفاتر آنها باعث می شود تا امورات آنها انجام شود.

    * مقررات اجازه نمی‌دهد شرکت‌های بیمه سهام کامل بانکی داشته باشند

    وی درباره اینکه بیمه ایران اعلام کرده است، قصد خرید سهام بانک را دارد، گفت: براساس مقررات موجود بانک مرکزی، هر شرکت سهامی عام حداکثر می تواند 10 درصد سهم یک بانک را در اختیار داشته باشد؛ مقررات موجود اجازه نمی‌دهد شرکت هایی بیمه سهام کامل یک بانک را در اختیار داشته باشند.

    دیواندری در عین حال خاطرنشان کرد: شرکت های بیمه می توانند سهام بانک در اختیار داشته باشند ولی بانک مرکزی با واگذاری مالکیتی و سهام مدیریتی قالب به شرکت بیمه یا شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی موافق نیست و در مقررات موجود این موضوع دیده نشده است.

    این مقام مسئول بانکی درباره طرح اصلاح نظام بانکی توضیح داد: پژوهشکده پولی و بانکی و موسسه تحقیقات و برنامه ریزی ریاست جمهوری پروژه ای را در این رابطه انجام دادند که بخشی از آن انجام شد.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد که پروژه مشترک این پژوهشکده و موسسه تحقیقات و برنامه ریزی ریاست جمهوری بعد از بررسی در بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه برای ریاست جمهوری ارسال شد و بعد از تائید رئیس جمهوری بخش هایی از آن اجرایی شده و بخش های دیگری در آینده اجرا می شود.

    * افزایش 21 هزار میلیاردی سرمایه بانک‌ها

    وی به اصلاحیه بودجه سال 1395 اشاره کرد و افزود: در بخشی از اصلاحیه بودجه سال گذشته 21 هزار میلیارد تومان به سرمایه تعدادی از بانک های دولتی افزوده شد؛ همچنین گرایش تسهیلات تامین مالی شرکتی به سمت بازار بورس و تامین مالی خرد و متوسط به سمت نظام بانکی از دیگر محورهایی بود که در آن اصلاحیه دیده شده بود.

    دیواندری ادامه داد: شاهد هستید که اوراق بدهی در دولت افزایش پیدا کرد و بخشی از تامین مالی در حوزه بورس و اوراق صکوک و امثالهم منتشر شد و کارهای دیگری که تصمیم گیری شده بود، به مرجله اجرا در آمد؛ این طرح ادامه دارد و ستاد اقتصادی دولت در این زمینه فعال است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد که این پژوهشکده به عنوان بازوی فکری و پژوهشی بانک مرکزی مطالعاتی را بنا به دستور رئیس کل بانک مرکزی در زمینه اصلاح نظام بانکی در حال انجام دارد.

    * برگزاری چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا در تهران

    دیواندری همچنین گفت:‌ چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا در روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما برگزار می‌شود.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: به دنبال برگزاری سه دوره موفق از همایش تجاری ایران و اروپا در شهرهای تهران و فرانفکورت، چهارمین همایش تجاری ایران و اروپا با هدف ایجاد فضاهای مناسب و مستمر جهت معرفی هر چه بیشتر فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

    وی محورهای همایش مذکور را در دو محور اعلام و تصریح کرد: این دو محور شامل بررسی روند پیشرفت فرآیندهای مالی در یک سال پس از تحریم ها و فرصت های سرمایه گذاری در ایران است.

    دیواندری افزود: بر اساس محور اول وضعیت صنعت بانکداری ایران به لحاظ کمی و کیفی بررسی می شود. همچنین موضوع نظارت بانکی و مقررات گذاری و استانداردسازی این مقررات بر اساس استانداردهای بال دو و سه مورد بررسی قرار می گیرد.

    برچسب ها