عصر خودرو

یک مدیر بورسی:

بازار سهام هنوز به انتخابات واکنش نشان نداده است

عصر بازار- یک مدیر بورسی معتقد است در فضای انتخاباتی سال ۱۳۹۶ هنوز جهت گیری کاندیداها و رویکرد اقتصادی و سیاسی آنها مشخص نیست و بازار هنوز واکنش اصلی خود را در این باره نشان نداده است.

بازار سهام هنوز به انتخابات واکنش نشان نداده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمدرضا احمدزاد اصل از مدیران بورسی درباره اینکه مخارج انتخابات چگونه از درون بازار سهام تامین می شود، گفت : باید برخی القاء های مسموم در بازار سرمایه را از تحلیل های واقعی بیرون کشید چرا که با فرض اینکه حتی یک هزار میلیارد تومان نیز خرج انتخابات شود تاثیری بر روند بازار سهام ندارد.

    مدیر عامل سیمان کرمان افزود: چنین ارقامی تاثیر آنچنانی بر روند بازار سهام نداشته بطوریکه اگر فرض شود حتی 5 برابر رقم فوق نیز از دورن بازار سهام خارج شود در قیاس با نسبت کل ارزش بازار سهام چیزی در حدود 1.5 درصد آن خواهد بود. از اینرو القای تامین مخارج انتخابات از بازار سرمایه شایسته این بازار نیست اما باید دانست جهت گیری های کاندیدا ها در فضای بازار سهام  تاثیر گذار است.

    وی با اشاره به فضای بازار سهام در انتخابات دوره ای پیشین ریاست جمهوری ، گفت: در کارزار انتخاباتی سال 84 در حالی فضای نامناسبی بر بازار سهام حاکم بود که در سال 88 به دلیل آنکه انتظار برای وقوع تحول چندانی وجود نداشت فضای ثابتی بر بازار حاکم بود.

    اما در سال 92 به دلیل انتظار برای وقوع برخی انتظارهای مثبت در فضای  اقتصادی؛بازار سهام با اقبال خریداران سهام روبرو بود. گرچه انتظار برای تحول در بخش واقعی اقتصاد در برخی بخش ها محقق نشد اما بازار سهام توانست با بازیابی و اصلاح خود به نماگرهای مطلوب اقتصادی خود بازگردد. این در حالی است که در فضای انتخاباتی سال 1396 هنوز جهت گیری کاندیداها و رویکرد اقتصادی و سیاسی آنها مشخص نیست و بازار هنوز واکنش اصلی خود را در این باره نشان نداده است.

    این مقام مسئول درباره اینکه آیا گروه خودرویی ها شاخص ورورد نقدینگی به بازار سهام است، گفت: تحرک قیمت سهام برخی گروه ها به عنوان یک حرکت ایضایی برای بازار سهام تلقی می شود و حال آنکه گروه خودرویی ها به دلیل عدم برخورداری از مزیت نسبی قابلیت لیدر شدن را ندارند.

    وی افزود: ارزش گروه خودرویی ها درنهایت سه الی چهار درصد کل بازار سهام بوده و تنها از منظر سفته بازی برای معامله گران بازار سهام  قابلیت اتکا دارند، این در حالی است که صنایع برخوردار از مزیت نسبی از جمله گروه پالایش، پتروشیمی و معدنی ها می توانند در جایگاه صنایع پیشرو بازار قرار گیرند که چنانچه بازار سهام بر این گروه متمرکزشود به این معنا خواهد بود که تحولات و فضای انتخاباتی در جهت بهبود فضای اقتصادی حرکت خواهند کرد.

    به گفته احمد زاد اصل نوسان بی منطق سهام شرکت های بازار پایه توافقی فرابورس ناشی از عدم شفافیت اقتصاد و آمارهای ساختگی است که طی چندین دهه به دلیل رویکرد پوپولیستی دولت‌ها تشدید شده است.

    این در حالی است که مدیران برخی بنگاه های اقتصادی در ظاهر مدعی فتح قله ها و شاخص های رشدی می شوند در حالیکه پس از گذشت مدتی خسارت ها و تخریب های ناشی از عملکرد وی یا یات مدیره ها نمایان می شود.

    وی ادامه داد: سهام شرکت صدرا در سال 88 و در فضای مبهم انتخاباتی آن دوران در حالی از 30 تومان به ازای هر سهم به 450 تومان جهش کرد که همان رویکرد هم اکنون نیز در حال تکرار است، یا گروه قندی ها که معلوم نیست بر اساس چه دلیل و منطقی طی هفته های اخیر با رشد 40 درصدی مواجه شده اند.

    به اعتقاد احمد زاد اصل، وظیفه ناظر بازار سهام ورود به موقع و کاربردی به موضوع شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه است در حالیکه به حد کفایت این اقدام تاکنون انجام نگرفته و ناظر بازار فرابورس در مقابل یک عمل انجام شده در بازار پایه قرار گرفته است. بطوریکه با وجود نوسان حدود 7 برابری قیمت سهام برخی شرکت های این بازار در یک یا دو هفته اخیر، ناظر بازار سهام نتوانسته تحرکی به موقع و عملی از خود نشان دهد و عنان کار را از دست داده است.

    مدیر عامل سیمان کرمان با بیان اینکه ناظر بازار سهام باید فضای معاملات بازارها را به سمت ثبات و آرامش تغییر دهد ، گفت: سهم های کوچک بازار هم اکنون با اقبال نوسانگیران مواجه شده اند در حالیکه سهم های بنیادی و با بنیه بازار از جمله گروه معدنی ها و یا بانک ها به دلیل اقدام های سلبی و مقررات پیچیده از چشم خریداران سهام افتاده اند.

    به گفته احمدزاد اصل چنین رویکردی خطر وقوع تجربه سهام فروشی پدیده را با این تفاوت که این بار برای شرکت های کوچک بورسی تکرار شود را به ذهن می آورد، نتیجه آن سرخوردگی سرمایه گذاران جدید و در نهایت متهم کردن دولت آینده به دستکاری قیمت سهام از طریق اعتراض های گسترده اجتماعی و یا ایجاد شائبه سیاسی می شود. از اینرو به دلیل اینکه قدرت برخورد در وقت مناسب از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه صورت نمی گیرد چنین رخدادهایی در جامعه تشدید و منجر به تخریب وجه بازار سرمایه می شود.

    برچسب ها