عصر خودرو

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران تشریح کرد؛

رکورد ۷ ساله بورس در پایان ۹۵ و آغاز ۹۶

دلایل بازدهی بالاتر بورس نسبت به بازار پول

عصر بازار- بازدهی شاخص کل بورس و اوراق بهادار که در محاسبات آن، شرکت ها بر اساس سهام منتشر شده، وزن دارند برای امسال مثبت ۱.۸ درصد شد اما بازدهی شاخص کل هم وزن که در آن همه شرکت ها هم وزن به شمار می روند، حدود ۹ درصد بود که نشاندهنده بازدهی بیشتر شرکت های کوچک بورسی است.

رکورد ۷ ساله بورس در پایان ۹۵ و آغاز ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با بیان این مطلب به ایرنا  گفت: وضع کنونی به این معناست که نقدینگی در بازار به میزان استاندارد نرسیده و بیشتر روی سهم های کوچک تری متمرکز است که فروشنده حقوقی پیگیر ندارد.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: در پایان سال 1395 و روزهای آغازین سال 1396 بورس یک رکورد هفت ساله برجای گذاشت و برای 20 روز کاری متوالی که بیشتر آن در فروردین ماه امسال بود، مثبت شد.

    وی سه دلیل را سبب بروز این شرایط دانست: یک دلیل آن افت بازار در زمستان پارسال بود؛ زیرا به طور عموم پس از ریزش و رکود به نسبت طولانی در بازار سرمایه، رشدهای مقطعی نیز جزیی از روند طبیعی می شود.

    به گفته بهزادفر، پارسال شاخص بورس از آذرماه تا نیمه اسفندماه ریزش 6 درصدی را تجربه کرد و در نتیجه از دیدگاه تکنیکالی (تحلیل فنی شاخص) نیاز به مقداری رشد، طبیعی است.

    وی گفت: مروری بر روند سالیان گذشته نشان می دهد این روند ریزش و رکود در این دوره زمانی، مقداری سابقه تاریخی نیز دارد.

    بهزادفر افزود: دلیل دیگر رشد بازار در آستانه انتخابات است. در این ایام، فضای بازار توام با خوشبینی همراه می شود و بازار سرمایه به وعده های افزایش تولید و حمایت از تولیدات داخلی و افتتاح طرح ها واکنش مثبت نشان می دهد.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین، ورود پول های جدید به این بازار بی تاثیر نبوده است؛ چنانچه بازدهی اوراق خزانه موجود در بورس را معیاری برای بازدهی بازار پول بدانیم این بازار از آغاز سال تاکنون حدود 1.6 واحد بازدهی داشت که کمتر از بازدهی بازار سرمایه است.

    وی ادامه داد: در نتیجه برخلاف سال های گذشته که جذابیت بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی بسیار کم بود دستکم در یک ماه گذشته می توان گفت سرمایه گذاری در بورس بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بازار موازی پول داشته است که این موضوع به طور خودکار، موجب جذب پول می شود.

    این استاد دانشگاه یکی دیگر از دلایل رشد بازار را نقدینگی جدید دانست و ادامه داد: پیش بینی می شود در هفته های آتی هر چقدر بازار سرمایه به ترافیک مجامع نزدیک تر می شود، از رفتارهای هیجانی خود بکاهد و نقدینگی در این بازار به سوی شرکت هایی برود که سودهای معقول تکرارشونده دارند.

    به گزارش ایرنا، روند مثبت شاخص بورس که از اواخر پارسال آغاز شده بود در هفته های نخست امسال نیز ادامه یافت. در هفته گذشته، شاخص بورس 0.7 درصد رشد کرد و به عدد 78650 رسید که رشد مناسبی ارزیابی می شود.

    همچنین نخستین روز کاری بورس در اردیبهشت ماه (شنبه دوم اردیبهشت) با جهش 651 واحدی و ورود قدرتمند به کانال 79 هزار واحدی همراه بود.

    برچسب ها