عصر خودرو

گزارش بازار های مشتق جهانی در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- نشست سالانه بورس های اوراق مشتق در آخرین روز فروردین ماه ۱۳۹۶ به میزبانی بورس آلمان در فرانکفورت برگزار شد.

گزارش بازار های مشتق جهانی در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، نشست سالانه بورس های اوراق مشتق به عنوان بخشی از فعالیت های فدراسیون جهانی بورس ها اعلام کرد در سال گذشته میلادی، حدود 25 میلیارد قرارداد مشتق در بورس های عضو معامله شده است که رشدی بیش از 2 درصد را نسبت به سال پیش از آن نشان می دهد.

    از میان قرارداد های مورد اشاره، انواع اختیار معامله به تعداد نه و نیم میلیارد (38 %) و انواع آتی به تعداد پانزده و نیم میلیارد (62%) داد وستد شدند. 41 درصد از کل معاملات در قاره آمریکا صورت گرفت که قرارداد های اختیار معامله بر روی انواع شاخص و انواع مشتق نرخ بهره، ارز و کالایی بیشترین افزایش حجم را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که 36 درصد از کل معاملات سال 2016 بورس های مشتق به منطقه آسیا-اقیانوسیه مرتبط بود ولی حجم معاملات این منطقه نسبت به سال 2015 با پنج و نیم درصد کاهش روبرو شد.

    23 درصد از کل معاملات هم به اروپا-خاورمیانه و آفریقا اختصاص یافت که عمدتا به واسطه رشد قرارداد های اختیار معامله شاخصی، نرخ بهره و ابزار مشتق کالایی نسبت به سال 2015 نزدیک به 8 درصد افزایش داشت.

    پر معامله ترین ابزار مشتق در سال 2016 میلادی اوراق کالایی بود که نسبت به سال پیش از آن، بیش از 27 درصد رشد کرد. حجم اوراق مشتق مبتنی بر ارز هم در سال گذشته نزدیک به ده و نیم درصد افزایش یافت و در کنار ابزار مشتق نرخ بهره از دیگر محصولات پر طرفدار بازار های مشتق به حساب می­آید.

    مدیر عامل WFE معتقد است گزارش سال 2016 حاکی از رشد سالم و حجم معاملات مطلوب بازار های مشتق نسبت  به سال 2015 است.

    تغییر تمایل معامله گران آسیا-اقیانوسیه از مشتق های مبتنی بر سهام به مشتق های کالایی موضوع قابل توجهی است که از سال 2015 دیده می­شود. این وضعیت در مناطق آمریکا و هم چنین اروپا، خاورمیانه و آفریقا قابل مشاهده است که عمدتا ناشی از رشد قرارداد های محصولات کشاورزی، فلزات اساسی و حامل های انرژی می ­باشد.

    برچسب ها