عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار پتروشیمی مطرح کرد؛

توسعه تالار صادراتی بورس کالا در دستور کار

عصر بازار- ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی تر از گذشته برای تمامی محصولات راه اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.

توسعه تالار صادراتی بورس کالا در دستور کار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، کارشناس ارشد پتروشیمی و فرآورده های فنی کارگزاری مفید با بیان این مطلب گفت: بورس کالای ایران در سال 95 یکی از شلوغ ترین دوران کاری خود در حوزه پتروشیمی را پشت سر گذاشت به طوریکه با وجود برخی فشارها و محدودیت های وارد شده، عملکرد مناسبی از بورس کالا به ثبت رسید.

    مهران کهوازاده با اشاره به اینکه دولت باید برای پذیرش بیشتر و انجام معاملات محصولات به کمک بورس کالای ایران بیاید تا شاهد رشد شفافیت اقتصادی و حکمفرمایی منطق و عدالت بر نحوه قیمت کالاها باشیم، خاطر نشان کرد: در سال گذشته شرایط اجتماعی و سیاسی و همچنین استرس ها و فشارهای زیادی بر بورس کالا حاکم بود، اما بورس کالای ایران توانست با افزایش تعاملات و نشست های هم اندیشی با فعالان صنایع، موانع زیادی را با موفقیت پشت سر بگذارد و برآیند این اقدامات مثبت نیز در رشد حجم و ارزش معاملات کالاهای مختلف در بورس کالا نمود پیدا کرد.

    توسعه تالار صادراتی در دستور کار

    این کارشناس ارشد پتروشیمی در ادامه به لزوم توسعه معاملات صادراتی از طریق بورس کالا تاکید کرد و گفت: ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی تر از گذشته برای تمامی محصولات راه اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.

    به گفته کهوزاده در حال حاضر معاملات قیر در تالار صادراتی به مرجع قیمتی تبدیل شده است، از سوی دیگر قاچاق این کالا نیز کاهش یافته است.

    وی در ادامه به اهمیت تالار صادراتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: ضروری است برای شفافیت بیشتر قیمت ها در بورس کالای ایران، قیمت تمامی محصولات در تالار صارداتی کشف شود و سپس همان محصولات 5 درصد پایین تر از نرخ صادراتی به تولیدکننده داخلی ارایه شود.

    به گفته کهوزاده؛ فعالان و دست اندرکاران صنایع مختلف باید از ظرفیت تالار صادراتی بورس کالا استفاده کنند تا صادرات محصولات از یک کانال مشخص و شفاف صورت گیرد.

    کاهش التهابات بازار با قراردادهای بلندمدت

    وی با اشاره به انعقاد قراردادهای بلندمدت شرکت های پتروشیمی با صنایع پایین دست طی سال گذشته گفت: برخی از شرکت های پتروشیمی رغبتی برای انعقاد قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست ندارند و ترجیح می دهند با شرکت های خارجی قراردادهای بلندمدت ثبت کنند؛ اما به هر حال امکان انعقاد قراردادهای بلند مدت پتروشیمی ها با صنایع پایین دست در بورس کالا فراهم است.

    به گفته کهوزاده؛ سال گذشته حجم بالایی از پلی اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان تحت عنوان قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و توسعه اینگونه معاملات می تواند برخی التهاب های بازار پتروشیمی و مشکلات صنایع پایین دست برای تامین نیاز مواد موردنیازشان در فواصل مختلف را مرتفع کند.

    برچسب ها