عصر خودرو

در پی نوسان سهام در بازار پایه صورت گرفت

معامله‌گران بازار پایه ملزم به امضای بیانیه ریسک در کارگزاری‌ها شدند

تغییر جهت صف خرید به سمت فروش

عصر بازار- در پی نوسان بی محابای قیمت سهام در بازار پایه فرابورس و افزایش هشدارها در این زمینه، از امروز همه معامله گران ملزم به امضای بیانیه ریسک در کارگزاری‌ها شده‌اند.

معامله‌گران بازار پایه ملزم به امضای بیانیه ریسک در کارگزاری‌ها شدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید مهدی علم‌الهدی معاون توسعه بازار فرابورس با اعلام اینکه از امروز همه معامله‌گران علاقه‌مند به فعالیت در بازار پایه، قبل از انجام معامله ملزم به امضای بیانیه ریسک در شرکت‌های کارگزاری هستند، گفت: بازار پایه فرابورس بازاری است که به موجب قانون در سال 1390 ایجاد شده تا امکان انجام معامله برای آن دسته از شرکت‌هایی که در بازارهای غیر متشکل انجام می‌شد، بتوانند در بستر بازارسهام نقل و انتقال سهام را انجام دهند. در عین حال امکان انجام معاملات سهام برای مجموعه‌ای از ناشران اخراج شده، از تابلوی معاملات بورس تهران نیز از طریق این بستر بر اساس دستور سازمان بورس فراهم شد، تا مشکل نقل و انتقال سهام برای سهامداران این شرکت‌ها فراهم شود.

    وی افزود: از نظر فرابورس؛ بازار پایه در قیاس با سایر بازار ها و تابلوهای معاملاتی بازار سهام با وجود فعال بودن آن و گردش بالای سهام اما به عنوان بازار رسمی تلقی نمی‌شود.

    این مقام مسئول با اشاره به دستورالعمل جدید طبقه‌بندی بازار پایه فرابورس گفت: با اجرای این دستورالعمل جدید و دامنه نوسان 10 درصدی قیمت سهام در کنار حذف عنوان توافقی از این بازار طی روزهای اخیر نوسان‌های غیر عادی در برخی نمادهای معاملاتی این بازار مشاهده شد، در حالی که مطابق با دستورالعمل جدید برای این بازار مهلت زمانی مشخصی برای آن دسته از شرکت‌هایی که بنا شد تا پایان مرداد ماه امسال گزارش ها و اطلاعات مالی خود را شفاف کنند، تعیین شد تا به این ترتیب از انتقال آنها به تابلوی «ج» بازار پایه که به مراتب با محدودیت‌های بسیاری برای معاملات سهام چنین شرکت‌هایی مواجه است، جلوگیری شود.

    علم‌الهدی با بیان اینکه نوسان غیر عادی قیمت سهام در بازار پایه هشداری به متولیان بازار فرابورس بود، گفت: با توجه به اطلاعات منتشر شده شرکت ها و تغییر با اهمیت در قیمت سهام در این بازار جلساتی برگزار شد که در نهایت باعث شد، تا فرابورس ابلاغیه جدیدی را در این زمینه صادر کند.

    وی افزود: بر این اساس کلیه افرادی که علاقه مند به فعالیت در بازار معاملات پایه فرابورس هستند، قبل از هر اقدامی با مراجعه به کارگزار خود باید ضمن امضای بیانیه ریسک، نسبت به عدم تایید شرکت‌های این بازار در بازار پایه از سوی هیات پذیرش و یا ریسک بالای این بازار نسبت به سایر بازارهای فرابورس و بورس اقرار کنند.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کارگزاران باید حتما قبل از انجام هر معامله‌ای در بازار پایه بیانیه ریسک را از معامله گر دریافت کنند، افزود: در مورد اینکه آیا تغییرات دیگری در دستور العمل بازار پایه رخ خواهد داد، در حال حاضر فقط به امضای بیانیه ریسک تصمیم گرفته شده و هر گونه تغییر جدیدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

    بر اساس این گزارش، در سال 1392 و در پی نوسان بازار آتی سکه طلا در بورس کالا که زیان اغلب سرمایه‌گذاران و حتی برخی کارگزاری ها را در پی داشت امضای بیانیه ریسک هر گونه اعتراض نسبت به بروز زیان در این بازار را از معامله گران گرفت.

    برچسب ها