عصر خودرو

سلطانی نژاد خبر داد؛

امکان فروش زعفران پیش از تولید در بورس کالا

عصر بازار- کشاورزان می توانند در صورت تمایل، محصول خود را به صورت سلف و پیش از تولید محصول بفروشند و این امکان هم اکنون در مکانیزم بورس فراهم است؛ برنامه توسعه بازار مشتقه در این حوزه نیز از مهمترین اولویت های بورس کالاست که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

امکان فروش زعفران پیش از تولید در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است و سال هاست که عرضه و معامله زعفران ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبرو بوده و با توجه به عدم یکپارچگی و صادرات فله ای، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی زعفران ثبیت نماید.

    افزون بر این، کشاورزان خرد تولیدکننده زعفران در ایران نیز با توجه به حضور واسطه ها تا کنون نتوانسته اند آنچنان که باید از مزایای فروش کالای خود با قیمت مناسب بهره مند شوند. از سال گذشته در حالی بورس کالای ایران برای مدیریت بازار عرضه و تقاضای این محصول در کشور معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران را راه اندازی کرد که با استاندارد زعفران عرضه شده در بورس کالا که منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی است، می توان این کالای ارزشمند ایرانی را در قالب های بهتری به بازارهای جهانی عرضه کرد و عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالای ایران می تواند مرجعیت قیمتی زعفران ایران را در بازارهای جهانی به دنبال داشته باشد.

    بی تردید با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، نقدشوندگی این محصول برای کشاورزان افزایش می یابد و کشاورزان می توانند با ارایه محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت قبض انبار، از این قبض به عنوان پشتوانه تسهیلات استفاده کرده و محصول خود را به فروش برسانند.

    بازار زعفران آماده انتشار اوراق سلف

    مدیرعامل بورس کالای ایران در رابطه با برنامه های این مجموعه پیرامون عرضه محصولات کشاورزی از جمله زعفران و توسعه ابزارهای مالی مرتبط با آنها در این بازار، اظهار داشت: در بورس زعفران در نظر داریم تعداد انبارهای نگهداری محصولات را افزایش دهیم تا کشاورزان خرد نیز محصولات خود را به انبارها بسپارند و آنها را در بازار مبتنی بر رقابت بفروشند.

    حامد سلطانی نژاد افزود:‌ علاوه بر این، کشاورزان می توانند در صورت تمایل، محصول خود را به صورت سلف و پیش از تولید محصول بفروشند و این امکان هم اکنون در مکانیزم بورس فراهم است. برنامه توسعه بازار مشتقه در این حوزه نیز از مهمترین اولویت های بورس کالاست که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

    وی با اشاره به فراهم شدن امکان عرضه گواهی سپرده کالایی در کنار عرضه فیزیکی، گفت: باید در بازار مستمر داخلی قیمت ها را کشف و به بازارهای فعال دنیا اعلام کنیم تا بازار داخلی با عمق بیشتری به فعالیت پرداخته و آن را به بازار بین المللی توسعه دهیم. در چنین شرایطی خریداران خارجی نیز می توانند به راحتی از محصولات تولیدی ایران خریداری کرده و صادرکنندگان داخلی محصولات خود را در آن عرضه کنند.

    عرضه برنج در قالب قیمت تضمینی اجرایی می شود

    وی به موضوع قیمت تضمینی در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو نیز اشاره داشت و تاکید کرد:‌ طبق برنامه ریزی های به عمل آمده و با تجربه هایی که با اجرای طرح قیمت تضمینی در عرضه محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو داشتیم، در نظر داریم عرضه برنج را نیز در قالب این طرح در بورس کالا اجرایی کنیم.

    این مقام مسئول در خصوص واردات بی رویه برنج و امکان تنظیم روند عرضه و تقاضای آن در کشور گفت: ما زمانی می توانیم آمار مشخصی از میزان تولید و واردات یک محصول داشته باشیم که احاطه و نظارت دقیقی بر فروش آن محصول صورت گیرد؛ ضمن اینکه لازم است عرضه ها از یک کانال مشخص باشد که اگر این امر از طریق بورس کالا صورت پذیرد، پایگاه داده بزرگی ایجاد می شود تا مبنای بهتری برای نظارت و مهندسی بازار شکل گیرد و به وضوح مشخص شود چه مقدار تولید داخلی وجود دارد و همچنین نیاز کلی بازار و واردات مترتب بر آن، ارزیابی خواهد شد.

    سلطانی نژاد در خاتمه سخنان خود به بیان هدف استراتژیک بورس کالای ایران پرداخت و تأکید کرد:‌ هدف استراتژیک ما این است که طی چند سال آتی در محصولات اساسی و کلیدی کشور به ویژه محصولات کشاورزی به مرجع قیمت گذاری تبدیل شویم و دستیابی به این هدف در گرو توسعه بازار مشتقه است.

    برچسب ها