عصر خودرو

سایپا به تعهدات خود برای عرضه سراتو در بورس کالا عمل می‌کند؟

عصر بازار- با اینکه دوماه از انتشار امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا می گذرد و بورس کالا به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده، ظاهرا سایپا حاضر به عرضه این خودرو نیست. این در حالی است که طبق شرایط پذیرشی که در امیدنامه درج سراتو در بورس کالا آمده باید حداقل ماهیانه ۴ بار سراتو در بورس کالا عرضه شود.

سایپا به تعهدات خود برای عرضه سراتو در بورس کالا عمل می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، موضوع عرضه و پذیرش خودرو در بورس جدید است و در بورس‌های خارجی چندان به این موضوع پرداخته نشده، اما مدتی است که در ایران صحبت‌هایی انجام شده تا تعدادی از خودروها از دریچه بورس کالا عرضه و در نتیجه خودروسازان از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی شود.  در ماه‌های گذشته نیز زمزمه پذیرش یکی از خودروهای سایپا در بورس کالا شنیده می‌شد.

    ظاهرا پس از گفت‌وگوهایی که میان گروه سایپا و بورس کالا  انجام شد و پس از بررسی‌ گزینه‌های مختلف در هیئت پذیرش در نهایت تصمیم گرفته شد تا خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش و از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی شود. اسفندماه سال گذشته بود که امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا منتشر شد و تصور این بود که تا قبل از شروع سال 1396 این خودرو توسط سایپا در بورس عرضه و برای کشف قیمت آماده می‌شود.

    با توجه به صحبتی که ایسنا با شرکت مشاوره پذیرش سراتو در بورس کالا انجام داده این شرکت معتقد بود که بورس کالا تمامی تعهداتش را در مورد پذیرش سراتو در بورس انجام داده، اما ظاهرا سایپا به دلایلی از عرضه این خودرو جلوگیری می‌کند.

    نکته اینکه پس از پذیرش کالا در بورس قیمت آن باید از طریق عرضه و تقاضا مشخص شود. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و قاعدتا پس از عرضه سراتو در بورس این عرضه کننده و تقاضا گنندگان هستند که می توانند در قیمت گذاری خودرو به نوعی دخیل باشند از طرفی از آنجایی که عرضه کننده سراتو انحصارا سایپاست این موضوع می تواند به ذهن ها متبادر شود که این خودرو ساز می تواند با عرضه بازی کند و بازار را به نفع خود بچرخاند ، در نتیجه شاید سایپا در شرایط فعلی نگران این است که قیمت این خودرو پایین‌تر از آنچه که او تاکنون قیمت‌گذاری کرده است در بازار کشف شود و به همین دلیل در شرایط کنونی حاضر به عرضه نیست.

    از طرفی در شرایط پذیرشی که به صورت مکتوب در امیدنامه درج سراتو در بورس کالا آمده است تاکید شده که عرضه کننده متعهد است که "شرایط عرضه را به گونه‌ای فراهم کند تا حداقل 4 بار در ماه عرضه انجام پذیرد و حتی در صورت تقاضا با نظر بورس نسبت به عرضه بیشتر هم اقدام کند. " عرضه نشدن این خودرو توسط سایپا آن هم دو ماه بعد از انتشار امیدنامه درج و پذیرش آن در بورس می تواند این ذهنیت را در افکار متبادر کند که احتمال دارد این شرکت در آینده هم برای مدیریت قیمت در عرضه تعلل کند.

    برچسب ها