عصر خودرو

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد

سرایت بیماری اقتصاد چین به آمریکا

عصر بازار: صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز گذشته ضمن انتشار گزارش تازه‌ای از پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان، هشدار داد که کندی اقتصاد چین در حال سرایت به اقتصاد آمریکاست.

سرایت بیماری اقتصاد چین به آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  اقتصادنیوز، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، روز گذشته و در آستانه برگزاری اجلاس سالانه خود در پرو، گزارش جدید خود را از چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان منتشر کرد. بنابر اعلام این نهاد، رشد اقتصاد جهان در سال جاری 3.1 درصد اعلام شد که نسبت به برآورد پیشین IMF معادل 0.2 درصد کاهش یافته است.

    به‌گزارش مجله فارین‌پالیسی، IMF در این پیش‌بینی، به اثر دومینویی اقتصاد چین اشاره کرده و آن را عامل ادامه سقوط اقتصادهای جهان قلمداد کرده است. کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان چینی، منجر به کاهش قیمت مواد اولیه نظیر نفت‌خام شده است. این اتفاق همچنین آلام بازارهای نوظهوری نظیر برزیل را که برای سرپا نگه‌داشتن اقتصادهای خود به آهن، گندم و سایر مواد خام، به شدت وابسته هستند، افزایش داده است. این بانک همچنین نسبت به افزایش حجم بدهی‌ها در بازارهای نوظهور هشدار داد.

    این درحالی است که طی پنج سال اخیر، کمپانی‌های فعال در اقتصادهای رو به رشد، به بیش از 30 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها افزایش یافته است. انستیتوی بین‌المللی مالی (IIF)، که یک موسسه بین‌المللی در صنعت مالی محسوب می‌شود، اوایل هفته جاری گزارش داد که بیش از یک تریلیون دلار سرمایه، امسال از بازارهای نوظهور بیرون کشیده شده که این نخستین فرار بزرگ سرمایه‌ای طی 27 سال گذشته محسوب می‌شود.

    صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: رشد نسبتا اندک در آمریکا و همین‌طور رشد ضعیف اقتصاد منطقه یورو، برای خنثی کردن چهره تاریک اقتصاد چین و کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، ترکیه و برزیل کفایت نمی‌کند. کاهش شغل در کارخانجات آمریکا و انتظار طولانی‌مدت برای افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال‌رزرو، که در صورت انجام این اقدام، هزینه‌های استقراض افزایش یافته و رشد اقتصادی را با مشکل مواجه خواهد کرد، همگی دست به دست هم داده‌اند تا پیش‌بینی تیره و تار IMF را از چشم‌انداز اقتصادی جهان به تصویر بکشند.

    این نهاد بین‌المللی چشم‌انداز رشد سال 2015 اقتصاد آمریکا را نیم درصد کاهش داده و به 2.6 درصد رسانده است. IMF، همچنین پیش‌بینی رشد خود از اقتصاد آمریکا در سال آینده میلادی (2016) را با 0.3 درصد کاهش، 2.8 درصد اعلام کرد.

    «موریس آبستفلد»، اقتصاددان ارشد IMF در یادداشتی راجع به گزارش جدید این بانک نوشت: 6 سال پس از آنکه اقتصاد جهان توانست از بحرانی جدی و عمیق کمر راست کند، بازگشت دوباره به رونق، توام با توسعه جهانی، همچنان محقق نشده است.

    پیش‌بینی جدید IMF حاکی از تاثیر غیرمعمول اقتصاد چین بر اقتصاد جهان است. چین که دومین اقتصاد بزرگ و قدرتمند جهان محسوب می‌شود، در طول بحران بزرگ مالی، درحالی که بسیاری از کشورهای جهان دچار مشکل شدند، توانست به رشد پایداری دست یابد. همچنین، بلومبرگ در رده‌بندی اعلامی خود از افراد تاثیر گذار در اقتصاد جهان که در تاریخ چهارم اکتبر منتشر کرد، از «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، به عنوان دومین فرد تاثیرگذار نام برده درحالی‌که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور ایالات متحده و همین‌طور «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان در به ترتیب در رده‌های ششم و نهم قرار دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها