عصر خودرو

ظرف چند ثانیه انجام گرفت؛

فروش ۱۰۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره

عصر بازار: چهارمین عرضه اوراق قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران به ارزش هزار میلیارد ریال در بورس انرژی ایران با موفقیت ظرف چند ثانیه به فروش رفت.

فروش ۱۰۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه آرمان با اعلام این خبر گفت: هدف شرکت ملی نفت ایران از عرضه این قراردادها در بازار مشتقه بورس انرژی تأمین مالی طرح های پروژه و توسعه ای خود بوده است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.
    وی با تأکید بر موفقیت هر چه بهتر این دوره از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در بورس انرژی تصریح کرد: در این دوره، بعد از پایان عرضه کل اوراق که در ظرف چند ثانیه انجام گرفت، همچنان سفارش و تقاضای خرید به مبلغ 600 میلیارد ریال در سیستم وجود داشت که به دلیل محدودیت عرضه به خریداران تعلق نگرفت و سرمایه گذاران دست خالی برگشتند.

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان در توضیح شرایط عرضه این اورق گفت: این اوراق که پشتوانه کالای فیزیکی نفت کوره را دارد، با اختیار فروش 25 درصد برای سرمایه گذاران و اختیار خرید 28 درصد برای ناشران عرضه شده است، بدین ترتیب سرمایه گذاران  حداقل 25 و حداکثر 28 درصد سود در صورت نگه داشت اوراق سود می کنند.

    خواجه نصیری با بیان اینکه شرکت تأمین سرمایه آرمان، مشاور پذیرش و عرضه بازارگردان و متعهد پذیره نویس این اوراق بوده است، اظهار داشت: این شرکت از طریق بازارگردانی سود روز شمار 23 درصد قبل از سررسید را برای سرمایه گذاران تضمین کرده است.

    وی با بیان اینکه می توان از اوراق بهادار مبتنی برکالا (فوروارد، فیوچرز و سلف) در سررسید های کوتاه مدت تر برای کالاهایی چون نفت خام نیز استفاده کرد، گفت: عرضه فیزیکی نفت خام شاید پیچیدگی هایی داشته باشد اما با توجه به اینکه شرکت ملی نفت ایران تا کنون به خوبی از فرصت اوراق سلف موازی استاندارد استفاده کرده و از مزایای آن مطلع است با کمی تغییر در زمان سررسیدها می توان این اوراق را برای نفت خام نیز منتشر کرد.

    وی دراین باره توضیح داد: در اوارق سلف موازی استاندارد، در پایان سررسید، کالا به طور فیزیکی امکان تحویل به خریدار اوراق را دارد؛ بنابراین چنانچه دوره کوتاه مدت تری برای اوراق سلف موازی استاندارد طراحی شود امکان دست یابی خریداران نفت خام در این بستر فراهم می شود و پوشش دهنده فروش نفت در بورس خواهد بود.

    وی اظهار داشت: در اوراق سلف موازی سود تضمین شده در نظر گرفته شده است که در گام های بعدی می توان اوراقی منتشر کرد که دوره زمانی آن کوتاه تر باشد و حتی بدون سود تضمین شده فروش نفت خام را انجام بدهد، بنابراین به نظر می رسد این شیوه قرارداد در شرایط فعلی یک راه حل سریع تر و عملیاتی تر برای فروش نفت در بورس انرژی باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها